Eksamen!

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Eksamen!

Indlæg af Maunus »

Så nærmer eksamen sig, og jeg skal selv op i nogle ting.

Jeg havde selv tænkt mig at skrive på computer da jeg synes jeg laver et bedre arbejde på den måde.
Ville egentlig høre jer om i har nogle tips og tricks til hvordan jeg gør mit layout helt til et 13 tal i matematik og dansk? Eller hvis der er nogle andre ting som skulle hjælpe mig (:

Leder også efter et sted i mine indstillinger i Office Word jeg kan indstille så den selv deler ordet op og starter ny linjer.

Håber i kan hjælpe? ;D
- Held og lykke med jeres prøver.
Brugeravatar
VioLogic
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Eksamen!

Indlæg af VioLogic »

Maunus skrev:Så nærmer eksamen sig, og jeg skal selv op i nogle ting.

Jeg havde selv tænkt mig at skrive på computer da jeg synes jeg laver et bedre arbejde på den måde.
Ville egentlig høre jer om i har nogle tips og tricks til hvordan jeg gør mit layout helt til et 13 tal i matematik og dansk? Eller hvis der er nogle andre ting som skulle hjælpe mig (:

Leder også efter et sted i mine indstillinger i Office Word jeg kan indstille så den selv deler ordet op og starter ny linjer.

Håber i kan hjælpe? ;D
- Held og lykke med jeres prøver.
Så vidt jeg ved har layoutet ikke så meget med karakteren. Karakteren 13 tvivler jeg på bliver brugt i layout/orden sammenhæng i stile... "wow fik 6/13... nørj 13 i orden! Det blir far glad for!" ;) anyway, det kommer meget an på hvilke retningslinjer i har fået for opgaveskrivning; halvanden linjeafstand, navn, klasse/hold, sidetal, indrykning af teksten i venstre side (nogle lærere foretrækker det), osv.
Kan ikke hjælpe med så meget andet, da resten er afhængig af hvor/hvordan du sætter dine kommaer (nyt vs. grammatisk), punktummer og afsnit... Knæk og bræk med dine eksamener!
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
CrazyBrain
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af CrazyBrain »

Tror kun du vil få mere besvær af at lave din matematikeksamen på computer.. Ellers skal du i hvertfald anskaffe dig et regneprogram som matlab eller maple.. Evt EES, hvis du vil snyde og ha det rigtigt nemt (Det er en ligningsløser) :)
Billede
Brugeravatar
VioLogic
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af VioLogic »

CrazyBrain skrev:Tror kun du vil få mere besvær af at lave din matematikeksamen på computer.. Ellers skal du i hvertfald anskaffe dig et regneprogram som matlab eller maple.. Evt EES, hvis du vil snyde og ha det rigtigt nemt (Det er en ligningsløser) :)
Ja ta... Synes selv det var en mægtig idé med at lave mat på pc'en, men endte selv med dobbeltarbejde fordi jeg sad og lavede udregninger på papir og så skrev over :( Skulle ha' haft det program dengang ;)
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Will
Chart Attack VIP

Indlæg af Will »

Altså jeg lavet alle mine opgaver på HTX i matematik på MathCad...
Det er rigtig godt, den regner en del ud fra en. Men er jo så vigtigt at fortælle hvorfor man gør sådan og forklare så meget som muligt med tekst.

De fleste af mine afleværinger indholder mere tekst ind tal ;)

Skal lige siges det er små 10 år siden, så nok sket lidt udvikling siden da. hehe
Silian^

Indlæg af Silian^ »

Hvis du skal skrive matematik på computeren, er programmer som Math Type 5.2, Graph og Maple rigtige gode værktøjer at have tilrådighed.
goafreak
Geografisk sted: Horse
Kontakt:

Indlæg af goafreak »

Hvis du skriver stil på bærbar eller noget i den stil, så vil jeg råde dig til at slå pauseskærmen fra. Jeg kom til at genstarte computeren til min 9. Klasses :D
BØH
HurriJ-
Geografisk sted: 8471 - Sabro

