Når mænd fatter ingenting - Ligeløn

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
3dotz
Members of the Newlyweds

Når mænd fatter ingenting - Ligeløn

Indlæg af 3dotz »

Hej drenge, Sunshine og evt. nye piger som har forvildet sig ind på CA.

De sidste par dage har en af overskrifterne i badminton verdenen været ligeløn mellem kønnene. Mændende har indtil nu hevet flest præmiepenge hjem, men ligelønnen gør, at mændene mister lidt præmiepenge, mens damerne får lidt mere.

Noget som har vakt voldsom harme hos to af dansk badmintons store herrespillere. Jens Eriksen (mener jeg han hed) og Peter Gade. De udtaler sig begge, at det er mændene, der arbejder mest og det er mændene, der er mest fokus på. Derfor bør de også få de fleste penge.

Nu er det rigtig nok, at vi i Danmark mangler en damespiller med et navn og et talent som Camilla Martin, men alligevel. I mine øjne er det en middelalderlig mandschauvinistisk og tilbagestående tankegang, at man vil bevare den kløften fremfor at anerkende, at en finalesejr bør være det samme værd.

Jens Eriksen mener, at det er herrerne, der er de interessante. Dem folk kommer for at se. En damespiller sagde igår i tv2 sporten, at hun var ret sikker på, at Camilla Martin trak flere seere/tilskuere end Jens Eriksen. Det vil jeg give hende ret i.
Gade: Hvorfor skal kvinderne have flere penge?
Peter Gade er ikke tilfreds med, at mænd og kvinder kommer til at tjene lige meget i Super Serie-turneringerne. Herrerne trækker læsset, mener Gade.

10. januar 2008, 15:50

Hvis badmintonspilleren Peter Gade genvinder Super Serie-turneringen Malaysia Open i næste uge, kommer den 31-årige dansker til at få præcis lige så mange præmiepenge som vinderen af damesingle-rækken. En ny fordeling sikrer nemlig ligeløn mellem kønnene fra den kommende sæson. Og den ændring falder ikke i god jord hos Peter Gade.

- Det her har for mig intet at gøre med ligestilling. For mig handler det om at se på de betingelser, der er for den enkelte idrætsgren. Og der synes jeg, at det her er en rigtig dårlig idé. De, der trækker hele læsset i dag, er primært herresingle, måske med et par enkelte herredoubler også. Men ellers er herresingle det, der gør, at badmintoncirkusset løber rundt, siger Peter Gade.

Det danske badminton-es trækker paralleller til fodboldens verden, hvor det er de største profiler, som får den bedste løn.

- Du ville jo aldrig gå ind og sige, at den bedste kvindelige fodboldspiller skal have det samme i løn som Ronaldinho. Det svarer det her til, siger Gade.

/ritzau/
Selve ligelønsdebatten startede allerede sidste år i tennisverdenen, hvor damespillerne ville få det samme i præmiepenge som mændene. Noget som igen vakte stor furore blandt de mandlige tennisspillere, hvor Danmarks Kristian Pless var en af de spillere, der var utilfreds. Men nu er han jo også så elendig, at han sjældent får mange præmiepenge.

Jeg giver dog Peter Gade ret i, at kvindefodbold ikke er på niveau med herrefodbold, hvorfor det er naturligt, at mændene tjener bedst, men hvad med håndbold.

Jeg tror vi er mange, der hellere ser de undskyld udtrykket finere damer end de store brovtende mandespillere, der bruger fysikken fremfor teknikken. Det danske herrelandshold snakkede under sidste års VM eller EM, at de mente de var bedre end damerne. Men havde det ikke været for damernes succes igennem 90'erne og starten af dette årtusinde, så ville dansk herrehåndbold slet ikke have haft den samme opmærksomhed.

Er det helt unfair, når en sportsgren med velfungerende herre- og dameside får det samme i præmiepenge?

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Hvad jeg ikke forstår, er hvorfor man ikke bare lader de FRIE markedskræfter styre det ræs? Hvorfor er der nogen ovenfra, der skal diktere hvem der skal have hvad?

Hvis kvinde batminton var så skide spændende, ville de jo få langt større sponsorater og langt flere TV-penge. Det samme gælder ALLE andre sportsgrene. At danskerne GANG på GANG vinder fx. guld i roning, gør jo stadig ikke, at de hverken får løn eller støtte (i særlig grad) når de træner.

Synes diskussionen minder om den fra Norge, hvor man fra STATEN har besluttet, at der SKAL sidde min. 40% (eller 50%) kvinder i alle bestyrelser? Jamen hvis virksomhederne ville have kvinder, så ville de også anskaffe dem - nu sidder der TOTALT inkompetente kvinder i bestyrelserne, bare fordi de SKAL sidde der. Det kan da ikke være en optimal løsning?

