Nedskæringer på uddannelserne!

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

dj drop
Geografisk sted: Kolding, dk

Indlæg af dj drop »

[quote="Down\"]dj drop > 900 kr? Det er SU'en da ikke på er den? Men hvis du mangler penge kan du vel finde et arbejde...[/quote]

^ Down ! Jo det er mindste S.U for en hjemmeboende.
Finde et arbejde? Er du klar over hvor hårdt et studie er hvis
du virkelig tager det seriøst? ö de færreste har overskud til
at gå i skole, kæmpe for sagen - gå på arbejde og så komme
hjem til 1.30 times lektier hver f***ing dag :roll:
Get up & Dance .
dj drop

Indlæg af dj drop »

Qrazyleg:

Få dig et arbejde ö - mener du virkelig det?
Er det fair alle unge skal bruge hele sin skide ungdom
på at rende på arbejde, lave lektier og gå i skole !
Jeg skal gå i skole 10 år endnu eller sådan, og er
træt af det her .

Du skrev at du havde nogle venner som kunne få det til at
løbe rundt, ja det kunne DE måske da S.U'en lå på 1500 for at
bo hjemme og ja kan da godt nøjes med 900 kr, men hvis
de skærer mere i den, det godt nok at stramme reglerne synes jeg.
Tror det er det folk demonstrerer over bl.a - det lige før det snart
kan betale sig at flytte hjemmefra når man bliver 18 ;)
Get up & Dance .
Brugeravatar
JayJay^^
Geografisk sted: Nord

Indlæg af JayJay^^ »

Man kan ikke lave regler / lov, så alle blir tilfredse, sådan er det i alle lande, mange unge der studerer og bor hjemme betaler ikke husleje osv. for dem, synes jeg 900 kr. om måneden er meget, jeg har da i perioder ude på arbejdsmarkedet, været i den situation, at jeg selvom jeg arbejde fuldtid, ikke har haft halvdelen af det, efter fast udgifter og mad er betalt.
<---------------------------->
§1 I'm always right
Tjilloh

Indlæg af Tjilloh »

Her er der jo en masse ting som jeg kan svare tilbage på.. Tror endda der er for meget hehe :) men prøver da.

Men Qrazyleg snakkede om S.U.. Ja det synes jeg også er latterligt så "i dont care", når de skærer ned på det. For det er som du siger, bare ekstra lommepenge. Jeg kender mange som tænker: ej hvor dejligt flere penge til mig med S.U.

Problemet med nedskærringerne er at hvis de får lov til det bliver de jo bare ved.. Det derfor vi demonstrerer, for det skal stoppes nu.. Jeg som gymnasieelev lider ikke specielt meget på nuværdende tidspunkt, men hvis der ikke er nogen som gør noget, så bliver de ved med at smide flere og flere i klasserne og tager flere og flere penge fra uddannelserne. Hvilket jeg ikke finder fair..

Synes i allesammen angriber gymnasierne, men det er ikke kun os som der bliver skåret ned på. Det er universiteter, handelssloler, folkeskoler og tekniskeskoler bare ikke alle som gider komme ud og gøre noget ved det... Mange som går på tekniskskole kan ikke få en læreplads, dette er jo også et problem ??
Så det var ikke kun gymnasiet som var inde og demonstrere.. Der var folk fra folkeskoler til unviersitetet.

Det vi kæmper for er jo fremtidens velfærdssamfund... Hvis der bliver flere og flere i klasserne er det jo ikke fedt at være der ?? der er nogle gymnasier hvor der er så mange i klasserne at de bliver nød til at sidde i vindueskarmene fordi der ikke er stole eller borde nok. Og regeringen snakker om deres velfærdssamfund, så derfor er det vel også fair at kræve penge til vores uddannelse for det nytter jo ikke der er færre og færre praktikplads osv. Fordi det nytter jo ikke med at gøre situationen bedre.

Down: du snakker om at gymnasiet får 20.000 mere pr elev end HH.. Jeg vil da gerne se den kilde ? Ikke fordi jeg ikke tror på det...

Jer som snakker om fladskærme og hvad ved jeg på jeres "Luksusuddannelse", i kan så bare være heldige for i har det så godt. På mit gymnasium er bordene slidte og meget dårligt indeklima på vores skole. Vi kan have pisse kolde vintrere hvor man fryser af helvedes til og det nu ikke særlig fedt. Mange lokaler på min gamle folkeskole blev lukket pga. svamp. Dette er jo ikke særlig fede omgivelser. Jeg føler på ingen måde at jeg har det luksus på gymnasiet, så kan ikke se hvor i får det fra?? at det er en luksusuddannelse.

