Hej! Jeg er nærmest talblind og forstår ingenting af matematik overhovedet, men har det desværre på niveau C på hhx.
Jeg har fået en aflevering for, hvor et af spørgsmålene lyder
"Med udgangspunkt i forskriften for en lineær funktion y=f(x) = ax+b skal følgene behandles:
1. Redegør for metoder til bestemmelse af forskriften for en lineær funktion, når der kendes koordinaterne til to punkter i koordinatsystemet (både med ord og eksempel)"
Jeg vil være meget taknemmelig, hvis der sidder et matematikgeni derude på internettet og hjælp mig.
-Fred
Matematikhjælp på C niveau
Redaktør: Moderators
-
Deejay_Wonder
- Geografisk sted: 9000
- Kontakt:
f(x)=ax+b dette er en linieær funktion og dermed menes der at der blot vil fremkomme en ret linie. andet kan ikke lade sig gøre da der ikke tales om polynomier.
ax bestemmer hældningen af din linie og b bestemmer hvor på x-aksen linien skærer. Så hvis b er 3, så vil linien skærer X-aksen i (0,3)
Hvis du har 2 punkter eksempelvis 2.4 og 3.8 så er hældningen positivt. Lad os nu bestemme hældningen a:
a= (y2-y1)/(x2-x1)
ved indsættelse fås:
a=(8-4)/(3-2) = 4/1=4
b=-4 da det er der hvor linien skærer x-aksen
vores funktion bliver dermed
f(x)=4x-4
Håber dette var en lille hjælp
ax bestemmer hældningen af din linie og b bestemmer hvor på x-aksen linien skærer. Så hvis b er 3, så vil linien skærer X-aksen i (0,3)
Hvis du har 2 punkter eksempelvis 2.4 og 3.8 så er hældningen positivt. Lad os nu bestemme hældningen a:
a= (y2-y1)/(x2-x1)
ved indsættelse fås:
a=(8-4)/(3-2) = 4/1=4
b=-4 da det er der hvor linien skærer x-aksen
vores funktion bliver dermed
f(x)=4x-4
Håber dette var en lille hjælp
Nu kan jeg huske, hvorfor jeg er så glad for, at jeg ikke har matematik længere. Jeg havde det endda på A niveua på gymnasiet, og kunne nogenlunde finde ud af det.
Pono. Man behøver ikke at være talblind for at få det nedenstående til at ligne græsk volapyk skrevet i runer. Man skal nok bare kunne se lidt abstrakt på tingene.
...
Pono. Man behøver ikke at være talblind for at få det nedenstående til at ligne græsk volapyk skrevet i runer. Man skal nok bare kunne se lidt abstrakt på tingene.
...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
Jeg tror det er en skrive fejl, men b fortæller om skæringen med Y-aksen, ikke med x-aksen.Deejay_Wonder skrev:ax bestemmer hældningen af din linie og b bestemmer hvor på x-aksen linien skærer. Så hvis b er 3, så vil linien skærer X-aksen i (0,3)
Så hvis b er 3 skærer linjen Y-aksen i (0,3)
--==Heller en god trekant, end en ond cirkel==--
-
Deejay_Wonder
- Geografisk sted: 9000
- Kontakt:
haha undskyld. Jeg mente også y-aksen. Den lodrette akse. Ellers skulle den være god nokAcid skrev:Jeg tror det er en skrive fejl, men b fortæller om skæringen med Y-aksen, ikke med x-aksen.Deejay_Wonder skrev:ax bestemmer hældningen af din linie og b bestemmer hvor på x-aksen linien skærer. Så hvis b er 3, så vil linien skærer X-aksen i (0,3)
Så hvis b er 3 skærer linjen Y-aksen i (0,3)
Jeg kan da lige se om jeg kan låne en af mine venners projekterLeFreak skrev:Ha! Det er sejt man ka få lavet sine lektier herinde. Jeg ska skrive et 20 siders projekt om sensomotorisk integrering på forskellige niveauer i hjernen, nogen der gider at lave det for mig?
Senest rettet af QrazyLeg 29 nov 2006, 22:26, rettet i alt 1 gang.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright