Defragmentering

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
DJ LAU

Defragmentering

Indlæg af DJ LAU »

Jeg har lige sidder og prøvet at defragmentere den ene partition på min computer, da jeg synes den har startet lidt sløvt op og sådan på det sidste, har prøvet Puran Defrag og JkDefrag men ved begge programmer er der en kæmpe "rød klump" inde i midten af disken, som der ikke kan gøres noget med, JkDefrag siger at det er: "MFT reserved zone", men er det normalt at denne fylder så meget, da jeg aldrig har oplevet det på nogen andre computere jeg har drefragmenteret.

Screenshot:
Billede

* Black: empty
* Green: regular files, unfragmented
* Dark green: spacehogs, unfragmented
* Yellow: fragmented
* Red: unmovable
* White: busy
* Pink: MFT reserved zone (NTFS only)
* Gray: in use by unknown data
Zivago

Indlæg af Zivago »

Det afhænger jo af, hvor mange filer du har på pcén.
MFT står for master file tabel. Den indeholder alle oplysninger om dine filer. (Det var den korte beskrivelse)
Jo flere filer - jo større tabel - og derfor en større MFT zone.
Iøvrigt er "start størrelsen" hvis sat til 12.5% af harddisk størrelsen - i windows.

Det er ikke alle defragmenterings programmer, som kan defragmentere MFT zoner. Nogle kan - hvis de bliver startet op med specielle parametre, andre skal du ind og vælge en bestemt indstilling.
JKdefrag kan vist godt, men skal startes op med en paramter.
(Masser af info på google om det - så det vil jeg ikke bruge tid på at skrive).

Et program der kan gøre det, er f.eks Perfect disk - som kan sættes til at defragmentere området, når maskinen booter.

Iøvrigt har Microsoft et lille gratis program, som kan defragmenter ting som andre kommercielle programmer ikke umiddelbart kan.

Hent det på:
http://technet.microsoft.com/da-dk/sysi ... n-us).aspx

Zivago
Brugeravatar
DJ LAU

Indlæg af DJ LAU »

Ok tak for hjælpen, endte sgu bare med at formatere lortet, den var også begyndt at bruge over 1½ minut på at starte op.
Besvar