mimic skrev:Jeg ved at den forstærker han har stående er en gammel svend af mærket Sansui. Modellen på forstærkeren er AU-7900. Jeg ved ikke om det siger dig noget i forhold til en MC eller MM pickup.
Jeg ved dog at han har planer om at udskifte sin gamle forstærker til fordel for en forstærker fra Harman Kardon. Lige nu vælger jeg dog at forholde mig til det grej han har stående.
Jeg ved ikke om han stadig har pick-uppen til sin gamle afspiller. Men hvis han har, overvejede jeg at skaffe en nål istedet.
Men umiddelbart ser de links du (Zivago) har præsenteret mig for, meget interessante ud.
Okay. Når du nu fortæller hvad det er for en forstærker - så kan jeg da lige hjælpe dig lidt mere.
Sansui AU 7900 var en rigtig god forstærker da den kom frem (den er produceret mellem 1975 og 1977). Det er en faktisk en model som stadig er eftertragtet af nogle HIFI fanatikere grundet dens gode lyd, og ekstreme solide opbygning. På trods af alderen har jeg for nyeligt set den til salg på Ebay til omkring 1500 kr.
Denne forstærker (og mange andre gamle highend forstærkere) spiller faktisk ofte bedre, end mange af de integrede anlæg man kan købe i dag.
Denne Sansui forstærker har faktisk både MM og MC RIAA forstærker indbygget, så der er frit valg.
De tekniske data - som eks. signal / støj forholdet på denne forstærker, er dog bedst på MM indgangen, så jeg vil anbefale at du køber en af de MM pickuper som jeg linkede til i mit tideligere indlæg - eks. Ortofon Red. Det vil du / han få mest ud af - sammen med den pladespiller der er tale om. Så er der iøvrigt også meget stor sansynlighed for, at den kan bruges sammen med en evt. ny forstærker han køber, hvis denne har RIAA indgang.
Hvis du kun vil skifte nål på pickuppen, så
skal du have fundet fabrikat / type nr på den der allerede er monteret på pladespillerne - for at du kan få den rigtige.
Hvis det er en decideret Hifi nål, så skal du regne med, at den koster min. 300 kr. Hvis den ikke har spillet i mange år, vil jeg
kraftigt anbefale, at du skifter hele pickuppen, da nålens ophæng kan være blevet lidt stift eller mørt, hvilket kan resulterer i dårlig lyd, eller dårlig sporing i rillen på pladerne.
Zivago