Kan på ingen måde se hvorfor i sviner kvote 2 til. For jeg synes da det er en fed ting. Hvis du ikke lige er for hardcore til et fag eller sådan ? så er det da en smart ide du kan få hævet dit gennemsnit så du kan komme ind på den ønskede uddannelse. Du (qrazyleg) snakkede om man kunne tage på uddannelses kurses, hvilket jeg aldrig har hørt om.
QrazyLeg skrev:Ang. klassekvotienter, så har den diskution nu stået på i ti år. Hver gang har folk ville strejke pga. det. Er uddannelserne blevet ringere? Næ...
Synes da ikke det er fair at være 44 i en klasse ?? efter min mening er det da ikke fedt at blive undervist i kæmpe lokaler med 50 mennesker i, ligesom i USA. Men problemet er jo at de propper 30 mennesker i et lokale som har maxx antal på 22. Det jo ikke særlig smart.
QrazyLeg skrev: Brugerbetalingen er da helt iorden. S.U. betyder Statens Uddannelsesstøtte. Hvorfor ikke selv betale for sine egne bøger og evt. hjælpemidler? Det er helt fair i mine øjne.

Det er igen her vores velfærdssamfund kommer ind i billede. Vi skal have en god og gratis uddannelse, for alle. Det nytter jo ikke at hr. Hansen, som har nogle fattige forældre og ingen penge har, ikke kan komme på gymnasiet fordi han ikke har råd til ordbøger, lommeregnere eller sådan ?? For nu om dage kan du ikke klare dig uden f.eks. en lommeregner til 1000 kr hvis du går på mat-linien..
QrazyLeg skrev:Der er masser er brugerbetalte uddannelser og de går så vidt jeg er orienteret bedre end nogensinde. Det er klart en højere standard af undervisning der bliver sat der. Hvorfor? Fordi hvis folk selv betaler så yder de nok det mere end hvis det er betalt af skattefar.
Vores krav er jo gode og gratis uddannelser, så alle har en chance for at være med og det handler igen om penge.. og ja brugerbetalte uddannelser klarer sig sikkert fint, de lider jo ingen nød når deres forældre tjener kassen og kan købe alle de krævende skolesager. Det jo her problemet ligger for vi vil gerne gøre plads til alle, så de ikke går derhjemme og laller rundt... Jeg har intet problem i at betale.. SÅ det ikke fordi jeg vil nasse på samfundet på nogen måde.

Det hele er jo pga. de vil sænke skatterne. Vi bliver bare flere og flere som skal uddannes. Og den ældre generation som kommer efter den som vi har nu vil blive meget større for under 2nd. verdenskrig havde folk mildest talt ikke noget at lave, så de lavede da bare nogle børn. Hvis vi ikke får en god uddannelse hvor vi kan tjene penge til velfærdsamfundet.. Hvem skal så hjælpe de gamle ???? og give penge til statskassen ?

QrazyLeg skrev: Jeg lægger ikke skjul på jeg er meget imod demostrationer. Det er folkevalgte personer der sidder i Folketinget, og vi har, som navnet antyder, selv valgt dem til at administrere hvordan det skal køres. Undskyldningen med at "Det vidste vi ikke" holder ikke en meter her. Det står bl.a. i partiprogrammerne der kan hentes på partiernes hjemmeside og andre offentlige steder. Det handler om at sætte sig ind i kampen inden man affyrer det første skud.

JA nemlig det OS (jer) selv som har valgt regeringen, MEN hvis der var valg imorgen ville det helt sikkert se anderledes ud :)

[quote="Down\"] Hvad så hvis det ER fejlinformation? (jeg vil ikke være lille Peter fra 3.x, der har sat det her i gang så =) Jeg tror ikke på hun siger noget, der ikke passer.
[/quote]

Folk har jo selv set talene.. JA hun har givet os to procent mere end sidste år, men hvis antallet af elever er steget med 4 %.. SÅ er vi vist allesammen med... Så hun prøver bare at tale sig uden om det.. De andre talere som var oppe og talte sagde nemlig det samme som det vi har fået at vide. OG tror nu ikke på der kan hidses en stemning op over en fejlinformation. Tror det er ret troværdige kilder :)
falslev007 skrev:Jeg ser ikke nedskæringer som noget der kun er negativt! der bliver sparet 1,67 milliarder og de nedskæringer bliver fortaget på steder jeg synes er ok. Vi elever mister vores studietur (er det ikke bedre end plejehjemshjælpere skal spares væk), vi skal betale 165,- om året for papir.
Prøv at forestil dig at brugerbetalingen stiger og stiger.. Der bliver hele tiden skåret ned. SÅ det til sidst ret mange penge, og det kan være med til at flere og flere ikke gider tage nogen uddannelse. Hvem skal så komme og være plejehjælperne?? eller de højtuddannede læger ?? For jo mere lærer kontakt jo mere nemmere er det at lære. Hvis alle kommer fra folkeskolen kommer med forskellige problemer og de sidder 30 i en klasse. SÅ har læren 1 min til hver elev + tavleundervisning. Så det jo klart at vi bliver dårligere og dårligere uddannet. Lærene klager over de har mange timer og er meget stresset. Så hvis der var flere lærere til en skole ville det jo være bedre, også for dem.

Nok mit længeste indlæg så vil stoppe her.. Og skrive videre hvis der kommere mere til debat..
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

@ dj drop >> har tilføjet noget i mit oprindelige indlæg til dig. Og det med du har 1½ times lektier om dagen... Hvis det ikke er mere, hvorfor er det så lige du mener du ikke har overskud til et arbejde.

