Hvis nogen skal have fortalt en uvirkelig verden med dybt karakteriserede figurer, så er der to de ringer til. Tim Burton er absolut øverst når det gælder om at fremstille verdener der er ikke-eksisterende, fortryllende og eventyragtige. Alt det samtidig med de faktisk virker efter hensigten. Sådanne miljøer er set i Batman og Batman Returns og ej at forglemme i Edward Scissorhands. Mars Attacks havde ligeledes et meget skævt univers som kun findes i fortællinger ligeledes med skrønen omkring Sleepy Hollow.
En undnu bedre oplevelse bliver det når teatralske Johnny Depp spiller en rolle i filmen. Han formår nok engang at bringe teatermimik til lærredet med succes. Han er pt den eneste der tør overspille en rolle med så stor kraft at det gør den unik, humoristisk, alvorligt og frem for alt... så meget mere underholdende og gribende!
Først lige lidt fakta. Filmen er et remake fra 1970'erne hvor den have titlen "Willy Wonka and the Chocolate Factory". Det hele baseret på en bog fra midten af 1960'erne.
18 tons chokolade er der brugt til at lave "Charlie and the Chocolate factory". Men det er klart at når Tim Burton forestiller sig et vandfald af chokolade, så bliver det selvfølgelig ikke lavet på en computer. Nej det laves full size...
Willy Wonka inviterer fem børn til at komme på besøg på hans fabrik. Der er ialt fem "Golden Tickets" fordelt over hele verdenen. Disse er i chokoladepakker. De fem børn der finder dem vinder konkurrencen.
Hver af de fem børn, der kan komme til at tilbringe en dag på en chokoladefabrik sammen med ejeren Willy Wonka får billetten pga. deres livsstil. Pånær lige Charlie. Han er fattig og har ikke råd til at købe alt det chokolade, der lige findes omkring ham. Han finder den dog alligevel og kommer dermed ind på fabrikken. Her ser man så Willy Wonka i nutiden for første gang. Johnny Depp, sminket som en dukke. Perfekt tandsæt, den overdrevne brug af sminke og hans statiske gang får ham til at virke anonym. Ingen særlige menneskelige træk. Ikke som en levende genstand. Jeg læste en anmeldelse af filmen i NY Times, hvor han bliver sammenlignet med Gud. Jeg kan til dels se logikken. Men hvorfor så ikke sammenligne ham med Julemanden. Det synes jeg faktisk passer lige så godt. Den kristne sammenligning er faktisk slet ikke dum. Der er mange ting der tyder på det, men for at argumentere for det, ville jeg være nødsaget til at smide en masse spoilers på i indlægget... så det lader jeg lige være med undlader også lige hvad de andres seasmatiske forhold er og hvad de repræsenterer i religionen
Endnu engang kan det siges at Tim Burton nok engang leverer varen. Nu glæder jeg mig til Corpse Bride, hvor Johnny Depp lægger stemme til hovedpersonen iøvrigt. Er den bare halv så god som The Nightmare Before Chrismas og det bliver en succes

Og ros til Mr. Depp for at tage alsidige roller og spille dem så godt at de resten af de skuespillere der er fremme i tiden virker håbløst gammeldags... Super fed film der skal købes
Iøvrigt ikke lang tid siden den kom på R1 DVD