Indlæg af HurriJ- »

jeg brugte word til matematik aflevering. Syntes jeg var glimrende for at gøre det pænt. nemt at sætte op, tegne osv.
Jeg regnede bare i excel, lommeregner og på papir og havde forberedt en skabelon i word hjemmefra, så det tog ikke meget tid, at sætte det flot op :)
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

I skriver mange af jer at jeg skulle prøve andre programmer, føler ikke helt selv det er det som er problemet, jeg bruger excel nu, og så har jeg lommeregner og papir ved siden af mig.

Ved godt i siger at det med layout ikke betyder noget, men jeg synes selv at hvis man viser et flot design så giver det sgu lidt ekstra i helheden. Det kan man ikke rigtigt i matematik, men i dansk, der ville det hjælpe.

Ved ikke helt hvor meget jeg er på at starte i nye programmer nu lige her før eksamen hvis der er noget som kikser eller noget. Men overvejer at skifte program nu her når jeg skal på gym, har også fået fortalt der er mange programmer som gør det meget lettere at regne det hele ud, men det er ikke fordi jeg ikke ved hvordan man skal regne tingene ud, mine fejl plejer kun at være dumme fejl, og så lige en enkelt eller 2 som er nogle jeg har misforstået/ikke forstået ordenligt.

Tak for jeres hjælp skriv gerne hvis i har flere tips og tricks i ærmet? ;D
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

CrazyBrain
Må man ikke bruge det omtalte EES? Hvordan kan det være snyd? Er det noget som vil kunne hjælpe mig, og noget jeg hurtigt kan sætte mig ind i?
pono
devarjokendte.dk

Indlæg af pono »

Man skal da ikke bruge computer til mateksamen i folkeskolen?
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

pono
Hvis man vil. (: jeg går på efterskole der må vi bruge pc til det hele, tror da også du må i alm. folkeskole.
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

Maunus skrev:pono
Hvis man vil. (: jeg går på efterskole der må vi bruge pc til det hele, tror da også du må i alm. folkeskole.
det må du vidst nok godt.. men det er bare ik normalt.. og der er ik mange der gør det.. jeg går nemlig selv i folkeskolen.. og jeg tror nok der er 1 af hele min årgang der skulle lave den på pc..
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

chreddy1
I folkeskolen er der sgu ikke mange som gør der! Der var INGEN i min klasse som gjorde det, tror eller ikke folk er klar over de faktisk gerne må, og så fordi de ikke bruger computeren så meget i deres daglig dag på en folkeskole, så de måske er lidt usikre med brugen..

Her på min efterskole bruger nok over 60% computer til eksamen, og vi er lidt over 100 elever..
Zivago

Indlæg af Zivago »

Efter min mening er det forkert, at bruge computere til eksamen.
Misforstå mig nu ikke. Det er ekstremt vigtigt at lære at bruge en computer i dag, men det viser ikke altid, hvad eleverne egentligt kan.
De bruger stavekontrol osv. så det er svært at vide, om eleverne faktisk selv kan stave, eller formår selv at lave orden i de ting de afleverer.
VioLogic skriver at der ikke bliver givet karakter for orden eller sammenhæng i stile, og det er efter min mening en stor fejl. Det giver problemer når de unge kommer ud på arbejdsmarkedet, hvilket jeg ofte ser - når jeg i mit arbejde modtager rapporter fra yngre mennesker. Det er ikke sjældent at de bliver nød til at lave tingene om - endda flere gange.

Jeg er af den gamle skole, som også fik karakter for orden, sammenhæng og indhold. Selv om vi havde masser af skrivemaskiner - måtte vi ikke bruge dem. Alt skulle afleveres håndskrevet. Ærlig talt, så brød jeg mig ikke om det, men i dag kan jeg godt se fordelen ved det.