@ Tjilloh >> Jeg sidder til dagligt i et lokale med ca 120 studerende. Tit foregår forelæsningen på engelsk og vi har ikke så meget bordplads som da jeg sad i trange lokaler på handelsskolen. Der er lige plads til en notesblok og ikke andet. Har aldrig hørt nogen af de 120 brokke sig over pladsen.

Hvis i så mener i virkelig er for mange i klasserne i forhold til antallet af eleverne. Hvorfor så angribe staten når det er kommunerne (i nogle tilfælde amterne) der har ansvaret for vedligeholdelsen af lokalerne?

Ang. problematikken med hvem der får mest så kunne vi finde kilden i sin tid inde på de offentlige budgetter.

I vil have gode og gratis uddannelser? Det er ufatteligt at ingen på jeres uddannelse har nævnt noget om små årgange hvor en del mennesker skal forsørges. Og uanset hvad jeres S.U. siger så har unge flere og flere penge til sig selv, også i forhold til hvad ting koster nu i forhold til før. Så er der simpelthen ikke økonomi til at drive det rundt, hvis I vil have en god kantine, gode lærere (der skal sendes på kursus) 18 computere pr. elev og hvilke andre krav I ellers stiller op.

Hvis der var folketingsvalg i dag så viser den nyeste meningsmåling at den nuværende regering vil blive siddende. Derforuden så er der flertalsafgørelser i folketinget. Det skal gå gennem forlig når det har noget med budgetter at gøre... Hvorfor tror du så et regeringsskifte vil gøre forskel. Det er fint nok at oppositionen brokker sig, men havde en socialdemokratisk regering indført dette her, så havde højrefløjen gjort det samme.

At hun har givet jer 2% mere end sidste år og elevantallet er steget med 4% er vel ikke det vilde problem. Det kan jo ske at der ikke lige skal skiftes bøger dette år. Der kommer jo ikke nye bøger hver år. Det kan også være der er fundet nye og billigere metoder at få det hele til at løbe rundt på. I skal sammenligne det med skolens budget samtidig med. Hvis der ikke var brug for det antal penge som blev givet ud sidste år... hvorfor så give det samme i forhold til antallet af elever engang til?

I takt med at bruger betalingen stiger og stiger, så vil den direkte skat jo også blive erstattet af specielle afgifter som du kun betaler ved brug af en vare/service. Dermed falder skattetrykket faktisk.
Kan på ingen måde se hvorfor i sviner kvote 2 til. For jeg synes da det er en fed ting. Hvis du ikke lige er for hardcore til et fag eller sådan ? så er det da en smart ide du kan få hævet dit gennemsnit så du kan komme ind på den ønskede uddannelse. Du (qrazyleg) snakkede om man kunne tage på uddannelses kurses, hvilket jeg aldrig har hørt om.

Så har du ikke tjekket dine uddannelsesmuligheder godt nok... :wink:
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Tjilloh

Indlæg af Tjilloh »

QrazyLeg skrev:@
Hvis i så mener i virkelig er for mange i klasserne i forhold til antallet af eleverne. Hvorfor så angribe staten når det er kommunerne (i nogle tilfælde amterne) der har ansvaret for vedligeholdelsen af lokalerne?

I vil have gode og gratis uddannelser? Det er ufatteligt at ingen på jeres uddannelse har nævnt noget om små årgange hvor en del mennesker skal forsørges. Og uanset hvad jeres S.U. siger så har unge flere og flere penge til sig selv, også i forhold til hvad ting koster nu i forhold til før. Så er der simpelthen ikke økonomi til at drive det rundt, hvis I vil have en god kantine, gode lærere (der skal sendes på kursus) 18 computere pr. elev og hvilke andre krav I ellers stiller op.
QrazyLeg skrev: Hvis der var folketingsvalg i dag så viser den nyeste meningsmåling at den nuværende regering vil blive siddende. Derforuden så er der flertalsafgørelser i folketinget. Det skal gå gennem forlig når det har noget med budgetter at gøre... Hvorfor tror du så et regeringsskifte vil gøre forskel. Det er fint nok at oppositionen brokker sig, men havde en socialdemokratisk regering indført dette her, så havde højrefløjen gjort det samme.

Hov hov har ikke sagt det ville gøre nogen forskel, har bare påpeget at jeg tror det ikke vil være dem som vil sidde på posten.. Men okay så det bare meget som har taget fejl, troede bare det var sådan samfundet så på det.

