Matematikhjælp på C niveau

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
pono
devarjokendte.dk

Matematikhjælp på C niveau

Indlæg af pono »

Hej! Jeg er nærmest talblind og forstår ingenting af matematik overhovedet, men har det desværre på niveau C på hhx.

Jeg har fået en aflevering for, hvor et af spørgsmålene lyder
"Med udgangspunkt i forskriften for en lineær funktion y=f(x) = ax+b skal følgene behandles:

1. Redegør for metoder til bestemmelse af forskriften for en lineær funktion, når der kendes koordinaterne til to punkter i koordinatsystemet (både med ord og eksempel)"

Jeg vil være meget taknemmelig, hvis der sidder et matematikgeni derude på internettet og hjælp mig.

-Fred
Deejay_Wonder
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af Deejay_Wonder »

f(x)=ax+b dette er en linieær funktion og dermed menes der at der blot vil fremkomme en ret linie. andet kan ikke lade sig gøre da der ikke tales om polynomier.

ax bestemmer hældningen af din linie og b bestemmer hvor på x-aksen linien skærer. Så hvis b er 3, så vil linien skærer X-aksen i (0,3)

Hvis du har 2 punkter eksempelvis 2.4 og 3.8 så er hældningen positivt. Lad os nu bestemme hældningen a:
a= (y2-y1)/(x2-x1)
ved indsættelse fås:
a=(8-4)/(3-2) = 4/1=4
b=-4 da det er der hvor linien skærer x-aksen
vores funktion bliver dermed
f(x)=4x-4

Håber dette var en lille hjælp
3dotz
Members of the Newlyweds

Indlæg af 3dotz »

Nu kan jeg huske, hvorfor jeg er så glad for, at jeg ikke har matematik længere. Jeg havde det endda på A niveua på gymnasiet, og kunne nogenlunde finde ud af det.

Pono. Man behøver ikke at være talblind for at få det nedenstående til at ligne græsk volapyk skrevet i runer. Man skal nok bare kunne se lidt abstrakt på tingene.

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
Acid
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af Acid »

Deejay_Wonder skrev:ax bestemmer hældningen af din linie og b bestemmer hvor på x-aksen linien skærer. Så hvis b er 3, så vil linien skærer X-aksen i (0,3)
Jeg tror det er en skrive fejl, men b fortæller om skæringen med Y-aksen, ikke med x-aksen.

Så hvis b er 3 skærer linjen Y-aksen i (0,3)
--==Heller en god trekant, end en ond cirkel==--
Deejay_Wonder
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af Deejay_Wonder »

Acid skrev:
Deejay_Wonder skrev:ax bestemmer hældningen af din linie og b bestemmer hvor på x-aksen linien skærer. Så hvis b er 3, så vil linien skærer X-aksen i (0,3)
Jeg tror det er en skrive fejl, men b fortæller om skæringen med Y-aksen, ikke med x-aksen.

Så hvis b er 3 skærer linjen Y-aksen i (0,3)
haha undskyld. Jeg mente også y-aksen. Den lodrette akse. Ellers skulle den være god nok
LeFreak
Geografisk sted: Rundt om hjørnet

Indlæg af LeFreak »

Ha! Det er sejt man ka få lavet sine lektier herinde. Jeg ska skrive et 20 siders projekt om sensomotorisk integrering på forskellige niveauer i hjernen, nogen der gider at lave det for mig?
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

LeFreak skrev:Ha! Det er sejt man ka få lavet sine lektier herinde. Jeg ska skrive et 20 siders projekt om sensomotorisk integrering på forskellige niveauer i hjernen, nogen der gider at lave det for mig?
Jeg kan da lige se om jeg kan låne en af mine venners projekter
Senest rettet af QrazyLeg 29 nov 2006, 22:26, rettet i alt 1 gang.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

Jamen så kunne jeg også bruge lidt hjælp. Får udleveret min Case i morgen, så skal jeg fortælle hvad jeg skal have hjælp til :lol:

BTW: man fatter ikke en skid af jeres wolapyk, ang. det med Matematik... :roll:
pono
devarjokendte.dk

Indlæg af pono »

Tak for svarene
Besvar