300

Chart Attacks udgave af Rene ord for pengene. Hvad er hot, hvad er not, hvad skal man ikke bruge penge på og hvad skal man end ikke bruge båndbredde på. Dette forum er ikke kun begrænset til musik, men også film, spil, restauranter, diskoteker. Kort sagt alt, hvad man kan spare penge på eller anbefale.

Redaktør: 3dotz

IdEaL
Geografisk sted: Nok ikke Cuba

300

Indlæg af IdEaL »

Jeg vil ikke sige så meget om den her film, andet end at den skal ses.

Filmen handler i bund og grund om 300 spartans (grækere) som drager i krig med perserne (asien). Filmen er baseret på en novelle af Frank Miller om slaget ved Thermopylae i 480 B.C. Filmen er yderst grafisk og lydsiden er eminent.

Jeg havde inden, jeg så denne film intet hørt og intet læst om den. Jeg har totalt undgået hypen (desværre), men det er ikke uden grund den topper IMDB for tiden. Som en bruger derinde skrev, "den her film får The Gladiator til at ligne en tegnefilm". Jeg har inden filmen ikke hørt om hovedpersonerne i filmen, men de er yderst overbevisende og filmen kan ses om alle, selv om man ikke er interesseret i gammel græsk lore.

Jeg er ikke en, der er yderligt imponeret af alle film. Jeg begynder hurtigt og kede mig hvis filmen ikke er interessant hele tiden. Derfor giver jeg ikke 5 ud af 5 særlig tit, men det her er vel en kandidat til årets film. Så jeg har som sagt givet den 5 CA'er :)
Billede
Er det fordi jeg er mørk, du ikke kan lide mig?
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Novellen er så igen baseret på en virkelig hændelse men er ikke helt korrekt gengivet.

At betragte Gladiator som en tegnefilm ville jeg nu ikke gøre.

Kan helt klart godt li' filem 300 og den er virkelig flot lavet... Noget jeg dog synes er lidt ærgerligt er de "overnaturlige" dyr (elefanter) og nogen af de "væsener" fra den persiske hær.

Synes at hvis man skal blande Gladiator ind så havde den væsentlig mere dybte en 300

Men alt i alt er det en kanon film som ihvertfald skal ses på det store lærred når den kommer til DK

Her er hvad der virkelig skete 480 før jkf.

I Slaget ved Thermopylæ i år 480 f.Kr. kæmpede en alliance af græske bystater mod den invaderende, persiske hær ved Thermopylæ-passet. Selv om de var i undertal, formåede grækerne at standse fjenden i et af de mest berømte slag i historien. En lille styrke på 300 spartanske elitesoldater, anført af kong Leonidas, formåede at spærre den eneste vej, som den enorme persiske hær kunne passere. Perserne led uhyre store tab, før det lykkedes dem at omgå spærringen, og selv det skete kun, fordi en græker ved navn Ephialtes forrådte de kæmpende grækere og afslørede en bjergvej, der gik bag om grækernes forsvarslinjer. Kong Leonidas blev tilbage i passet med de førnævnte 300 spartanske elitesoldater og omkring 1300 thespiatiske frivllige for at forsinke den persiske hær, hvilket medførte, at den resterende del af hæren kunne falde tilbage og forsvare sig mod den persiske afdeling, der havde taget bjergvejen.

De store tab foruroligede den persiske konge, Xerxes, og da hans flåde senere blev besejret ved Salamis, forlod han Grækenland. Han efterlod kun en lille del af sine styrker, som senere blev besejret ved slaget ved Platææ.

De 300 spartaneres kamp bliver ofte brugt som en eksempel på, hvordan fordelene ved træning, udstyr, og en gennemtænkt brug af terrænet kan øge en hærs potentiale, og ikke mindst som et symbol på standhaftighed imod overvældende dårlige odds. Spartanernes heroiske indsats har desuden givet stof til eftertanke hos mange mennesker gennem tiden.

Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Thermopyl%C3%A6

Og lige lidt off-topic i forbindelse med filmen:
Iran ønsker omkamp ved Thermopylae

Myndighederne og pressen i Iran går nu til angreb på filmen "300", der er ble­vet forårets store biografsucces i USA.

Filmen handler om slaget ved Thermo­pylae i Grækenland i år 480 f.Kr., hvor 300 soldater fra Sparta holdt stand mod 100.000 soldater fra Perser­riget, der lå i det nuværende Iran.