Har så glemt at sige noget her.. For her prøver de at snyde os, de siger vi har fået 2% flere penge til uddannelserne(for at få stemmer) det ikke her alle lige tænker lige logisk, men nu hvor jeg har undersøgt lidt og sådan og hvis man bare tænker lidt så kan man jo regne ud at der kommer flere og flere til, så det derfor jeg fremhæver det.. Vil give dig ret i man lige kan spare bøgerne et år, men det nu ikke de fedeste bøger vi har på min skole, men har det nu fint bare de kan læses :)
Hvis de har de her fine billige metoder som kan få det til at løbe rundt på på samme måde, så tror jeg vi ville høre mere om det ?? Politikerne er ikke helt dumme og prøver jo at kringle det ind så man ikke lige kan se nedskærringen. Det jo klart.. Jeg er sikker på der er folk som hopper i med begge ben.
Hvis vi havde penge nok ville de ikke blive ved med at stige klasse kvotienten og der ville være plads til alle.. Det er helt i orden at have gamle bøger ingen tvivl, men hvis der ikke er siddepladser nok så det jo lidt et problem. For jeg har ikke lyst til at sidde i en vindueskarm og skrive notater :)

QrazyLeg skrev:I takt med at bruger betalingen stiger og stiger, så vil den direkte skat jo også blive erstattet af specielle afgifter som du kun betaler ved brug af en vare/service. Dermed falder skattetrykket faktisk.
Nemlig nemlig.. Det er bare svært at finde en ligevægt. For ja skatterne er høje, men sammentidig er vi da glade for at kunne tage på hospitalet osv. du (Qrazyleg) kommer selv ind på en masse steder vi sparer igennem vores velfærdssamfund, mere end folk lige tror... Måske også derfor Danmark er som det er :)
Down1
Geografisk sted: nah.nah.cant.find.me
Kontakt:

Indlæg af Down1 »

Tjilloh skrev:Mange som går på tekniskskole kan ikke få en læreplads, dette er jo også et problem ??
Det er vel det samme som kvote 2..Man skal ind og se på om der nu også ER brug for alle de fx IT folk. Hvilket der jo ikke var :) Men også el-folk..
Da de lukkede skolepraktikken var ca 400/500 uden "arbejde" i kbh mener jeg..Nu er det sådan at mange af dem fik en læreplads..
Down: du snakker om at gymnasiet får 20.000 mere pr elev end HH.. Jeg vil da gerne se den kilde ? Ikke fordi jeg ikke tror på det...
Gider ikke komme ind på, hvem min kilde er, men det passer..Han arbejder sådan et sted ;) Hvorfor der er så mange flere penge til gym. er fordi pengene ikke kommer samme sted fra. Men det er så det de laver om på nu..Right..?
Jer som snakker om fladskærme og hvad ved jeg på jeres "Luksusuddannelse", i kan så bare være heldige for i har det så godt. På mit gymnasium er bordene slidte og meget dårligt indeklima på vores skole. Vi kan have pisse kolde vintrere hvor man fryser af helvedes til og det nu ikke særlig fedt. Mange lokaler på min gamle folkeskole blev lukket pga. svamp. Dette er jo ikke særlig fede omgivelser. Jeg føler på ingen måde at jeg har det luksus på gymnasiet, så kan ikke se hvor i får det fra?? at det er en luksusuddannelse.
Det sjove et så at han vel ikke gik på gym. :P
Her skal man ind og se på og der nu også er brug for så mange folk der vil tage lige en bestemt udd. Det er jo ikke vildt smart at la' folk komme på en uddanelse, hvorefter de ikke kan få job = de skal gå hjemme og nasse af staten = spild af penge. MERE STYR/KONTROL TAK!

[quote="Down\"] Hvad så hvis det ER fejlinformation? (jeg vil ikke være lille Peter fra 3.x, der har sat det her i gang så =) Jeg tror ikke på hun siger noget, der ikke passer.
[/quote]
Folk har jo selv set talene.. JA hun har givet os to procent mere end sidste år, men hvis antallet af elever er steget med 4 %.. SÅ er vi vist allesammen med... Så hun prøver bare at tale sig uden om det.. De andre talere som var oppe og talte sagde nemlig det samme som det vi har fået at vide. OG tror nu ikke på der kan hidses en stemning op over en fejlinformation. Tror det er ret troværdige kilder :)

Jeg tror nu på hvad hun siger.. :)
falslev007 skrev:Jeg ser ikke nedskæringer som noget der kun er negativt! der bliver sparet 1,67 milliarder og de nedskæringer bliver fortaget på steder jeg synes er ok. Vi elever mister vores studietur (er det ikke bedre end plejehjemshjælpere skal spares væk), vi skal betale 165,- om året for papir.
Prøv at forestil dig at brugerbetalingen stiger og stiger.. Der bliver hele tiden skåret ned. SÅ det til sidst ret mange penge, og det kan være med til at flere og flere ikke gider tage nogen uddannelse. Hvem skal så komme og være plejehjælperne?? eller de højtuddannede læger ?? For jo mere lærer kontakt jo mere nemmere er det at lære. Hvis alle kommer fra folkeskolen kommer med forskellige problemer og de sidder 30 i en klasse. SÅ har læren 1 min til hver elev + tavleundervisning. Så det jo klart at vi bliver dårligere og dårligere uddannet. Lærene klager over de har mange timer og er meget stresset. Så hvis der var flere lærere til en skole ville det jo være bedre, også for dem.

