DSB lancerer Danmarks billigste billet

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

DSB lancerer Danmarks billigste billet

Indlæg af QrazyLeg »

Med den spritnye klapsædebillet kan unge med DSB Wildcard rejse i hele Danmark for blot 49 kroner. Den pris er den absolut billigste i Danmark.

Fra mandag den 20/9 kan unge og studerende med Wildcard rejse Danmark tyndt for en afsindig lav pris. For eksempel fra Aalborg eller Esbjerg til København for kun 49 kroner – det kan ikke gøres billigere.

»Der er ikke det samme høje serviceniveau som normalt, men til gengæld er prisen den laveste i Danmark. For unge som er på SU, så er den lave pris langt vigtigere end komfort. Det er til dem, klapsædebilletten er udviklet til, « siger Nikolaj Gjeding Larsen, Business Manager for fritidsmarkedet i DSB.

Noget for noget
De 50.000 klapsædebilletter, som tilbydes årligt, kan ikke købes spontant på stationen. De skal købes på www.dsb.dk som print-selv-billet og giver ikke mulighed for at rejse videre med bus og metro. Dog gælder billetten stadig til S-tog og DSBFirst. Desuden kræver klapsædebilletten, at man har et DSB Wildcard.
»De unge skal gøre en lille indsats. Eksempelvis skal de planlægge en smule i forvejen, men så får de også markedets billigste billet, « siger Nikolaj Gjeding Larsen.

Billigere end både bus og Orange
En almindelig DSB standardbillet fra København til Århus koster 339 kroner. Med DSB Wildcard kan dén tur tages for mellem 170 og 255 kroner.
På strækningen København og Århus kan der altså spares op mod 290 kroner i forhold til en standardbillet og mellem 206 og 121 kroner sammenlignet med de almindelige DSB Wildcard priser.
»Sammenlignet med de almindelige DSB Wildcard rabatter, med de billigste DSB Orange billetter og med bustransport, så er klapsædebilletten Danmarks billigste billet, « siger Nikolaj Gjeding Larsen.

Tilbuddet gælder fra mandag den 20. september.

Bare til info :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Fairground
CA Party Freak
Geografisk sted: ..::CPH::..

Re: DSB lancerer Danmarks billigste billet

Indlæg af Fairground »

QrazyLeg skrev:»Der er ikke det samme høje serviceniveau som normalt«
Han må ha' været ved at flække af grin da han udtalte det!
There's no school like the oldschool, and I'm the fucking headmaster!
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Serviceniveauet omhandler ikke kun hvor meget passagerne kan blive plejet i hoved og røv, passes på, guides gennem den meget svære proces, det jo trods alt er at købe en billet, at få refunderet billetter, der ellers ikke er mulige at refundere. Kort sagt 'manglende serviceniveau' = laver DU en fejl så retter vi den ikke for dig.

Sagt i ramme alvor af en togpassager (der iøvrigt var helt og aldeles alkoholfri, endda en ganske pæn familiefar) i sidste uge, der ikke nåede sit tog: "Det er fandme også for ringe man ikke kan tage en fransk hotdog uden at komme for sent til sit tog."

- Ja, jeg ændrede hans pladsbillet, trods det ikke er muligt efter afgang, og jeg stod med en difference på 30 kr. i kassen.

Sagt af en togpassager, der normalt pendler mellem landsdelene med fly, men var nødsaget til togtur, fordi flyene var aflyst: "Hvor checker man ind i toget henne?"

- Bad hende om at finde sin plads, så ville der komme en og kontrollere om hun nu havde sat sig det rigtige sted. Sweet jesus... Gad godt vide om det er pga. sådan en vanevant rig nederdrægtig ulækkerhed, at man kan checker ud og ind med det kommende rejsekort? Ja der findes intet værre end rige gamle folk. De tror jo verden ville gå i stå, hvis ikke vi får lov til at høre deres klamme meninger om alt og lader vores verden dreje sig om dem.
Iwers
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af Iwers »

QrazyLeg skrev:Ja der findes intet værre end rige gamle folk. De tror jo verden ville gå i stå, hvis ikke vi får lov til at høre deres klamme meninger om alt og lader vores verden dreje sig om dem.
Word
>>Tjek musikken der snart udkommer her!<<
Du kan være med til at sætte alle de gode releasedatoer ind i kalenderen hvis du PM'er mig
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Men hvad er det så man ikke får nu ?
Altså jeg føler ikke ligefrem at DSB kan fjerne ret meget fra det produkt jeg ellers har fået - ja ud over selve togturen selvfølgelig.

