Her er der jo en masse ting som jeg kan svare tilbage på.. Tror endda der er for meget hehe

men prøver da.
Men Qrazyleg snakkede om S.U.. Ja det synes jeg også er latterligt så "i dont care", når de skærer ned på det. For det er som du siger, bare ekstra lommepenge. Jeg kender mange som tænker: ej hvor dejligt flere penge til mig med S.U.
Problemet med nedskærringerne er at hvis de får lov til det bliver de jo bare ved.. Det derfor vi demonstrerer, for det skal stoppes nu.. Jeg som gymnasieelev lider ikke specielt meget på nuværdende tidspunkt, men hvis der ikke er nogen som gør noget, så bliver de ved med at smide flere og flere i klasserne og tager flere og flere penge fra uddannelserne. Hvilket jeg ikke finder fair..
Synes i allesammen angriber gymnasierne, men det er ikke kun os som der bliver skåret ned på. Det er universiteter, handelssloler, folkeskoler og tekniskeskoler bare ikke alle som gider komme ud og gøre noget ved det... Mange som går på tekniskskole kan ikke få en læreplads, dette er jo også et problem ??
Så det var ikke kun gymnasiet som var inde og demonstrere.. Der var folk fra folkeskoler til unviersitetet.
Det vi kæmper for er jo fremtidens velfærdssamfund... Hvis der bliver flere og flere i klasserne er det jo ikke fedt at være der ?? der er nogle gymnasier hvor der er så mange i klasserne at de bliver nød til at sidde i vindueskarmene fordi der ikke er stole eller borde nok. Og regeringen snakker om deres velfærdssamfund, så derfor er det vel også fair at kræve penge til vores uddannelse for det nytter jo ikke der er færre og færre praktikplads osv. Fordi det nytter jo ikke med at gøre situationen bedre.
Down: du snakker om at gymnasiet får 20.000 mere pr elev end HH.. Jeg vil da gerne se den kilde ? Ikke fordi jeg ikke tror på det...
Jer som snakker om fladskærme og hvad ved jeg på jeres "Luksusuddannelse", i kan så bare være heldige for i har det så godt. På mit gymnasium er bordene slidte og meget dårligt indeklima på vores skole. Vi kan have pisse kolde vintrere hvor man fryser af helvedes til og det nu ikke særlig fedt. Mange lokaler på min gamle folkeskole blev lukket pga. svamp. Dette er jo ikke særlig fede omgivelser. Jeg føler på ingen måde at jeg har det luksus på gymnasiet, så kan ikke se hvor i får det fra?? at det er en luksusuddannelse.
Kan på ingen måde se hvorfor i sviner kvote 2 til. For jeg synes da det er en fed ting. Hvis du ikke lige er for hardcore til et fag eller sådan ? så er det da en smart ide du kan få hævet dit gennemsnit så du kan komme ind på den ønskede uddannelse. Du (qrazyleg) snakkede om man kunne tage på uddannelses kurses, hvilket jeg aldrig har hørt om.
QrazyLeg skrev:Ang. klassekvotienter, så har den diskution nu stået på i ti år. Hver gang har folk ville strejke pga. det. Er uddannelserne blevet ringere? Næ...
Synes da ikke det er fair at være 44 i en klasse ?? efter min mening er det da ikke fedt at blive undervist i kæmpe lokaler med 50 mennesker i, ligesom i USA. Men problemet er jo at de propper 30 mennesker i et lokale som har maxx antal på 22. Det jo ikke særlig smart.
QrazyLeg skrev: Brugerbetalingen er da helt iorden. S.U. betyder Statens Uddannelsesstøtte. Hvorfor ikke selv betale for sine egne bøger og evt. hjælpemidler? Det er helt fair i mine øjne.
Det er igen her vores velfærdssamfund kommer ind i billede. Vi skal have en god og gratis uddannelse, for alle. Det nytter jo ikke at hr. Hansen, som har nogle fattige forældre og ingen penge har, ikke kan komme på gymnasiet fordi han ikke har råd til ordbøger, lommeregnere eller sådan ?? For nu om dage kan du ikke klare dig uden f.eks. en lommeregner til 1000 kr hvis du går på mat-linien..