Man kan næsten ikke i dagens Danmark for et arbejde uden en udd. og det bliver ikke just "bedre" i fremtiden :) Så jo folk skal nok tage en udd.
ICQ: 122?70?11 [url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]

"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
LeG0lAsDK
Opera anmelder

Indlæg af LeG0lAsDK »

Synes lige jeg vil komme med mit syn på sagen. Lad mig starte med at ridse de forskellige argumenter op.
Vi har på den ene side dem der demostrere imod regeringens politik overfor uddannelserne, nogle af deres argumenter er følgende:

-Fjerne kvote 2. (hvilket jeg synes er en rigtig dårlig ide fordi det er meget effektivt hvis man ikke lige får det gennemsnit som kræves af den uddannelse man vil ind på.
- Højere klasse kvotienter.
- Brugerbetaling (den ligger på 165 kr,- pr år, men den vil helt sikkert stige)
- Mindre penge pr. elev
- Moms på bøgerne skal fjernes
.....

Jeg har følgende holdning til denne problematik. Jeg kan sagtens se at gymnasieeleverne og andre unge under ungdomsuddannelserne føler sig ramt, da de nu skal bruge hovedparten af deres SU på forskellige skolerelaterede indkøb, ingen tvivl om at det er en endnu bitter pille at sluge efter jeres su blev sat ned med 450 kr som hjemmeboende.

Men fra en samfundsøkonomisk syn, så kunne der være en idé i at reformere hele uddannelsesstøtten. For mig at se har de ting man subsidierer, med at ekspanderer. Her tænkes der direkte på at der er rekord høje optag på diverse ungdomsuddannelser i disse år. Det er ligesom man subsidierer unge under uddannelse med den negative konsekvens at de bliver fastholdt økonomisk, som en lus mellem to negle.
Jeg kan dog se formålet med uddannelsesstøtten, nemlig at subsiderer unges uddannelser, dog forekommer det for mig at det ikke virker efter hensigten lige nu. Den nuværende SU-støtteordning for hjemmeboende virker som en forkert Robin Hood politik, man giver til de rige eller de riges børn, på bekostning af børn fra økonomiske ringere stillet hjem. Konsekvensen af den politik er at de fattige unge får mærkbart forringet deres muligheder for at komme videre i uddannelsessystemet.

Det var jo på baggrund af denne problematik man lavede det daværende SU system om i sommers, således at de hjemmeboendes Su blev skåret ned hvor tilgengæld at dem der havde behov for det fik en højere SU. Jeg husker tydeligt at Gymnasiumernes sammenslutning for Gullashbaroner, stillede op til alt hvad der lugtede af mediere og brokkede sig over at den hjemmeboende SU blev skåret ned, fordi det er vigtigt at gymnasiumeleverne får økonomisk frihed igennem SU'en således at de kunne fordybe sig i lekierne!!! Løgn og latin, sagen er kammerater at selvom i vil kæmpe for de svageste studerende, så kæmper i sku kun for månedens 4. druktur eller den femte par Puma sko, så i passer så fint ind i det sociale segment i Søllerød. Rend og hop, kammerater, det er utroligt at så mange tusind unge mennesker ofrer en hel dag på at stå og drikke øl og råbe pik, kusse og analsex foran christiansborgs slotsplads, for selvfølgelig at runde demostrationen af med en kæmpe drukfest i indre københavn, finanseret af.... sjovt nok SU'en.
Det er ikke fordi jeg har noget imod studerende (er selv), men jeg ville virkelig fryde mig over at hele jeres hjemmeboende SU blev jer frataget, for der nemlig ikke et eneste samfundsøkonomisk validt argument for at beholde den.

De andre argumenter, for demostration, er fjernelse af kvote 2 systemet, hurra er mit svar, for ikke alene er det et latteligt forstøvet levn fra hippiedagene i 70'erne, det påvirker også samfundsøkonomien negativt. Da samfundet taber penge på ikraft af at have en bestemt gruppe til at være inaktive uddannelsesmæssigt da de har travlt med at samle point i stupide kursuser istedet for at videreuddanne sig. Måske ville det også have den fordel at fjernelsen af kvote 2, ville måske reducerer alle eksternaliteterne (tænker på f.eks. demostrationer) som se ud til at forstyrre indlæringen for den almindelige gymnasieelev, det kunne måske tænkes at med fjernelsen af kvote at man ville få faglige mere engagerede elever? Det kunne vel hedde nyttemaksimering :)

For at ligesom opsumerer så er jeg negativ stemt overfor demostrationen og hele aktionen, jeg læser selv til dagligt samfundsvidenskab på roskilde universitetscenter, så det er ikke fordi jeg på nogen måder hader alle der læser. Jeg er den overbevisningen at er man utilfreds med noget så skal man sige det. Men jeg hverken kan eller VIL acceptere de argumenter som demostrationens grundlag hvilede på i tirsdag, med topmålet af fladpandehed fik vi da både demostreret på slotspladsen.