Men det er da godt at DSB endelig kommer med et alternativ til fly og bus som i lang tid har været billigere.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Du får ikke rettigheden til at få refunderet din billet, hvis du misser det tog du har købt billet til, eller ombestemmer dig. Du får ingen personlig betjening til at kunne købe en billet i en fysisk butik - her skal du lave en print-selv billet. Trods det kan virke som noget fuldkomment ligegyldigt, så er der stadig ret mange unge, der hverken kan finde ud af at bruge rejseplanen, eller bestille den korrekte billet. Så for dem er det en afgørende forskel når de skal spare nogle penge.

Jeg synes det er fair nok at bus er billigere end tog. Det gad jeg ikke engang at konkurrere på, hvis jeg var DSB-administration, men fly skal næsten pr. definition være dyrere end tog. Det er det også i mange tilfælde, da det heller ikke er et ubegrænset antal flybilletter, der sælges mellem eksempelvis Aalborg - København for 200 kr - hvor en togbillet koster 187 kr. på ugens fem ud af syv dage.

Jeg vælger at se således på det, at hvis jeg havde Wildcard ville jeg glæde mig ret meget over at kunne komme rundt i landet for en 50'er.
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

QrazyLeg skrev:Du får ikke rettigheden til at få refunderet din billet, hvis du misser det tog du har købt billet til, eller ombestemmer dig. Du får ingen personlig betjening til at kunne købe en billet i en fysisk butik - her skal du lave en print-selv billet. Trods det kan virke som noget fuldkomment ligegyldigt, så er der stadig ret mange unge, der hverken kan finde ud af at bruge rejseplanen, eller bestille den korrekte billet. Så for dem er det en afgørende forskel når de skal spare nogle penge.

Jeg synes det er fair nok at bus er billigere end tog. Det gad jeg ikke engang at konkurrere på, hvis jeg var DSB-administration, men fly skal næsten pr. definition være dyrere end tog. Det er det også i mange tilfælde, da det heller ikke er et ubegrænset antal flybilletter, der sælges mellem eksempelvis Aalborg - København for 200 kr - hvor en togbillet koster 187 kr. på ugens fem ud af syv dage.

Jeg vælger at se således på det, at hvis jeg havde Wildcard ville jeg glæde mig ret meget over at kunne komme rundt i landet for en 50'er.
I Madrid kostede deres metro 1 euro, og der var 12 linjer (man kunne komme OVERALT). 1 euro var prisen, og det var underordnet om man kørte rundt dernede hele dagen, eller to et stop.

Hvordan kan det koste over 100 kroner, at rejse 9 zoner i DK (på billet) - eller 23 kroner for et fucking stop (igen billet)? Eller rettere hvorfor bliver offentlig transport _så_ nedprioteret, når det nu er _så_ vigtigt i hver eneste diskussion omkring fremtidens transport (og dagens transportproblemer).

*suk* *suk*.
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Zoneprisen kommer an på hvor du bor. Movia (eller hvad det nu hedder over ved jer) er DK's dyreste, hvilket er vildt underligt da tilskuddet pr billet ikke burde være nær så højt som i mere tyndt befolkede områder - det er i hvert fald argumentet dem i "Udkantsdanmark" får når de spørger til priser og hvorfor diverse offentlige ruter nedlægges. Det ændrer dog ikke på, at det er knækdyrt at tage offentligt transport - hvad enten det hedder DSB, Arriva, Midttrafik, NT, Movia eller noget helt andet.

Angående Madrid-priserne, så skal det tages i betragtning at Spanien er et utroligt fattigt land - et af europas fattigste. Var prisen højere ville mange simpelthen ikke have råd til at komme frem og tilbage. Spaniens gældsposter i det offentlige er en af de få grunde jeg er glad for at Danmark har sin krone i stedet for valutaen.

FrZ du har selv boet i London, kan du huske hvad en dagsbillet til undergrunden kostede der? Jeg mindes ikke det var billigt, og en enkelt tur med metroen mener jeg koster op mellem to og fire pund - Jeg har aldrig været helt ude i yderregionerne af London, synes bare det normalt er det beløb jeg er kommet af med. Det er satme også dyrt derover.
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

QrazyLeg skrev:FrZ du har selv boet i London, kan du huske hvad en dagsbillet til undergrunden kostede der? Jeg mindes ikke det var billigt, og en enkelt tur med metroen mener jeg koster op mellem to og fire pund - Jeg har aldrig været helt ude i yderregionerne af London, synes bare det normalt er det beløb jeg er kommet af med. Det er satme også dyrt derover.
Hvad angår London så koster det 35 kroner om dagen at køre i bil der, så tager man gerne 'the tube' (når man samtidig ikke kan parkere, eller køre hurtigere end 13 km/t i gnmsnit.).