Vi er et kapitalistisk samfund, hvor man får som fortjent - det bør gælde hele vejen rund!
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Deejay_Wonder
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af Deejay_Wonder »

I ligelønsloven står der faktisk, at mænd og kvinder skal have lige løn for arbejde af samme værdi. Og jeg mener derfor, at arbejdet er af samme værdi og dermed synes jeg det er fint, at mænd og kvinder indenfor bamintonverdenen får det samme i premieløn.!
Tjen penge på din hjemmeside via
http://www.partner-ads.com/dk/klikbanne ... erid=13617
Tilmeld dig nu
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Det må jo komme ned til hvilke dele af badminton verdenen der tjener flest penge.

Der skal i min verden ikke være ligeløn for mænd og kvinder, hvis det er de mandlige idrætsudøvere der tjener tv pengene hjem.

Man ender jo bare med at der begynder at komme konkurrencer, kun for mænd. Hvilket jeg synes ville være helt iorden, hvis reglen bliver indført.
Det er ret få sportsgrene med kvinder jeg egentlig gider at se.
Ud over de klassiske beachvolley, mudder brydning og bordtenninsbold-skydning. :) Så er der faktisk ikke nogle sportsgrene jeg synes er mere spændende med kvindelige deltagere, end med mænd. Og slet ikke håndbold - der mangler tempo - og jo 3dotz der er rigelig med teknik i mande håndbold - i forhold til kvindelige håndbold spiller så har mændende langt højere teknisk niveau.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

FrZ skrev:Hvad jeg ikke forstår, er hvorfor man ikke bare lader de FRIE markedskræfter styre det ræs? Hvorfor er der nogen ovenfra, der skal diktere hvem der skal have hvad?

Vi er et kapitalistisk samfund, hvor man får som fortjent - det bør gælde hele vejen rund!
Noget siger mig at du meget godt kan lide at læse tekster forfattet af Adam Smith 8) (og jeg er da enig et langt stykke af vejen, dog med et par enkelte undtagelser)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

QrazyLeg skrev:
FrZ skrev:Hvad jeg ikke forstår, er hvorfor man ikke bare lader de FRIE markedskræfter styre det ræs? Hvorfor er der nogen ovenfra, der skal diktere hvem der skal have hvad?

Noget siger mig at du meget godt kan lide at læse tekster forfattet af Adam Smith 8) (og jeg er da enig et langt stykke af vejen, dog med et par enkelte undtagelser)
Noget siger mig, at jeg gør det, hvis nu tilfældet er, at noget siger dig, at jeg gør det...

Men i bund og grund kan jeg ikke se hvad "professionel" sport yder for samfundet?? Sport er en hobby, og et nødvendigt "onde" for at vi kan holde os raske. Men sport skal da ikke være noget man kan leve af? Det yder absolut intet til samfundet (i modsætning til for 5.000 år siden i Grækenland, hvor det "støbte" soldaterne).

Alle de penge der går til sport burde gå til uddannelse! EOD
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

lad os bare låse topic - FrZ har tilsyneladende fundet løsningen på hele problemet! ;)
Billede
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

FrZ skrev: Men i bund og grund kan jeg ikke se hvad "professionel" sport yder for samfundet?? Sport er en hobby, og et nødvendigt "onde" for at vi kan holde os raske. Men sport skal da ikke være noget man kan leve af? Det yder absolut intet til samfundet (i modsætning til for 5.000 år siden i Grækenland, hvor det "støbte" soldaterne).

Så professionel sport yder ingenting for samfundet? Lad os lige lege lidt med den tanke.

Der er 12 klubber repræsenteret i den danske superliga, som er en professionel liga, og fodbold som værende den mest sete sport i Danmark og det meste af udlandet gennem flere år. For en provinsby (og iøvrigt også København), der er heldige nok til at have en superligaklub, kan det i særdelseshed mærkes hvis byens hold rykker ned. Både i tiltrækningen af nye og større virksomheder og i tiltrækning af sportstilbud til tilflyttere. Jeg selv kommer fra Viborg. En by der i starten og midten af 1990erne i fra år til år kunne mærke hvordan erhvervsliv og tilflyttere svingede i takt med holdets op- og nedrykningen mellem 1. division og superliga. Ca. samme funktion har håndbolden haft de sidste 10 år i Danmark, i særdeleshed kvindehåndbold.

Ses der mere internationalt på det, så betyder det faktisk noget for Danmark at vi hverken er repræsenteret ved OL (håndbold) eller VM (fodbold). Det handler om at få markedsført sit land på den bedst tænkelige måde. Det gøres blandt andet gennem disse sportsbegivenheder, som milliarder af mennesker vælger at følge intensivt.