Til slut vil jeg stille den principle spørgsmål om mon der havde været ligeså megen tilslutning til demostrationen hvis den havde ligget udenfor skoletid?????
Jeg tror svaret var nej, da så havde den "uretfærdige behandlede" hjemmeboende SU-generation haft travlt med at købe tøj eller sidde og spise fine sandwish på Cafe Europa!

:twisted: :twisted: :twisted:[quote][/quote]
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

WOW!

Jeg giver satme en nobelpris for den slynge der LeG0lAsDK! Så smukt at jeg fældede en tåre under gennemlæsningen.
nco
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af nco »

Sikke en smøre.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Brugeravatar
T-Man
Geografisk sted: Sydøst på...
Kontakt:

Indlæg af T-Man »

Tjilloh skrev: Jer som snakker om fladskærme og hvad ved jeg på jeres "Luksusuddannelse", i kan så bare være heldige for i har det så godt. På mit gymnasium er bordene slidte og meget dårligt indeklima på vores skole. Vi kan have pisse kolde vintrere hvor man fryser af helvedes til og det nu ikke særlig fedt. Mange lokaler på min gamle folkeskole blev lukket pga. svamp. Dette er jo ikke særlig fede omgivelser. Jeg føler på ingen måde at jeg har det luksus på gymnasiet, så kan ikke se hvor i får det fra?? at det er en luksusuddannelse.
Taler bare af min egen erfaring..!
<HR>
<center>:)</center>
dj drop

Indlæg af dj drop »

LeG0lAsDK skrev:de nu skal bruge hovedparten af deres SU på forskellige skolerelaterede indkøb, ingen tvivl om at det er en endnu bitter pille at sluge efter jeres su blev sat ned med 450 kr som hjemmeboende.

stillede op til alt hvad der lugtede af mediere og brokkede sig over at den hjemmeboende SU blev skåret ned, fordi det er vigtigt at gymnasiumeleverne får økonomisk frihed igennem SU'en således at de kunne fordybe sig i lekierne!!! Løgn og latin, sagen er kammerater at selvom i vil kæmpe for de svageste studerende, så kæmper i sku kun for månedens 4. druktur eller den femte par Puma sko, så i passer så fint ind i det sociale segment i Søllerød. Rend og hop, kammerater, det er utroligt at så mange tusind unge mennesker ofrer en hel dag på at stå og drikke øl og råbe pik, kusse og analsex foran christiansborgs slotsplads, for selvfølgelig at runde demostrationen af med en kæmpe drukfest i indre københavn, finanseret af.... sjovt nok SU'en.
Det er ikke fordi jeg har noget imod studerende (er selv), men jeg ville virkelig fryde mig over at hele jeres hjemmeboende SU blev jer frataget, for der nemlig ikke et eneste samfundsøkonomisk validt argument for at beholde den.
Damn, må godt nok sige du rammer nogle gode punkter der Legolas,
men men hvad med dem som virkelig vil fordybe sig i lektierne? Som bare ikke har råd til det, og er nødsaget til at arbejde rimelig meget af sin tid for at kunne klare sig :) Spørger bare?

Hvad bliver vores penge fra uddannelsessystemet så brugt på?
- Anders Fogh?
- Dronningen?
- Bistandsbumserne?
- U-lande eller udlændinge?`

Helt ærligt, hørte Anders Fogh sige vi er et af de rigeste lande i EU
her igår, så hvorfor skære yderligere i tingene? De burde tages fra
andre steder :oops:

Du skrev også at det var skod de havde taget 450 af vores penge,
gu er det så ! Totalt mann - i skal tænke på handelsskolen/gymnasiet
eller hvor folk nu går - så er det ligesom en arbejdsplads for os - vi
er her for samfundets skyld på sin vis og det burde der simpelthen
investeres i - det ville en sand investor gøre istedet for alt andet ..

Business my gentlemen, business !!
Get up & Dance .
dj drop

Indlæg af dj drop »

@Qrazyleg:

Hnm, ja men er det retmæssigt vi ikke må
have lov at more os eller? :mad: DU virker
pisse sur over vi overhovedet drikker på nogle
måder !! Hey man, newsflash unge drikker mere
og mere sådan er det - get use to it !!
Handelsskolerne, gymnasierne opfordrer jo næsten
til det - for der er handelsskole fest, lektiecafe osv
og der drikker man jo - det kunne skolerne jo bare
sætte en stopper for ikke ? :S

Tror du selv jeg gider bruge min weekend på at arbejde
24/7 - det gider du fame heller ikke selv, der vil man sq
have fri .. gider ikke det her mere !!

Jeg er åbenbart den eneste der kan se problemet, min
mening er helt åbent at:

LAD OS FORHELVEDE BLIVE ET TOTALT LIBERALISTISK SAMFUND, SÅ DET DEM DER FORTJENER DET DER FÅR GODER

oh my god det fame rigtigt, vi er for gode af os selv, det ligesom muslimerne siger, at danskere er alt alt for gode ved andre!
Get up & Dance .
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

1) Under et, jeg citere, "Totalt liberalistisk samfund" er der altså ikke noget der hedder S.U. og andre støtter fra staten til folk, der ikke via arbejde kan klare sig selv (jf. John Locke - Two treasures of Government, Robert Nozick - Anarchy, State and Utopia). Og eftersom jeg går ud fra du ikke er hæmmet af sygdom eller handicap... så er der vist ingen vej udenom et arbejde i den tankegang. Du skal ikke forstå det her som diktation af hvad jeg siger du skal. Jeg mener det er en mulighed generelt.