Ja Spanien er fattigt, men det ændrer ikke på det faktum, at de var i gang med at udbygge metroen flere steder, og at den var så rørende billig, at man næsten fik tårer i øjnene. Desuden har jeg læst at Roms skulle være endnu billigere...

Grunden til at det går så elendigt i DK, er antallet af administratorer der sidder overalt (gælder også mange andre samfund). Hørte at i den engelske flåde, var der lavet en undersøgelse fra 1850 og frem til i dag. Antallet af skibe var blevet 1/10 af antallet der var dengang (det vil sige at flådepersonalet var ligeledes faldet med 90%). Men antallet af adminstratorer og andre mellemledende funktioner var samtidig mere end 20 doblet og den trend fortsatte op.

Hvordan kan man tillade sig, at gøre varerne dårligere og dårligere samt dyrere og dyrere? Vil gætte på DSB lider af samme syndrom - det offentlige gør i hvert fald! Hørte i nyhederne i går, at offentligt ansatte har i snit 12-14 sygedage om året (alt afhængig af kommune). Det er omtrend 12-14 sygedage mere end mig - for helvede folk pisser mig af med den indstilling til deres funktion i samfundet.

... Der kom jeg vist ud på et sidespor. Pointen er at DSB burde køres bedre, blive mere statsstøttet (fuck nu af med udkantsdanmark - ingen vil bo der, ergo skal det ikke støttes - hvad er der galt med at bo i byen?) og derved blive langt billigere.
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

I en statistik hvor 4/5 af en helhed udgør en mængde må blive betegnet som væsentlig. 4/5 dele af landets befolkning bor i Udkantsdanmark - så jo folk vil gerne bo der. Udkantsdanmark er også større danske byer, så måske man i stedet skulle sige "fuck København og Århus, ingen gider bo der alligevel - ergo skal det ikke støttes".

Korrekt, der er noget galt hvis en ansat har så mange sygedage om året. Men det er ligesom med hjemmehjælperne, fodboldsupporterne, idioten fra klasselokalet osv.: at det er de få der ødelægger det for de mange. Når ikke alle bidrager taber alle på det. Hvor der skal ændres noget ved jeg ikke, men noget må der kunne laves anderledes.

Jeg skrev dette emne for at oplyse om en billigere billet. Det er der kommet en lidt sjov debat ud af, hvor dine pointer er ganske saglige, og til at omhandle langt andet end "jeg hader DSB fordi det siger Ekstra Bladet og Nationen! at jeg skal".

Trods der står DSB på min lønseddel, så mener jeg ikke virksomheden er komplet fejlfri, og DSB har også sin del af skylden for en ikke rettidig togdrift. Når det er sagt og kritikken stadig skal rettes mod DSB, så er der væsentlige ting at tage med i betragtning:

1. Der skal skelnes mellem DSB, DSB S-Tog og DSB First - der alle er underlagt forskellige regler

2. Når ens rejse med DSB er inden for samme region er det ikke DSB's priser, der er gældende men det enkelte selskab, der har den offentlige transportbevilling, eks. NT, MidtTrafik (her skelnes igen mellem MidtTrafik og MidtTrafik Vest [Århus], Movia osv.)

3. DSB er underlagt loven om rettidighed for offentlig transport, dvs. de overholder de krav, der er vedtaget i Folketinget - disse revideres så vidt jeg husker hvert andet år - DSB, DSB S-Tog og DSB First er alle under forskellige love.

4. Prisen for en standardbillet, der er regionsoverskridende, er vedtaget af Folketinget. Billetprisen har en mindste- og en maksimumpris, hvor DSB/Arriva, selv må vurdere, hvad prisen skal være.

5. Den offentlige transport er udliciteret. Arriva har ikke kunne gøre det billigere end DSB, kun på få enkelte strækninger, primært i Vestjylland og pga. anden tilskud DSB ikke må erhverve sig. Hertil kan jeg så svare det er meget svært at komme sent hjem, medmindre man selv vil betale sin taxa. Arriva har desuden ikke større rettidighed end DSB

6. DSB kan ikke bare udskifte spor så de kan køre hurtigere og bedre. Det er BaneDanmark, og hermed staten, der ejer jernbanenettet i Danmark. DSB, og hermed staten, har blot lejet sig ind på banenettet.