Så Maunus - jeg kan rigtigt godt lide, at du gerne vil aflevere et godt stykke arbejde.

Held og lykke med eksamen.

Zivago
chreddy1
Request Limit Reached

Indlæg af chreddy1 »

Zivago skrev:Efter min mening er det forkert, at bruge computere til eksamen
samme mening har jeg.. ellers snyder alle jo..
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

chreddy1
Vil sgu ikke sige alle snyder pga. de har en pc..

Zivago
Kan godt se hvor du vil hen, vil gerne lære lidt mere orden da jeg synes det giver et bedre indtryk i helheden.
chreddy1
Request Limit Reached

Indlæg af chreddy1 »

Maunus skrev:chreddy1
Vil sgu ikke sige alle snyder pga. de har en pc..
nej det kan godt være at alle ik gør det.. men alligevel, der vil være nogen der gør det.. ;)
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Jeg mener bestemt at orden i forhold til håndskrevne afleveringer er dybt forkert. Det passede måske i det tradionelle samfund, og tildels i det moderne samfund, men ikke i det hyperkomplekse samfund som vi befinder os i nu.

Og der gives selvfølgelig karaktere for sammenhæng i afleveringerne, du kan ikke lave en god aflevering uden at have en god sammenhæng, det siger lidt sig selv.

Jeg møder sjældent noget håndskrevet i min hverdag, hverken studie eller arbejde og tvivler på jeg ville komme til det i mit kommende fuldtids arbejde.

Orden i form af layout på print og/eller mail er jeg derimod stor fortaler for, og en general mail-etikette.

Men stavekontrol osv høre ikke hjemme til en eksamen, så det bør selvfølgelig være deaktiveret når opgaven skrives. Ihvertfald hvis vi snakker klassiske skriftlige fremstillinger såsom dansk stil eller engelsk stil. Men i alt andet er det for mig at se irrelevant om der er stavekontrol på maskinen. Stave evner skal kun vurderes i de opgaver som håndtere dette.

Fik en gang et 10 tal for en afsætnings opgave med en kommentar om at stavefejl havde kostet mig et 11 tal. Tror aldrig jeg har været så hissig i hele mit liv.
Zivago

Indlæg af Zivago »

DjMail.
Forstå mig nu ret. Jeg modtager skam heller ikke ofte, håndskrevne rapporter - eller andre håndskrevne dokumenter i min hverdag på arbejdet.
Men jeg ser ret ofte - at yngre personer, afleverer rapporter - som er temmelig rodede, og derfor ikke overskuelige. De minder ofte om en brainstorm - eller en stak noter, som man lige har skrevet ind på pcén.

Jeg har været til præsentationer i firmaer, hvor den eneste som har kunne finde rundt i de forskellige slides - var den person der havde lavet dem. Ingen af tilhørerne kunne i første omgang finde sammenhængene i det der blev vist, og personen der stod for "showet" måtte bruge flere timer end afsat til at forklare hvad han mente. Det går simpelthen ikke i en moderne virksomhed.

Det jeg mener, er at det er vigtigt, at man lærer at lave orden i de ting man skriver. Det er vigtigt - også i dagens hyperkomplekse samfund, hvor orden og struktur er ekstremt vigtigt - for at drive en virksomhed med så få omkostninger som muligt. Det handler om at lave tingene rigtigt, overskueligt, struktureret og simpelt første gang. Det er iøvrigt også en del af den LEAN tankegang , som flere og flere virksomheder arbejder efter i dag, for at minimere omkostningerne.

Jeg vil iøvrigt lige nævne, at vi i mit nuværende firma og de firmaér jeg tidligere har været i, altid kasserer rodede ansøgninger. Jo bedre man er til at strukturere og holde orden, jo størrer er ens muligheder i erhvervslivet i dag.

Derfor så jeg gerne, at eleverne i skolerne lærte en hel del mere om at lave orden og struktur i det de skriver.

Zivago
Besvar