2) Selvfølgelig må unge drikke og feste for min skyld. Er selv stadig det jeg ser som ung, 23, og der ryger da også et par pilsnere ned i weekenden. Jeg kender godt tallene med at unge drikker mere og mere... Det er ingen "newsflash". Jeg har tidl. været fodboldtræner (iøvrigt er det ulønnet arbejde og brugte ca. 15 timer om ugen på det) og har skulle møde hver lørdag morgen 3/4 dele af året kl. 07:30. Jeg var i byen om fredagen og tog lidt tidligere hjem end de andre. Men tror faktisk jeg havde det lige så sjovt til trods for at jeg skulle være ædru og klar i hovedet overfor de spillere jeg stod til ansvar for.

3) At du bliver sur i en debat forstår jeg ikke. Det er en diskussion og der er intet personligt i det. Det er klart at står man som aktør i hele debatten så føler man for det.

4) Hvor dine/jeres penge skal gives istedet for så er der jo en mulighed at de skal bruges andre steder i uddannelsessystemet. I nyhederne i skrivende stund og i Statsministerens åbningstale brugte han 1/3 del af tiden på at være fortaler for at efteruddannelsen for voksne skal være frit tilgængelig for alle. Kunne det tænkes at partierne i folketinget har tænkt lidt længere end de studerende i denne situation, der som jeg ser det, har tænkt udelukkende på sig selv. Som du, dj drop, siger så mener I at i bliver en gevinst for samfundet. Kunne det tænkes at dem på voksenuddannelserne er en lige så stor gevinst?

----

Angående budgetter og penge der demostreres imod har alle studerende der deltog selvfølgelig læst http://pub.uvm.dk/2004/ordtilhandling/bu.pdf, som jo er hele grundlaget for de ændringer der laves.

Samtidig så er fasciliteter ligeledes, fra demonstranterne synspunkt også et problem. Tjilloh's gymnasium med manglende fasciliter er ikke noget staten tager sig af. Hvorfor så stille dem til ansvar for det?
Ulla Tørnæs skrev:Men kritik af lokale prioriteringer skal ikke rettes mod regeringen. For i Danmark har vi valgt et system, hvor vi ikke fra statsligt hold dikterer alle detaljerne i kommunernes og amternes uddannelsespolitik. Vi bestemmer ikke om nye computere er vigtigere end lejrture. Det må I diskutere lokalt
Og hvis man endeligt skal demonstrere bør man have et bedre grundlag end et oplæg der klart har et politisk standpunkt. Det bør laves upolitisk, dvs. enten skal det være folk der ikke er medlem af et politisk parti der laver undersøgelsen, eller der skal være folk repræsenteret fra begge fløje. Strukturkommissionens Betænkning blev jo heller ikke lavet af Venstre-folk fordi de gerne ville have det gennemført. Men det gjorde de studerende ikke:
Ulla Tørnæs skrev:Initiativtagerne bag Stop Nu hævder, at de ikke er økonomer og at de derfor ikke vil diskutere tal og beregninger. Alligevel bruger de i oplægget til aktionen AE´s tal og tilkendegiver offentligt, at de har besluttet sig for at tro på AE´s analyser – analyser der er udført af et råd, som ikke er upolitisk idet flere folketingsmedlemmer er repræsenteret. Vel at mærke kun fra Socialdemokratiet i form af Mogens Lykketoft og Frank Jensen.
Hele talen kan ses her: http://www.uvm.dk/nyheder/stopnu.htm?menuid=6410
Will
Chart Attack VIP

Indlæg af Will »

Nå vil også smide et par ord...

-Fjerne kvote 2.
Kan være der er nogen der bliver motiveret til at tage sig sammen, for at få den uddanelse de gerne vil have..
Man kan lige så godt vende sig til det koster tit sved og tåre at nå sine mål.

- Højere klasse kvotienter.
Hvis de vil bruge deres uddanelse til noget kan de godt vende sig til forlæsning.

- Brugerbetaling (den ligger på 165 kr,- pr år, men den vil helt sikkert stige)
Min kæreste går på sygeplejeskole og skal bruge en 8-10 kg om året på bøger... Så det andet er lige som slik ved siden af...Og hun er nød til at arbejde efter skole og weekender tit for at have råd.
Og hun får også kun SU selv om hun er afsted et par månneder om året hvor hun har 37 timer om ugen på et hospital ud over det får hun opgaver for der inde fra.
Ikke unormalt hun er afsted fra kl 06.30 til 23.00 eller har en 24 timer vagt weekenden.