Men meget kan gøres bedre. På alle mulige områder. Jeg synes bare det er noget fis at sige DSB er for dyre, de er nogle svin, og de leverer ikke service, når man ikke kender mere en promille af sagen. Alt det folk håner Ekstra Bladet for i forhold til Helle Thornings skattesag, er de selv ved at udføre. Ja gu fanden kan man opleve en uheldig togtur, eller synes 379 kr. er meget for at rejse til den anden ende af landet. Eller man kan synes DSB blot er nogle sure gamle nisser, der ikke aner hvad de laver. Men i stedet for at bitche og whine over det, så må man jo finde ud af, hvordan det kan ændres, så det rent faktisk bliver brugbar kritik.
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

QrazyLeg skrev:I en statistik hvor 4/5 af en helhed udgør en mængde må blive betegnet som væsentlig. 4/5 dele af landets befolkning bor i Udkantsdanmark - så jo folk vil gerne bo der. Udkantsdanmark er også større danske byer, så måske man i stedet skulle sige "fuck København og Århus, ingen gider bo der alligevel - ergo skal det ikke støttes".
Man kan ikke med god smag i munden opretteholde en buslinje, hvor der sidder 2 personer i gnmsnit pr. kørsel, når der i Hovedstaden er så meget pres på metro og tog i myldretiden, at man kan risikere at flere tog/metroer/busser kører forbi uden, at der er mulighed for at komme med. Og det er samtidig med at vi har et af verdens dyreste offentlige transportmidler - OG at ministrene aldrig snakker om andet end at flere burde bruge det.

Udkants DK er det mest mærkelige absurde ulogiske at snakke om, når man snakker offentlig transport. Selvfølgelig skal den være tilstede, hvis det giver økonomisk mening, men det skal altså ikke være sådan, at der skal køre en bus for enhver pris (eller for den sags skyld skoler/gymnasier/hospitaler mv.). Alt bør køres som var det private virksomheder bag roret (selvfølgelig i situationen med fuld konkurrence). Staten kæmper med giga finansielle problemer, så er det måske en idé, at skære alt fedtet fra - folk må flytte til byen, hvis ikke de har privat transport. Det kan ikke være min regning, at nogen vælger, at bo 50 km fra deres job. Det er en luksus de bør tage, hvis de har råd. Ikke en RET de har.

Danmark er blevet et land, hvor det er tilladeligt at snylte på samfund og stat. Det er ok at melde sig ud af arbejdsmarkedet for at få fem børn og leve af børnechecken, det er blevet helt i orden at gå på efterløn, selvom der ikke er noget behov derfor. Og hvad jeg finder værst, det er blevet helt ok, at kigge skævt til dem der tjener penge. Millionær skat? Arve skat? Hvad er det? Regningen til de rige, for at de fattige kan fede den.

Danmark er på et asocialt sidespor, hvor snylteren sættes i højsædet, og løsningen på problemerne er mere i skat og flere arbejdstimer... Ak ve, kan ikke li' vores nuværende regering, men kommer der en socialdemokratisk sammensat regering, så er DK lige i hælene på Grækenland, Spanien, Irland og Italien... (Hvor de ironisk nok har gode billige hurtige forbindelser i deres offentlige transport.. måske med undtagelse af grækenland).

Igen røg jeg ud af en tangent... Sry.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Jeg har fløjet mellem kbh og aalborg mindst 30 gange det sidste år - jeg har sjældent betalt mere end 300 for en billet.
Det kan jeg kun komme til kbh med tog, hvis jeg har et wildcard - hvilket kun er en begrænset del af deres kundegruppe som kan få.

Så indtil videre er DSB slået af både SAS, Norwegian og Cimber/Sterling - det kan ikke være dyre at flytte et tog, end at få en tons tung maskine op i luften, og så koster det næppe det store at have en banegård, kontra en lufthavn - ergo er afgifterne for at bruge afrejsepunkt nok heller ikke det store.

Men som sagt, fint med nogle billige billetter, det gør dog ikke at jeg vil bruge deres skrammel tog, med mindre det er eneste mulighed.

