Review: Harry Potter and the Goblet of Fire

Chart Attacks udgave af Rene ord for pengene. Hvad er hot, hvad er not, hvad skal man ikke bruge penge på og hvad skal man end ikke bruge båndbredde på. Dette forum er ikke kun begrænset til musik, men også film, spil, restauranter, diskoteker. Kort sagt alt, hvad man kan spare penge på eller anbefale.

Redaktør: 3dotz

Besvar
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Review: Harry Potter and the Goblet of Fire

Indlæg af QrazyLeg »

Billede

Man forbinder Harry Potter med børnefilm af den bedre slags. Den nye Harry Potter film er blevet kaldt den mest onde af dem der er udsendt hidtil og ligeledes er det ofte til diskussion hvorvidt det er en børnefilm. Jeg kan forstå situationen og havde jeg selv børn fik de ikke lov til at se den. I hvert fald ikke hvis de var under 12 år. Den er faktisk hamrende ubehagelig til tider, også for en voksen. Til gengæld er det også klart den bedste i rækken. Daniel Radcliffe, Rupert Grint og Emma Watson spiller deres roller troværdigt og jeg vil mene vi får en hel del mere at se til de tre når deres Harry Potter tid er ovre. Instruktøren Mike Newell er ny i Harry Potter sammenhæng, men med bl.a. "Donnie Darko" og "Mona Lisa Smile" på bagen ved han nok hvad han gør og han skuffer bestemt heller ikke.

Triwizard Tournament (trekamp for troldmænd og troldkvinder) skal dette år afholdes på Hogwarts. Tre elever fra tre skoler skal konkurrere om at blive The Wiz”. Børn under 17 år kan dette år ikke deltage, hvilket i første omgang udelukker vores hovedperson. Alligevel bliver hans navn udnævnt som et sidste af Flammernes Pokal, trods dette skulle være umuligt. Dermed er der fire deltagende og Ministeriet tør ikke modsige en afgørelse fra Pokalen. De tre opgaver skal vise sig at være ret farlige og ikke lige at overvinde. Samtidig med turneringen så stiger de mørke kræfters styrke dermed også frygten for Lord Voldemorth. Harry har en tilbagevendende drøm om Voldemorth, der ikke har en menneskelig form i drømmen og en ubeskrivelig styrke.

Harry Potter and the Goblet of Fire var en stor oplevelse inden for en genre, jeg mener, er vokset med opgaven. Lige siden første film kom på banen har serien taget børnepublikummet alvorligt og som nogen der ikke gider se lalleglade figurer der bare er med for at være – ja lalleglade. Historierne hænger sammen og tak for det. Det gør dem nemlig mindst lige så seværdige for voksne.

Der er for irritationer ved den nyeste film. Når man har et budget der lyder på $140.000.000 så bør CGI’en være bedre. Det er nogle få ting, men det kan ses det ikke er virkeligt. Og det er irriterende. Det drejer sig for eksempel om et skib, der rejser sig fra havet dyb og en slanges bevægelser. Endnu et er Rupert Grint og Emma Watson’s roller. De har meget lidt med historien at gøre, hvilket er en skam. For Ron Weasley og Hermonie Granger hænger unægtelig sammen med Harry Potter. Så det er jeg meget ked at filmen drejer sig om Harry Potter alene.

Imponerende er det stadig at en børnefilm i den grad ligeledes er blevet voksenunderholdning som tiden går.

:4af5

Billede Billede
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
3dotz
Members of the Newlyweds

Indlæg af 3dotz »

Var inde og se den for en uge siden, og jeg nikker anerkendende til Qrazylegs anmeldelse.

Jeg har aldrig læst nogle af bøgerne, og kommer heller ikke til det, da jeg er sikker på, at jeg vil blive skuffet over enten bøgerne (de er for lange) eller filmen (der mangler for meget), men både konen og jeg har nydt filmen fantastiske univers.

Lige fra den første film har vi grinet af Hagrid og hans fantastiske Sorry about that kommentar, når han har ødelagt noget af et godt hjerte. Hans evne til at passe på de mest fantastiske væsner og hans ligefremme glæde og loyalitet med Hogwarths (aner ikke om det er korrekt stavet) og professor Dumbledore.

Som sagt har jeg ikke læst bøgerne, men ting som jeg savnede i filmen var en dybere forklaring på Quidditch mesterskaberne, hvor man ikke får lov at se noget af kampen. Baggrunden for hvorfor der sker en massakre.

I den første tvekamp mod dragerne finder vi ud af, at der er fire forskellige drager og jeg glædede mig meget til at se, hvordan de fire kombattanter ville besejre dragerne. Min togkørelærer fortæller mig, at deltagerne i bogen bliver behandlet for rifter og sår, men i filmen er de lige så rene som før de gik i krig.

Det hed sig også at Harry Potter ville finde sig en kæreste i denne film. Sjovt nok var selve kærlighedsmomentet for Harry Potter reduceret til to kejtede scener og et afslag, og så var det emne ellers færdigspillet.

Der er andre småting i filmen som jeg synes kan virke rodet og forvirrende for en ikke-indviet, men ellers er filmen ganske underholdende.

Måske lidt for lang (Men Ringenes herre 3 afslutningen skulle slås). Man kunne godt have skåret tyve minutter af filmen eller også skulle filmen have udnyttet forholdet/kemien meller Ron Weasley og Hermione Granger lidt mere, da de som Qrazy... skriver hører til Harry Potter universet. Sjovt er det at se, at Ron Weasley ikke kan forstå flere vink med en vognstang (sådan har vi nok selv været) og de fleste af os har nok også prøvet at gå efter skolens smukkeste pige og så skynde os væk uden at vide om hun måske havde interesse i en eller ej.

Det komiske aspekt sørger Rons storebrødre for, mens en del af Hogwarths skæve persongalleri er blevet gemt af vejen for lige som bare at være der. Ligeledes ham Dario drengen Malfoy (navnet glemt) fra 'den onde linie' som der næsten heller ikke er noget med.

Filmen skal da have :4af5 fordi den er underholdende
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
Besvar