- Mindre penge pr. elev.
Da jeg selv gik på HTX boet jeg ikke hjemme og fik 2200 kr fordi jeg var under 20, var så heldig at mine forældre betalte min husleje...Men 2200 er stadig ikke meget så måtte bruge af min 18 års opsparing og senere fik jeg job 17 timer om ugen.
Kan godt værer der er nogen der mangler penge... Men også mange der køber ny mobil hver 6 månned til 3 kg og bruge mange penge på tøj og byture.
Og det er ikke forbudt at artbejde ved siden af Gør faktisk de fleste mennesker.. Og hvis du ikke har tid pga af skolen. har jeg 3 år i træk tjent en 20-30 kg i sommer ferien er ok extra pr månned resten af året.
Tjilloh

Indlæg af Tjilloh »

Vi vil alle gerne have en unviersel velfærdsstat, men det skal jo være ens for alle... Hvorfor er der så brugerbetaling på vores udannelse ?

De siger at danskerne er de dårligste i skadinavien. Og at de poster penge i et sort hul. Jamen det nytter jo også at skære ned på uddannelserne fordi det bliver vi jo allesammen bedre af...
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Hmm vi har verdens højeste niveau i matematikuddannelse. Næsten alle skandinavere der vælger at studere i udlandet kommer til Danmark. Det er ikke uden grund.
Will
Chart Attack VIP

Indlæg af Will »

Tjilloh skrev:Vi vil alle gerne have en unviersel velfærdsstat, men det skal jo være ens for alle... Hvorfor er der så brugerbetaling på vores udannelse ?

De siger at danskerne er de dårligste i skadinavien. Og at de poster penge i et sort hul. Jamen det nytter jo også at skære ned på uddannelserne fordi det bliver vi jo allesammen bedre af...
Kan være folk vågnet op og finder ud af man skal gøre en indsats hvis man vil vidre...

sq mange der går på en udannelse med SU fordi at man har opfundet aktivering..

Dansker er dovne og forvente om de får det hele uden at yde.
Drud
Geografisk sted: #chart.dk

Indlæg af Drud »

Det er så igen gymnasierne der brokker sig, kan snart ikke se en nyhed i det - det sker jo hvert år. Måske man skulle føre det på skemaet, at der skal være min. en demostration om året i skoletiden? Så skulle man samtidig lige have en ekstra skoledag om året, så kommer det hele til at passe.

Tror det var dj drop der skrev at han anså det at gå i skole som et arbejde, hvilket jeg som udgangspunkt godt kan forstå. Der er selvfølglelig nogen store forskelle stadig, tror f.eks. ikke at en sådan demostration ville have foregået på en arbejdsplads overfor arbejdsgiveren.
En normal arbejdsuge er også 37 timer, hvilket jeg har svært ved at se nogen skoler komme over. Den tid man bruger på lektier, samt undervisningen (Det er det der foregår imellem pauserne) så tror jeg ikke der er den store risiko for at komme over 37 timer. Dette betyder så bare at man nemt kan få tid til et fritidsjob, og tjene nogen ekstra penge på det.
Jeg arbejder selv 37 timer om ugen, og går i skole 8 timer (8 klokketimer, uden pauser), dertil kommer nogen lektier - men de bliver lavet så sjældent at dem gider jeg ikke tælle med. Det giver en alm. arbejdsuge på 45 timer. Det skal lige siges at min uddannelse koster penge, omkring 7k pr. semester plus bøger for en 5k om året. Jeg er bare så heldig at firmaet betaler, så dem der brokker sig over 165 kr. - giv mig en adresse, og jeg skal sende en pakke tudekiks. Det kan jeg simpelthen ikke tage seriøst. I får lige frem SU til uddannelse.

Besparelserne fra nedskæringerne skal garanteret bruges til flere ting, det kan være omrokeringer, det kan være de skattebesparelser som er på vej/er indført. Omrokeringer har jeg det fint med, og jeg brokker dælme heller ikke over skattelettelser - jubler ligefrem, det betyder jo flere penge i lommen. Det vil i nok også forstå den dag i står med et fuldtidsarbejde.

Derudover kan jeg kun sige jeg er enig i stort set alt hvad QrazyLeg og LegolasDK har skrevet, imponerende gutter :)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Tak for opbakningen :)

Lige et par sjove fakta angående nedskæringer pr. elever i kroner og gammelt materiale i forhold til den nuværende regering overfor den gamle:

Sidste år blev der givet 46300 og noget antal kroner pr elev. I år er der afsat 47800 og noget pr. elev. Hvordan kan det være en nedgang?

De gamle bøger inkludere bl.a. atlas fra før murens fald (1989). Nu har der sjovt nok også været en socialdemokratisk regering.

Til trods for at det er kommunerne og amterne, der står for vedligeholdelse af gymnasierne, så har den nuværende regering sat (som de første) 500 millioner af til at forbedre skolernes fasciliteter.

Kilde: Folketingets åbningsdebat

NB. Sjovt nok er socialdemokratiet dem der kommer med påstanden om nedskæringer til trods for at de på deres hjemmeside har en eller anden dims der omregner beløbet pr. elev. Den viser også en stigning.
Besvar