Okey...
1. Ordbøger.
Jeg mener ikke, at ordbøger ved skriftlig eksamen på computer, er afgørende.
Den erfarne læser, hvilket man må antage, at en eksamenscensor er, vil hurtigt udfra ordvalg og komposition, kunne se om forfatteren i bund og grund har lært at skrive og at sætte kommaer.
Ydermere skal elektronisk ordbøger anses som en falsk sikkerhed.
For det første kan den ikke finde fejl i ord, hvis du laver et fejlslag og det faktisk er et ord, der ser sådan ud. "Jeg gak over til Peter" vil den ikke finde fejl i.
Jeg synes bestemt, at det vigtigste (skriftligt i henhold til grammatik og stavning) er at sørge for, at de unge får et bedre og større ordforråd.
Hvis eleven staver et kompliceret ord forkert og bliver mindet om det af en elektronisk ordbog ser jeg ikke noget galt i det, da de fleste bare ville slå det op istedet alligevel - her har man bare en tidsbesparelse.
Derudover kan ordbøger heller ikke finde manglende ord (min største last)
2. ESS og lignende programmer.
Hold dig fra dem.
Brugte det i sin tid i gymnasiet og fik lov at kæmpe en KAMP senere hen, da jeg pludselig var tvunget til selv at kunne noget ligningsarbejde.
Ydermere skal du også løse en ligning trin for trin, så læser har fuldt overblik over din udregning. Bruger du den korrekte metode, men laver regnefejl får du stadig en acceptabel karakter for den, da det vigtigste er metoden.
3. Orden.
VIGTIGT!
Jeg mener helt klart, at orden er vigtigt. Det behøver for min skyld ikke være på papir, men bare generelt.
Nu ved jeg ikke med andre, men jeg har da i dansk ofte haft undervisning i opsætning af rapport - både på computer og på papir. Derudover skal der jo også holdes orden på en computer - det er nemlig at lave rod i sin opsætning.
Jeg bruger ikke nogen specielt opsætning, men plejer at holde mig til:
- Overskrift: Smallcaps-version af Courier, Verdana eller Garamond. Størrelse 16 med fed.
Afsnitsoverskrift: Courier, Verdana eller Garamond. Størrelse 16 med fed
Brødtekst: Courier, Verdana eller Garamond. Størrelse 12
Fodnoter: Courier, Verdana eller Garamond. Størrelse 10
Tekst-indryk til venstre for brødtekst (ikke for stort)
Brødteksten lader jeg bliver hold lige linjer langs kanten på mit papir, hvilket jeg ikke kan huske hvad hedder.
Centreret overskrift
Venstre-justeret afsnitsoverskrift.