Og tilbage på det lokale. En by i vækst har i langt de fleste tilfælde også en række kulturtilbud. Hvad enten det er fodbold, håndbold, badminton, curling eller bowling, så har den del af samfundet en betydning for om folk trives der og om folk vil flytte til, på samme måde som skole, sygepleje etc. har betydning for familiens valg. Det handler om sociale fællesskaber set uden for en arbejdsrelateret og familiær kontekst, men der imod set i forhold til det hobbymæssige plan. Den professionelle sport er med til at opsætte forbilleder for mange unge, der finder en glæde i at "lege" de er den person, hver gang de går på grønsværen/trægulvet/isen.

Endeligt, så kan der ses på hvilken betydning Tour De France har for Frankrigs turisme. Og det er til trods for en cykelsport, der har enormt store tillidsproblemer.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Will
Chart Attack VIP

Indlæg af Will »

Har tilfældigvis spillet badminton i rigtig mange år og interesser mig også meget for det.

OG Nej der er ikke lige så mange der gider at se dame badminton som herre... Er jo lidt lige som med fodboldt er jo heller ikke lige så mange der ser damelandskampe som herre... selv om de næsten kun kan ligge bedre på verdens ranglisten.

Jeg ser det lidt lige som de lige så godt kunne sige at Badminton spiller skal have lige så stor præmiesum som tennisspiller... er et eller andet sted lidt det samme... Skal siges at Kenneth Carlsen var på sit højste det vil sige top100 i verden tjente han 20 gange så meget som Peter Gade da han låg nr 1 i et helt år.

Så jeg synes ikke man bare kan genaralisere og sige lige meget til alle. Der er også nogen flere herre der spiller badminton end damer, så hårde konkurence for at komme i toppen.
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

QrazyLeg skrev:
FrZ skrev: Men i bund og grund kan jeg ikke se hvad "professionel" sport yder for samfundet?? Sport er en hobby, og et nødvendigt "onde" for at vi kan holde os raske. Men sport skal da ikke være noget man kan leve af? Det yder absolut intet til samfundet (i modsætning til for 5.000 år siden i Grækenland, hvor det "støbte" soldaterne).

Så professionel sport yder ingenting for samfundet? Lad os lige lege lidt med den tanke.

Der er 12 klubber repræsenteret i den danske superliga, som er en professionel liga, og fodbold som værende den mest sete sport i Danmark og det meste af udlandet gennem flere år. For en provinsby (og iøvrigt også København), der er heldige nok til at have en superligaklub, kan det i særdelseshed mærkes hvis byens hold rykker ned. Både i tiltrækningen af nye og større virksomheder og i tiltrækning af sportstilbud til tilflyttere. Jeg selv kommer fra Viborg. En by der i starten og midten af 1990erne i fra år til år kunne mærke hvordan erhvervsliv og tilflyttere svingede i takt med holdets op- og nedrykningen mellem 1. division og superliga. Ca. samme funktion har håndbolden haft de sidste 10 år i Danmark, i særdeleshed kvindehåndbold.

Ses der mere internationalt på det, så betyder det faktisk noget for Danmark at vi hverken er repræsenteret ved OL (håndbold) eller VM (fodbold). Det handler om at få markedsført sit land på den bedst tænkelige måde. Det gøres blandt andet gennem disse sportsbegivenheder, som milliarder af mennesker vælger at følge intensivt.

Og tilbage på det lokale. En by i vækst har i langt de fleste tilfælde også en række kulturtilbud. Hvad enten det er fodbold, håndbold, badminton, curling eller bowling, så har den del af samfundet en betydning for om folk trives der og om folk vil flytte til, på samme måde som skole, sygepleje etc. har betydning for familiens valg. Det handler om sociale fællesskaber set uden for en arbejdsrelateret og familiær kontekst, men der imod set i forhold til det hobbymæssige plan. Den professionelle sport er med til at opsætte forbilleder for mange unge, der finder en glæde i at "lege" de er den person, hver gang de går på grønsværen/trægulvet/isen.

Endeligt, så kan der ses på hvilken betydning Tour De France har for Frankrigs turisme. Og det er til trods for en cykelsport, der har enormt store tillidsproblemer.
Det er da også bare fordi "folk" har det MEST LATTERLIGE fokus ever. Der afholdes også OL - EM - VM osv. i kemi, fysik, matematik osv. Hvis nu det fik det fokus sports OL mv. har i dag, så ville det være noget man kunne være stolt af.

Du siger det har stor indflydelse på velstanden i en ligegyldig provinsby - hvad hvis de i stedet for at poste millioner i fodbold - postede millioner i uddannelse i den by. Det ville da nok trække nogen store virksomheder, hvis der var en hel by af hjerner!

Forstår virkeligt ikke hvad sport gavner set fra et helikopter perspektiv. At det i dagens verden hænger sådan sammen, at man pkt. 1 kan leve af det, pkt. at byer kan få velstand af det, pkt. 3 at mennesker bruger ufattelig mængde fritid på at følge det, det er vel kun sørgeligt.