Ang det med ikke at kunne købe billet selv, så er det heller ikke at billtsalg kan.
De solgte mig en orange billet kl 12 en fredag, som først kunne bruges efter kl 16.
Den kunne jeg så smide ud, da kællingen ikke ville indrømme sin fejl - hun havde måske regnet med at når jeg nu stod med 2 tasker og sagde "en billet til århus" at så betød det at jeg liiiige ville hænge 4 timer og lege med modeltoget.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Jamen jeg er enig med dig et langt stykke af vejen, men ikke hele vejen.

Der skal ikke opretholdes buslinjer, hvor busserne er tomme. Men det er altså ikke kun i hovedstaden at busserne, eller anden form for offentlig transport, er fyldte. Det sker også andre steder i landet, men fokus synes at ligge hos hovedstaden, da det er der dem der bestemmer har sin dagligdag.

Udkantsdanmark er et politisk opstået begreb, jeg ikke kan forene mig med. Indlejret i ordet ligger det at en vestjyde er mindre dansk end en københavner. Går man langt nok tilbage i historien vil jeg vædde med det nok nærmere forholder sig omvendt. Det kan ikke passe at folk i tyndere befolkede områder skal betale for de større byers foruering, lige så vel som dem i byerne ikke ønsker at betale for andres offentlige transport. Nu er det så heldigt at den offentlige transport er primært regions- og kommunalstøttet, hvilket vil sige at en københavner ikke betaler prisen for tomme bybusser i Vestjylland.

Det er ikke alle, der bare kan rykke teltpælene op og flytte til byen, heller ikke selv om man arbejder der. Kvadratmeterprisen for at bo i byen er væsentlig højere end i de mindre samfund, ligesom forsikringer også (ansvar, bolig, risiko, bil mv.) kan have en betydlig indvirkning på husholdningsbudgettet. Så kan det modsigende argument være at man bare kan skifte arbejdsplads, hvilket også er fristende at gøre, men alle bare ikke lige kan gøre. Måske fordi der ikke er arbejde til vedkommende - nogle er ret afhængige af den geografiske placering i forhold til deres arbejdsplads. Desuden kommer lønningsforskellene de enkelte danske regioner imellem. Der er op mod 15% forskel i lønnen for samme type job i Aalborg som Frederikshavn.

Jeg synes også efterlønnen burde afskaffes, men i de tanker skal man også tænke på, hvorvidt alle kan undvære den - de fleste har en pension, men afhængig af job/ledighed så er pensionen langt fra lige, uden at nævne noget om at et erhverv er mere værd end noget andet. Der er nogen der synes det er fedt at leve af børnecheck, dagpenge og hvad der ellers er af offentlig støtte - helt korrekt, men der er også folk, der ikke er i det system frivilligt, børn, hvis SU ikke går til druk, designertøj og 'fine dining', men i stedet giver et bidrag til huslejen (ja, jeg kender et par stykker, hvor SU har betydet tag over hovedet for familien). Jeg kan ikke se, hvorfor den type af mennesker skal straffes fordi de få ødelægger det for resten.

Jeg mener at dem der tjener godt også må være med til at tage et ansvar - vi kan diskutere arveskattens berettigelse, men det bliver en kort diskussion - på samme måde som større virksomheder har CSR. Det sørgelige problem er at selvom vi har alle mulige skatter og afgifter og de velhavende betaler væsentlig mere til stats-, region- og kommunekassen så er det stadig ikke nok til at betale hele gildet.

Jeg synes helt ærligt det er sørgeligt når man læser om elever fra hovedstaden, der ikke kan kende forskel på en ko og en hest. Det vidner noget om en benægterkultur til resten af landet. Danmark lever i høj grad af sit fiskeri og landbrug. Erhverv, der gør at farmand kan køre på sit designerjob og mor kan spille en vigtig forsikringsdame. Familier, der higer så meget efter fremmed kultur at de betaler dyre domme for eksotiske rejser, når den største kulturoplevelse for dem ville være at sætte sig i det første og bedste tog vestpå, stige af i et mindre provinshul og indånde lugten af en ny-gødet mark. Når sønnike siger "ad for helvede" og lille Lise græder over hestepære på skoen, så forældrene jo passende give dem en undskyldning for at være flyttet fra Jylland til København for at læse tilbage i de glade 90'ere.

Regeringsskifte siger du... Jeg bliver bange...!

DjMail: Muligt det er sandt, men hvordan kan hun sælge dig en DSB Orange billet, da den ellers kun kan købes online eller i en billetautomat?

