Det der gælder i dit tilfælde er den almindelige købelov, som vil sige at du har 6 måneders garanti og 18 måneders reklamationsret. i bund og grund betyder det at hvis der er problemer med varen inden for de første 6 måneder, så skønner man at det er en fejl som har været der fra produktionen af og derved kan reparation/ombytning være en nødvendighed. Frisøren har dog lov til at sige produktet skal repareres, hvis det er tydelig billigere end at ombytte.Sunshine skrev:Nu har jeg prøvet at kigge lidt rundt på nettet, men synes det er svært at finde noget. Mit spørgsmål er, hvor længe garantien på en vare gælder, altså sådan generelt? Det eneste jeg ligger inde med fra varen er en bon og en håndskrevet regning, hvor der ikke står noget om hvor længe den gælder. Der er altså ikke noget garantibevis. Varen er et glatjern købt hos en lille frisør d. 10/8 2005.
Hvis der er nogen, der har forstand på det, så skriv endelig.
Hvis der er gået over 6 måneder, så er det dig selv som har bevisbyrden og skal tale sin sag for at overbevise om at det er en produktionsfejl i produktet.
Heldigvis håndtere de fleste butikker i Danmark den nye købelov som 24 måneders garanti, men garanti er en bedre "forsikring" end reklamtionsret. Og derved er det som i gamle dage at man bare får repareret sit produktet i op til 2 år efter købs dato.
Tilbage til dit produktet som er 5½ måned gammel. Skynd dig ned til frisøren med din bon. en bon gælder som reklamtionsbevis og frisøren er nød til at afhjælpe dit problem på den ene eller anden måde, medmindre du har "misbrugt" glatte hjernet
Håber du er blevet klogere..