Sport er og bliver en hobby - ubrugelig for samfundet i professionel sammenhæng. Vi skal have folk ud og arbejde og skabe mer-vækst ved at bruge hovedet!
LeG0lAsDK
Opera anmelder

Indlæg af LeG0lAsDK »

Mig bekendt er der heller ingen af de mandelige håndboldspillere, der har klaget over den dårligere løn i forhold til de kvindelige jernladies endnu?

Er jeg bare den eneste der har lyst til at hænge femister ala hanne vibeke holst ved højlys dag? Vi skal have ligeløn og der skal også være kvoter således kvinder også kan sidde med bestyrelserne. Well hvis de nu var så gode, som de påstår, så havde der nok også været flere kvindelige bestyrelsesmedlemmer...
Zamiel
Geografisk sted: CPH PsycoWard

Indlæg af Zamiel »

FrZ skrev: Synes diskussionen minder om den fra Norge, hvor man fra STATEN har besluttet, at der SKAL sidde min. 40% (eller 50%) kvinder i alle bestyrelser? Jamen hvis virksomhederne ville have kvinder, så ville de også anskaffe dem - nu sidder der TOTALT inkompetente kvinder i bestyrelserne, bare fordi de SKAL sidde der. Det kan da ikke være en optimal løsning?
Faktisk har efterfølgende undersøgelser vist at i firmaer hvor kvinder er kommet i bestyrelsen (på baggrund af at de er kvinder, ikke om de er bedst egnet) har firmaet fået lavere omsætning.

Om dette så skyldes at kvinderne muligvis er inkompetente eller om det skyldes uro i bestyrelsen pga ordningen melder undersøgelsen ikke noget om.
LeG0lAsDK
Opera anmelder

Indlæg af LeG0lAsDK »

Zamiel skrev:
FrZ skrev: Synes diskussionen minder om den fra Norge, hvor man fra STATEN har besluttet, at der SKAL sidde min. 40% (eller 50%) kvinder i alle bestyrelser? Jamen hvis virksomhederne ville have kvinder, så ville de også anskaffe dem - nu sidder der TOTALT inkompetente kvinder i bestyrelserne, bare fordi de SKAL sidde der. Det kan da ikke være en optimal løsning?
Faktisk har efterfølgende undersøgelser vist at i firmaer hvor kvinder er kommet i bestyrelsen (på baggrund af at de er kvinder, ikke om de er bedst egnet) har firmaet fået lavere omsætning.

Om dette så skyldes at kvinderne muligvis er inkompetente eller om det skyldes uro i bestyrelsen pga ordningen melder undersøgelsen ikke noget om.
Hahahah, hvis du støder ind i linket, så smid det lige op. For så burde vi sende det til, de såkaldte ny-feminister, der får fri taletid i aftensshowet og lignende shows...

Ligestilling, ja tak, men på reele vilkår. Ikke på vilkår ala, hvem er sødest osv. Det minder jo om folkeskolen efterhånden.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Selvfølgelig vil en virksomhed lider under en inkompetent kvindelig medarbejder.

Jeg er så pisse træt af de røde møgkællinger der ikke kan andet end at flæbe over at de aldrig slog til, at de aldrig rigtig fik det job de ville og at bare er eller pikkemændenes skyld!!!

Der er da helt sikkert mange steder hvor de vælger mænd frem for kvinder, udelukkende fordi de er mænd. Men det er vel heller ikke et sted kvinderne vil arbejde ?
Og ingen skal bilde mig ind, at hvis en rødstrømpe luder får magt, at hun så ikke vil vælge kvinder frem for mænd - "for nu skal vi fandme have patterne ind i gamet" - selvfølgelig vil hun det og så er hun ikke en skid bedre.

Det næste bliver vel at tykke kvinder brokker sig over at de tynde piger får jobbet, og at fede mænd brokker sig over at tynde mænd for jobbet og at folk fra Skanderborg brokker sig over at folk fra Århus altid får jobbet og at bare fordi man ikke kan bowler 300 - så får man ikke jobbet.

Dårlige tabere og dårlige undskyldinger er nederen! Fuck jer og fuck dig hanne vibeke holst din pulver heks!
Zamiel
Geografisk sted: CPH PsycoWard

Indlæg af Zamiel »

det var så dagens sure opstød fra djmail :)
hirayz
Geografisk sted: papkasse

Indlæg af hirayz »

Hvis kvinde batminton var så skide spændende, ville de jo få langt større sponsorater og langt flere TV-penge. Det samme gælder ALLE andre sportsgrene. At danskerne GANG på GANG vinder fx. guld i roning, gør jo stadig ikke, at de hverken får løn eller støtte (i særlig grad) når de træner.
Helt enig
Besvar