Et 10-turs standardkort mellem København og Aalborg koster 2840,- kr. hvilket giver en enkeltturpris på 284,- kr.
Skulle man ske at rejse yderst meget mellem de to stationer, så koster et pendlerkort 4110,- kr.
Man kan iøvrigt tage sin cykel med for 60,- kr. :mrgreen:
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Vedrørende hele sagen med DSB, så har jeg meget ambivalente følelser med det.
Først og fremmest (dette har jeg dog ikke noget andet sagligt argument for end "det har jeg hørt"), så er grunden til, at DSB kan gøre det billigere end Arriva, at de underbudgetterer ruter og kører med underskud.
Har bl.a. siddet med nogle "overordnede" regnskaber fra DSB i forbindelse med et projekt, hvor vi bl.a. kunne konkludere, at der er incitament for DSB, at køre visse strækninger med kæmpe underskud, da det har en sammenhæng med den støtte DSB får fra staten (som vist nok er baseret på en rækketing, men overordnet set er baseret på en "støtte til strækninger med en profit under x") for at kunne opretholde linjer i "Udkants-Danmark", hvilket resulterer i en økonomisk afskrivning på togsæt, der er dobbelt så hurtig som den materielle leve tid og reelle brug.

Hvad noget helt andet er, at jeg på nuværende tidspunkt sidder midt i et projekt for DSB vedrørende mobil pladsreservering og billet køb og har fået en helt ny indsigt i, hvad DSB er og hvilke ting de rent faktisk står for og hvilke muligheder de andre virksomheder har for at udnytte faciliteter, som alligevel vedligeholdes af DSB (Netkøb af billetter f.eks. og en række andre ting).
DSB har for én gangs skyld fat i den lange ende. De vil meget gerne omkostningsreducerer ved at skabe større selvbetjeningssalg fra faciliteter, som ikke koster en kvart million at sætte op og har samme varme/køleforbrug som et hus, så print-enheden ikke går i stykker (læs: standerne på stationerne).

Desværre er deres tilgang at udvikle en ny platform til salg af billetter forkert. I den sammenhæng afskærer DSB bare fuldkommen brugerne fra udviklingen. De kommer først til at se produktet, når det er færdigt, hvilket efter min mening er fuldkommen misforstået.
De risikerer at stå med et produkt, som kunderne blæser totalt på fordi, der ikke er et marked for det. Her er der altså tale om kunder der ikke er pendlere; ikke s-togs kunder; ikke buskunder; ikke er kunder med specialønsker (tillægsbilletter); kun kører sporadisk med tog; køber billet næsten samtidigt med at de står på stationen; ikke er wildcard-kunder; ikke er orange-kunder; ikke er lokal-region-kunder.

Men det må de selv om.

Til Qrazyleg. Har set en fin regionsinddeling og hørt om Rosa og kan godt forstå, at DSB føler sig en smule snydt af og til med, hvilke billetter de må sælge.

Edit:
[...]der ikke kan kende forskel på en ko og en hest.
Nu vi er i dyreverdenen, er du så sikker på, det ikke er en and?
Derudover, så er det jo i den grad at overfortolke. For mig så blev de jo undervist i det, fordi det jo lige præcis ikke er noget de oplever i deres hver dag. Hvis du er i tvivl, så er de børn, der bliver omtalt lige præcis de samme børn, som du selv fremhæver blandt dem med SUen og taget over hovedet. Bare lige for at lave sådan en god gammeldags generalisering, så er det ikke fordi, mange af de børnefamilier, der bor på Amager, er tidligere bosatte i Whiskybæltet eller i samme økonomiske stilling. Og sådan som jeg tolker teksten, er der tale om børn i alderen børnehaveklasse/1. klasse. Bevares, man kender vel sit nærmiljø og, når man ikke kommer så meget uden for byen, så er dyr jo ikke det, man ser mest af. Jeg har da også i den alder været på en gård, hvor man bliver vist, hvordan sådan en gård fungerede med dyr og hvilke dyr, der var og sådan.

Hele det her politiske aspekt vil jeg ikke blande mig ind i, da jeg har nogle (åbenbart) meget afstumpede holdninger til dansk socialisme i kraft en mor, der arbejder i borgerservice og ser, hvor meget snyd med støtte, der er hver dag, som hun intet kan gøre ved.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Iwers

Indlæg af Iwers »

Melder mig lige ind i debatten her..

Der er helt sikkert masser af ting vi kan være utilfredse med her i DK
1) En af de værste ting er at de folkevalgte tænker mere på hvordan de bliver genvalgt igen om 4 år end hvordan de får gjort det der er bedst for landet her og nu.