"Hollywood erklærer iranerne krig", hedder det på forsiden af den iranske avis Ayandeh-No. Avisen beskylder film­en for at bilde verden ind, at iraner­nes forfædre var nogle blodtørstige barbarer.

"Den forsøger at fortælle folk, at Iran, der nu er med i ondskabens akse, længe har været en kilde til ondskab, og at moderne iraneres forfædre var de grimme, morderiske, dumme vildmænd man ser i filmen," skriver avisen.

Samtidig med avisens kritik har en af Irans præsident Mahmoud Ahmadinejads kulturelle rådgivere betegnet filmen som psykologisk krigsførelse fra USA mod Iran.

"Amerikanske kulturembedsmænd mente, at de kunne få mental tilfredsstil­lelse ved at udplyndre Irans historiske fortid og fornærme denne civilisation," siger talsmanden Javad Shamaghdari til nyhedsbureauet Fars.

Slaget ved Thermopylae endte i øvrigt med sejr til perserne - men først efter at de 300 spartanske soldater havde holdt overmagten stangen så længe, at deres allierede kunne undslippe.

Ingen af de 300 overlevede

Kilde. Tv2 : http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6377366.html
Billede
Will
Chart Attack VIP

Indlæg af Will »

Fik også lige set den, rigtig god underholdning og fed film
Ret sikker på jeg tager i biffen for at se den igen.

Så det er vil et 5 tal
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

Fin action - desværre lidt for sløv hen mod slutningen, men stadig super duper film. Top $
gentlemanfinn
Geografisk sted: Østerbro

Indlæg af gentlemanfinn »

Super cool film, skal dog tages for hvad den er, nemlig baseret på Frank Millers tegneserie og derfor er den også langt mere overdrevet og drømme agtig end historisk.
When you come back from a techno party, you should be dirty. Your jeans are filthy, you smell like cigarettes, you are covered in sweat. This is very important for me.
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

gentlemanfinn skrev:Super cool film, skal dog tages for hvad den er, nemlig baseret på Frank Millers tegneserie og derfor er den også langt mere overdrevet og drømme agtig end historisk.
Selv med den i mente syntes jeg den var noget... lad. 2 timer hug hovedet af fjenden kort afbrudt af fuldstændig ligegyldig snak hjemme i Sparta og ude i krigszonen.

Jo den var flot, og meget underholdende - men slet ikke en 5/5. Måske hvis man kun tager højde for den type film (som jeg er blevet bedt om at gøre - men det kan jeg ikke...). En film skal i mine øjne indeholde mere, man skal blive intreaged - underholdt på den mystificerende måde (kan gøre og er gjort på mange måder).

Nok om det, den er bedre til tømmermænd en Troy ;]
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
3dotz
Members of the Newlyweds

Indlæg af 3dotz »

Jeg sidder også tilbage med en lidt skuffende fornemmelse. Hypen omkring filmen og specielt traileren lægger op til mere. Det skal her siges, at jeg ikke har læst nogle af Frank Millers bøger/tegneserier.

Jeg havde dog forventet, at filmen byggede op til et kæmpe slag lidt ala Ringenes herre slagene, men selvfølgelig i 300-stilen. Det virkede mærkeligt på mig, at kongen på det ene tidspunkt går op og taler med King of gods (ikke sikker på, at han hed det) for siden at gå i krig med ham på den måde.

Det var lidt som når Brøndby tumperne aftaler at mødes med FCK idioterne og slås.

Filmen skal helt klart hjem og stå på dvd-hylden, men det bliver først når der kommer et director's cut for jeg tror ikke på, at biograffilmen er identisk med instruktørens vision.

Den får kun 3 stjerner af mig.

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

Frank Miller lavede de ultimative Batman stripes (imho) ligesom Carl Barks lavede suveræne Anders And streger. Check de rigtig gamle dystre Batman - det er guld. 300 minder lidt om de gamle Batman streger og det er ikke så skidt. 300 er sikkert mindre interessant (ligesom Apocalypto) som et historisk dokument, men en god gang anction entertainment. Langt bedre end Mel Gibsons "hugge hoveder" af skildring imo. Men det er jo smag og behag :D
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

ahhh mel gibson gjorde det nu godt med passion of the christ, men glæder mig til at se 300 på søndag med en shit load of hangovers og et massivt cola lager.
PsyClone
Geografisk sted: Aalbizzle
Kontakt:

Indlæg af PsyClone »

Jeg er normalt ikke til alt det der "medieval" halløj.
Og jeg har aldrig læst en bog.
Jeg kender intet til selve historien.
Ringenes herre og alle de film har aldrig sagt mig noget.

