De sidste par dage har en af overskrifterne i badminton verdenen været ligeløn mellem kønnene. Mændende har indtil nu hevet flest præmiepenge hjem, men ligelønnen gør, at mændene mister lidt præmiepenge, mens damerne får lidt mere.
Noget som har vakt voldsom harme hos to af dansk badmintons store herrespillere. Jens Eriksen (mener jeg han hed) og Peter Gade. De udtaler sig begge, at det er mændene, der arbejder mest og det er mændene, der er mest fokus på. Derfor bør de også få de fleste penge.
Nu er det rigtig nok, at vi i Danmark mangler en damespiller med et navn og et talent som Camilla Martin, men alligevel. I mine øjne er det en middelalderlig mandschauvinistisk og tilbagestående tankegang, at man vil bevare den kløften fremfor at anerkende, at en finalesejr bør være det samme værd.
Jens Eriksen mener, at det er herrerne, der er de interessante. Dem folk kommer for at se. En damespiller sagde igår i tv2 sporten, at hun var ret sikker på, at Camilla Martin trak flere seere/tilskuere end Jens Eriksen. Det vil jeg give hende ret i.
Selve ligelønsdebatten startede allerede sidste år i tennisverdenen, hvor damespillerne ville få det samme i præmiepenge som mændene. Noget som igen vakte stor furore blandt de mandlige tennisspillere, hvor Danmarks Kristian Pless var en af de spillere, der var utilfreds. Men nu er han jo også så elendig, at han sjældent får mange præmiepenge.Gade: Hvorfor skal kvinderne have flere penge?
Peter Gade er ikke tilfreds med, at mænd og kvinder kommer til at tjene lige meget i Super Serie-turneringerne. Herrerne trækker læsset, mener Gade.
10. januar 2008, 15:50
Hvis badmintonspilleren Peter Gade genvinder Super Serie-turneringen Malaysia Open i næste uge, kommer den 31-årige dansker til at få præcis lige så mange præmiepenge som vinderen af damesingle-rækken. En ny fordeling sikrer nemlig ligeløn mellem kønnene fra den kommende sæson. Og den ændring falder ikke i god jord hos Peter Gade.
- Det her har for mig intet at gøre med ligestilling. For mig handler det om at se på de betingelser, der er for den enkelte idrætsgren. Og der synes jeg, at det her er en rigtig dårlig idé. De, der trækker hele læsset i dag, er primært herresingle, måske med et par enkelte herredoubler også. Men ellers er herresingle det, der gør, at badmintoncirkusset løber rundt, siger Peter Gade.
Det danske badminton-es trækker paralleller til fodboldens verden, hvor det er de største profiler, som får den bedste løn.
- Du ville jo aldrig gå ind og sige, at den bedste kvindelige fodboldspiller skal have det samme i løn som Ronaldinho. Det svarer det her til, siger Gade.
/ritzau/
Jeg giver dog Peter Gade ret i, at kvindefodbold ikke er på niveau med herrefodbold, hvorfor det er naturligt, at mændene tjener bedst, men hvad med håndbold.
Jeg tror vi er mange, der hellere ser de undskyld udtrykket finere damer end de store brovtende mandespillere, der bruger fysikken fremfor teknikken. Det danske herrelandshold snakkede under sidste års VM eller EM, at de mente de var bedre end damerne. Men havde det ikke været for damernes succes igennem 90'erne og starten af dette årtusinde, så ville dansk herrehåndbold slet ikke have haft den samme opmærksomhed.
Er det helt unfair, når en sportsgren med velfungerende herre- og dameside får det samme i præmiepenge?
...