Jamen jeg er enig med dig et langt stykke af vejen, men ikke hele vejen.
Der skal ikke opretholdes buslinjer, hvor busserne er tomme. Men det er altså ikke kun i hovedstaden at busserne, eller anden form for offentlig transport, er fyldte. Det sker også andre steder i landet, men fokus synes at ligge hos hovedstaden, da det er der dem der bestemmer har sin dagligdag.
Udkantsdanmark er et politisk opstået begreb, jeg ikke kan forene mig med. Indlejret i ordet ligger det at en vestjyde er mindre dansk end en københavner. Går man langt nok tilbage i historien vil jeg vædde med det nok nærmere forholder sig omvendt. Det kan ikke passe at folk i tyndere befolkede områder skal betale for de større byers foruering, lige så vel som dem i byerne ikke ønsker at betale for andres offentlige transport. Nu er det så heldigt at den offentlige transport er primært regions- og kommunalstøttet, hvilket vil sige at en københavner ikke betaler prisen for tomme bybusser i Vestjylland.
Det er ikke alle, der bare kan rykke teltpælene op og flytte til byen, heller ikke selv om man arbejder der. Kvadratmeterprisen for at bo i byen er væsentlig højere end i de mindre samfund, ligesom forsikringer også (ansvar, bolig, risiko, bil mv.) kan have en betydlig indvirkning på husholdningsbudgettet. Så kan det modsigende argument være at man bare kan skifte arbejdsplads, hvilket også er fristende at gøre, men alle bare ikke lige kan gøre. Måske fordi der ikke er arbejde til vedkommende - nogle er ret afhængige af den geografiske placering i forhold til deres arbejdsplads. Desuden kommer lønningsforskellene de enkelte danske regioner imellem. Der er op mod 15% forskel i lønnen for samme type job i Aalborg som Frederikshavn.
Jeg synes også efterlønnen burde afskaffes, men i de tanker skal man også tænke på, hvorvidt alle kan undvære den - de fleste har en pension, men afhængig af job/ledighed så er pensionen langt fra lige, uden at nævne noget om at et erhverv er mere værd end noget andet. Der er nogen der synes det er fedt at leve af børnecheck, dagpenge og hvad der ellers er af offentlig støtte - helt korrekt, men der er også folk, der ikke er i det system frivilligt, børn, hvis SU ikke går til druk, designertøj og 'fine dining', men i stedet giver et bidrag til huslejen (ja, jeg kender et par stykker, hvor SU har betydet tag over hovedet for familien). Jeg kan ikke se, hvorfor den type af mennesker skal straffes fordi de få ødelægger det for resten.
Jeg mener at dem der tjener godt også må være med til at tage et ansvar - vi kan diskutere arveskattens berettigelse, men det bliver en kort diskussion - på samme måde som større virksomheder har CSR. Det sørgelige problem er at selvom vi har alle mulige skatter og afgifter og de velhavende betaler væsentlig mere til stats-, region- og kommunekassen så er det stadig ikke nok til at betale hele gildet.
Jeg synes helt ærligt det er sørgeligt når man læser om elever fra hovedstaden, der ikke kan kende
forskel på en ko og en hest. Det vidner noget om en benægterkultur til resten af landet. Danmark lever i høj grad af sit fiskeri og landbrug. Erhverv, der gør at farmand kan køre på sit designerjob og mor kan spille en vigtig forsikringsdame. Familier, der higer så meget efter fremmed kultur at de betaler dyre domme for eksotiske rejser, når den største kulturoplevelse for dem ville være at sætte sig i det første og bedste tog vestpå, stige af i et mindre provinshul og indånde lugten af en ny-gødet mark. Når sønnike siger "ad for helvede" og lille Lise græder over hestepære på skoen, så forældrene jo passende give dem en undskyldning for at være flyttet fra Jylland til København for at læse tilbage i de glade 90'ere.
Regeringsskifte siger du... Jeg bliver bange...!
DjMail: Muligt det er sandt, men hvordan kan hun sælge dig en DSB Orange billet, da den ellers kun kan købes online eller i en billetautomat?
Et 10-turs standardkort mellem København og Aalborg koster 2840,- kr. hvilket giver en enkeltturpris på 284,- kr.
Skulle man ske at rejse yderst meget mellem de to stationer, så koster et pendlerkort 4110,- kr.
Man kan iøvrigt tage sin cykel med for 60,- kr.