Men 300... Fantastisk film.
Utroligt gribende og kamp scenerne er superb!
CGI'en er fremragende og jeg elsker den måde spartanerne er på. Æresfyldte og totalt dedikerede.

Dog synes jeg at rock musikken i nogle af scenerne er lidt malplaceret.

5/5 - Jeg var UNDERHOLDT.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

FrZ skrev:Nok om det, den er bedre til tømmermænd en Troy ;]
Alt er bedre end Troy... Fuck en gang lort.

Hvad angår 300 så er den klart en film med større farveoplevelser end neo-noiret Sin City var det. Men der er mange ligheder i fortællestil. Filmen er ganske glimrende men som film sat overfor den originale grafiske novelle (hvor der som de fleste ved er taget visse redaktionelle friheder angående den episke fortælling), så går den desværre ikke ned i detaljen i fortællingen. Derfor ressonerer seeren ikke hamrende meget til den store Spartacus, men nærmere til sagnet om Herkules, der helt basalt er en mere overfladisk fortælling.

Det er en god actionfilm, men heller ikke mere. Den er flot, men se den et par gange og den visuelle CGI-imponering må aftage, og så står filmen nok ikke så stærkt igen. Historiemæssigt findes der langt bedre alternativer ihvertfald.

:3af5

Angående DVD-udgivelser, så glæder jeg mig en del til at se hvilke exclusives Pathe!, HMV, Amazon og Play kommer op med. Og som altid tror jeg vi kan vente et kick-ass release fra Hong Kong. Så er spørgsmålet bare hvor mange udgivelser, der skal hjem og stå på hylden :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

fuck historie og fuck fortællingen, vold og ødelæggelse og stupide one liners.... jeg er underholdt hehe.

THIS IS WHERE THEY DIE!!!
Hoopstar

Indlæg af Hoopstar »

gider ikke sige så meget andet end: De er jo max onde.!! !:D Det er sq en must own on dvd

:5af5
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Jeg nedstammer rent faktisk fra Spartanere! :D
I'm the scene since 1992! and don't f**k with the Elite ^^
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Cokeline skrev:Jeg nedstammer rent faktisk fra Spartanere! :D
Er du så til små drenge børn?
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Ja og jeg sover på et beton gulv og dyrker tør analsex (græsk) for at føre de små drenge ind i sex-universet :P

Haha just kidding!
I'm the scene since 1992! and don't f**k with the Elite ^^
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Cokeline skrev:Ja og jeg sover på et beton gulv og dyrker tør analsex på de små drenge
We all knew
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

FrZ skrev:
Cokeline skrev:Ja og jeg sover på et beton gulv og dyrker tør analsex på de små drenge
We all knew
Gæt hvorfor jeg gav dig en Sambucca ? ;)
D3FrozTt

Indlæg af D3FrozTt »

Hmnn... jeg kan sku ikk se hvad all the fuzz is about?

Ja - lækre kampscener... men forhelvede, så behold dog bukserne på?

Jeg syns at hele filmen er overdrevet på en nederen måde altså at copy paste de virtuelle effekter 10.000 gange så det bliver ååååååååh så overdådigt er skuda ikke vejen til en go film - der sker jo intet i den film

Så'n her så jeg den Spoiler warning:

Negermand kommer ind til en by og sir at de skal være hans bitches

Mand fra byen sir Næh og kvitterer med at sparke manden i et åndsvagt stort hul.

Mænd fra byen lirer noget af om at han lever for at slås og så tar de ud og slås

De, sjovt nok 300 krigere, tager ud og stiller sig klar og slås

De slås igen

De slås igen

De slås igen

De slås igen

De slås igen

De slås igen

De dør

Nåh ja så er der oss noget med at en eller anden frodo/ham den gule fra Sin City klon tar røven på dem - surprise surprise!!

Altså meningsløs vold er en dejlig ting men så er jeg nu mere til Reservoir Dogs eller noget i den henretning

Dog må jeg indrømme at jeg godt gad at se den i en IMAX biograf hvis det sku være
pono
devarjokendte.dk

Indlæg af pono »

Jeg syntes nu også 300 er oervurderet..Men skal da helt sikkert have den på DVD, når den engang kommer
Besvar