2) Når man så prøver på at gøre noget ender det med ting som fx multimedie skat?

3) En lille del af den danske befolkning har en ufattelig dårlig arbejdsmoral

4) i øvrigt mener jeg det er på tide at vi revurderer vores opfattelse af hvilke opgaver det offentlige skal varetage.
Jeg mener fx at kultur støtte af en hver art burde skrottes. Der er alt for mange individuelle interesser, til at staten på en fornuftig måde kan varetage dem alle. jep jeg mener alt fra dr til forfattere der ikke kan sælge deres værker og fra idrætsklubben i Tølløse til operahuse og teatre.
- Måske ville det være en god idé med nogle få kerneområder som man formoder har betydning for en meget bred del af den danske befolkning, men som det ser ud nu er der tilskud til alt for mange individuelle interesser.

5)
a) Giv SU efter uddannelsesniveau, og få folk til at hoppe 10. klasse + sabbatår + arbejdsår osv. over inden de starter på en ungdomsuddannelse.
b) Giv elever SU i praktik og lærepladsperioder, hvilket vil gøre det attraktivt at tage praktikanter og lærlinge ind. (sådan gør man allerede på social og ungdomsområdet, så hvorfor ikke overføre denne fantastiske ide til andre erhverv som har samme problemer som disse faggrupper døjede med?)

6) Droppe ideen om at patienter kan hoppe over på de private sygehuse når ventelisten på offentlige er for lange. Virkelig dumt når der bliver fyret sundhedspersonale i det offentlige, og patienterne så hopper over på et privat sygehus hvor behandlingen er dyrere.

7) Jeg ved det er et samfundsmæssigt problem når vi har overvægtige borgere, men jeg syns nu stadig det latterligt at folk ikke kan holde en sund livsstil, og de overvægtige burde i langt højere grad selv tage ansvar for deres sundhedstilstand. Det som man selv har indflydelse på burde man arbejde for at have indflydelse på og det koster altså ikke noget at løbe en tur!

8 ) Når det kommer til efterløns-debatten fatter jeg ikke at der er nogen der overhoved har været så hjernedøde at betale til det. Men man kan vel ikke sige til dem der har valgt at betale til det at de ikke kan få noget alligevel?

9) Hvad i H3#"2@£342!! sker der her?

10) på EU-plan: tag lige et kig på den store fede landbrugsstøtte,

Man kunne blive ved, men generelt kan man vel sige at der er en lille befolkningsgruppe samt nogle folkevalgte der skal tage sig sammen.

ang. billetpriser: da jeg startede i skole for 13 år siden kostede en enkeltbillet for børn 4 kr nu koster den 13 med bus i mit område. men jeg bor så også i udkantsDK :)
Du kan være med til at sætte alle de gode releasedatoer ind i kalenderen hvis du PM'er mig
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

En stigning på 63 millioner? Peanuts i forhold til andre ting i det her samfund.
Hvis du tænker på det samlede beløb, så tænk lige over mængden af IT involveret i nutidens samfund. De omkostninger erstatter andre omkostninger, der svinder ind samtidigt med ITs fremskridt. Sådan er verdenen - det hedder at malke koen.

Men lad os prøve at holde os bare en smule i omegnen af topic - altså, hvis det nu bare har en eller anden forbindelse til DSB, så ville det være fedt :)
Iøvrigt er mange dine ovenstående forslag på grænsen til useriøse. Visse er efter min mening relevant, men du fremfører en radikal ændring af et velfærdssamfund, hvilket vil underminere alt, hvad Danmark midtbanesocialisme står for. Du kan se, hvad der sker hver gang, der er nogen, der vil starte til parti, som har en yderligtgående holdning. Det kommer ingen vejene og på samme grundlag, så er de forslag uden nogen relevans, da det ganske enkelt vil skabe for meget modstand.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

dwr, sagen med ko og hest var kort oppe at vende i medierne. Det er nogen, der ikke ved hvad det er, også ældre børn. Ovenstående kilde er fra en naturskole, så hvad med alle de andre små børn på Amager? Jo det er fint de bliver undervist, det er nærmest et kulturkrav.

Jeg tror ikke DSB-ansatte som sådan er irriteret over hvilket udbud ROSA giver dem at sælge - det siger jeg dog uden at vide det. De er mere bange for, hvorvidt de fysiske billetsalg kan løbe rundt. Det er ikke så længe siden der var massiv prikkerunde, og meget forringede åbningstider i billetsalgene på stationerne.

