FrZ skrev: Det virker meget obskurt - og jo de tjener penge NOK i tvbranchen.. Har så nada ondt af dem!
Med mindre du hedder Danmarks Radio så er det ikke fordi tv-branchen flyder med penge rundt omkring på alle tv-stationerne. Hverken hos tv2, lokalstationerne, satellitkanaler som Viasat m.m.
Jeg synes stadig det er til grin, at Danmarks Radio stort set har monopol på licensen. Lad dem kæmpe på lige fod med tv2 og de andre. Lad dem overleve ved at lave gode programmer, som ikke kun går ud på at se nogle kendte i selskabslege.
Men skulle dette ske, så ville Danmarks Radios tv-del gå nedenom og hjem sammenlignet med nu. At de genudsender gamle danske tv-serier for gud ved hvilken gang skyldes, at de skal have råd til at færdigggøre deres Ørestadsprojekt.
Det bedste i mine øjne angående licens er som sagt at afskaffe den. Men kan det ikke lade sig gøre, så opkræv den via skatten, så den procentvis rammer de rige hårdere end de fattigere dele af Danmark.
Men så vil de rige jo sige. Vi arbejder så meget, at vi ikke har råd til at se tv, så hvorfor skal vi betale mere i licens end de arbejdsløse, som fordriver tiden med Hope & Faith, Beverly Hills 90210, Venner, Reba og de andre serier, der vises i løbet af dagen.
På samme måde hører jeg de studerende klynke over hvor hårdt de har det. Det har de fleste også, men drop en bytur om måneden eller hold en privatfest i stedet, så er licensen betalt flere gange. Men sjovt denne diskussion dukker op igen på et forum, som ikke just er kendt for at betale fuld pris for varerne.
Tilbage til bøderne. Alle svagere-stillede kan få rabat på bøder. Det er stadig en taberordning at have. Min løn er godt nok et stykke over de studerende, men til gengæld skylder jeg en million væk til banken, så man kan vel ikke ligefrem kalde mig rig, selv om mit økonomiske råderum har forbedret sig de sidste par år.
Licensen bruges til andre ting end radio og tv. Det er rigtigt. En del af den bliver brugt til noget kultur, som jeg ikke selv er kulturel nok til at se. Men der er jo statsstøtte (nærmest et andet ord for licens) til mange kulturinstitutioner. Så selv om man fra et forretningsmæssigt synspunkt burde lukke nogle af de teatre, som kun overlever via statsstøtte, så kommer det ikke til at ske. Finkulturelle begivenheder ser jo godt ud i turistbladene.
Tag noget af den statsstøtte og så inviter danskerne ind og se landskamp i Parken, til gratis fodboldkamp den første søndag i måneden og håndhold om lørdagen. Så vil væsentlig flere danskere opleve noget af den kultur vi betaler til via skatten.
Beklager jeg kom på afveje.
...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.