QrazyLeg skrev:Der er masser er brugerbetalte uddannelser og de går så vidt jeg er orienteret bedre end nogensinde. Det er klart en højere standard af undervisning der bliver sat der. Hvorfor? Fordi hvis folk selv betaler så yder de nok det mere end hvis det er betalt af skattefar.
Vores krav er jo gode og gratis uddannelser, så alle har en chance for at være med og det handler igen om penge.. og ja brugerbetalte uddannelser klarer sig sikkert fint, de lider jo ingen nød når deres forældre tjener kassen og kan købe alle de krævende skolesager. Det jo her problemet ligger for vi vil gerne gøre plads til alle, så de ikke går derhjemme og laller rundt... Jeg har intet problem i at betale.. SÅ det ikke fordi jeg vil nasse på samfundet på nogen måde.
Det hele er jo pga. de vil sænke skatterne. Vi bliver bare flere og flere som skal uddannes. Og den ældre generation som kommer efter den som vi har nu vil blive meget større for under 2nd. verdenskrig havde folk mildest talt ikke noget at lave, så de lavede da bare nogle børn. Hvis vi ikke får en god uddannelse hvor vi kan tjene penge til velfærdsamfundet.. Hvem skal så hjælpe de gamle ???? og give penge til statskassen ?
QrazyLeg skrev: Jeg lægger ikke skjul på jeg er meget imod demostrationer. Det er folkevalgte personer der sidder i Folketinget, og vi har, som navnet antyder, selv valgt dem til at administrere hvordan det skal køres. Undskyldningen med at "Det vidste vi ikke" holder ikke en meter her. Det står bl.a. i partiprogrammerne der kan hentes på partiernes hjemmeside og andre offentlige steder. Det handler om at sætte sig ind i kampen inden man affyrer det første skud.
JA nemlig det OS (jer) selv som har valgt regeringen, MEN hvis der var valg imorgen ville det helt sikkert se anderledes ud
[quote="Down\"] Hvad så hvis det ER fejlinformation? (jeg vil ikke være lille Peter fra 3.x, der har sat det her i gang så =) Jeg tror ikke på hun siger noget, der ikke passer.
[/quote]
Folk har jo selv set talene.. JA hun har givet os to procent mere end sidste år, men hvis antallet af elever er steget med 4 %.. SÅ er vi vist allesammen med... Så hun prøver bare at tale sig uden om det.. De andre talere som var oppe og talte sagde nemlig det samme som det vi har fået at vide. OG tror nu ikke på der kan hidses en stemning op over en fejlinformation. Tror det er ret troværdige kilder
falslev007 skrev:Jeg ser ikke nedskæringer som noget der kun er negativt! der bliver sparet 1,67 milliarder og de nedskæringer bliver fortaget på steder jeg synes er ok. Vi elever mister vores studietur (er det ikke bedre end plejehjemshjælpere skal spares væk), vi skal betale 165,- om året for papir.
Prøv at forestil dig at brugerbetalingen stiger og stiger.. Der bliver hele tiden skåret ned. SÅ det til sidst ret mange penge, og det kan være med til at flere og flere ikke gider tage nogen uddannelse. Hvem skal så komme og være plejehjælperne?? eller de højtuddannede læger ?? For jo mere lærer kontakt jo mere nemmere er det at lære. Hvis alle kommer fra folkeskolen kommer med forskellige problemer og de sidder 30 i en klasse. SÅ har læren 1 min til hver elev + tavleundervisning. Så det jo klart at vi bliver dårligere og dårligere uddannet. Lærene klager over de har mange timer og er meget stresset. Så hvis der var flere lærere til en skole ville det jo være bedre, også for dem.
Nok mit længeste indlæg så vil stoppe her.. Og skrive videre hvis der kommere mere til debat..