Jeg skal i bund og grund kunne sælge de samme billetter (dog ikke inden for den region jeg arbejder i(?)) som billetsalget til trods for:
1) Jeg har ti minutters kursus i ROSA, billetsalget har 3 måneder
2) Jeg må ikke refundere billetter, jeg ikke selv har solgt
3) Jeg har ikke adgang til samme system som billetsalget

Det kan jo være møgsvært for en kunde at forholde sig til når han/hun går ind i, hvad han tror er en DSB Kiosk, som faktisk ikke længere har noget med DSB at gøre udover administrationen. Det bliver lettere for mig som medarbejder at distancere mig fra, når størstedelen af Kort & Godt bliver en del af 7-eleven. En anden uniform og butiksindretning vil gøre den proces mere forståelig for kunden. Dog håber jeg at være væk fra mit lidt forlængede studie/fuldtidsjob til den tid...

DSB kører med kæmpe underskud på visse strækninger, fordi der skal være offentlig transport, og Arriva selv kan sige "det vil vi ikke røre ved" - eller ikke kan gøre underskuddet mindre. Men måske ville det ikke være så satans dyrt, hvis alle betalte deres billetter korrekt. En ung billet fra Aalborg til Randers sammen med en pladsreservation fra Aalborg til København er ofte brugt blandt unge, der skal til københavn. Der er en prisforskel på minimum 120 kr. Det er samme princip som at brokke sig over vi betaler for meget i skat og samtidig benytte sig af sort arbejde. Danmark er storslem på det område (vi har bare et definitionsproblem, da mange borgere mener det er vennetjenester).

Gu fanden er der snyd med offentlig støtte, der er fuldkommen urimeligt, at andre skal betale for. Jeg mener bare ikke det skal gå ud over alle, da der også er nogen, der kæmper sig gennem hverdagen.
Iwers skrev:5)
a) Giv SU efter uddannelsesniveau, og få folk til at hoppe 10. klasse + sabbatår + arbejdsår osv. over inden de starter på en ungdomsuddannelse
I sådan et tilfælde vil du have flere, der ikke gennemfører en videregående uddannelse. Man kan godt køre skole/uddannelsestræt. Et sabbatår kan lige så godt være ren motivation for at komme videre. Her tænker jeg ikke på dem, der, og jeg ved ikke lige hvor de har pengene fra, bruger et år på rejser og lir, men som rent faktisk arbejder på et lager for at tjene penge til den kommende studietid. Så fed er SU'en altså heller ikke at den bare lige kan forsørge hele ens studie. Det skal lige siges jeg ikke har noget imod folk, der tager ud at rejse, jeg tror faktisk det er pissesundt for sjælen. Dog har jeg aldrig prøvet det. Min families sommerferier er blevet brugt i det danske sommerland. De gange jeg har været i udlandet har været for at spille fodbold eller som træner for et fodboldhold.

Nå men det bliver lige alt herfra i denne omgang. Nu skal jeg ind og bruge mine fede tjente DSB-penge på noget lir, gøjl og fastfood og designerkaffe.
Iwers

Indlæg af Iwers »

http://chartattack.dk/viewtopic.php?f=2&t=30656 fortsatte lige sidesporet der i stedet :)

hørte lige at dsb ville halvere forsinkelserne, fantastisk ide.. havde nu ellers ikke indtryk af at de var voldsomt forsinkede?
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Jeg ved ikke hvordan hun fik klaret den opgave, men pludselig stod jeg med et stykke ubrugeligt papir i hånden, og en ret så ligeglad kassedame.
I sådan en situation ville jeg ønske at man godt lige måtte markere med en skalle, at man var utilfreds.

Men jeg kom da til århus, bare en del fattigere og en smule mere morgen gnaven
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Forståeligt nok. Jeg ved heller ikke om det ikke kan lade sig gøre. Afhængig af hvor lang tid det er siden, så er det jo også muligt at Orange kunne købes i billetsalget.

Men kom bare herned nu, så skal jeg lave dig en DSB '1 til Fasanvej's metrostop. Har lige været oppe at smådiskutere med en blind, der ville have en "blindebillet"... Men sådan et menupunkt havde jeg altså ikke, og hun nægtede at ringe til billetsalget og få et bookingnr. Så hun satte sig billetløs ind i toget. Det bliver en dyr tur til Købsstaden - nogle gange vil folk bare ikke hjælpes, og det har intet med for/imod DSB at gøre, men et mentalt sind, der ikke tager imod den hjælp der tilbydes.
Besvar