odder skrev: Det er en frygtelig tendens vi har set den senere tid, og jeg tror desværre ikke det er noget, som bare forsvinder igen.
Ingen tvivl om det, men min pointe er blot at det må vel snart være sivet ind i politikerne med syv tommers søm, at en mulig forklaring på tendensen kan være de nedskæringer der er foretaget på psykiatriområdet indenfor de seneste par år.
Det er så meget muligt at ingen har gjort opmærksom på dette problem, men igen så drejer det sig om en gruppe mennesker som ikke selv har resourserne til selv at mobiliserer en protest. I forhold til hvis andre befolkningsgrupper, bliver skåret ned på deres forhold, skal vi nok brokke os, men det kan altså hovedparten af denne gruppe ikke gøre da de simpelthen enten er for svage eller simpelthen for syge til at kunne overskue dette.
Der må jo komme nogle konsekvenser af hvis man vælger at nedlægge godt og vel 200 sengepladser alene i københavn (
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=126105). Min pointe er blot at der findes en sammenhæng imellem nedlæggelsen af psykiatripladser og antallet af drab begået af disse....
I en rapport, publiceret af indenrigsministeriet, konkluderes der blandt andet at
en opgørelse af amternes og H:S' belægningsprocent, at belægningen i Københavns Amt og Viborg Amt i 2001 i gennemsnit var på mere end 100 %. Dette styrker antagelsen om, at man regionalt må overveje, om kapaciteten er tilstrækkelig.
Man har altså fuldt udnyttede kapaciteten hvilket betyder at der antagligvis må være personer, som har behov for hjælp, som bliver afvist...
Hvilke konsekvens, så kan læses længere nede i rapporten, hvor der konkluderes at behandlingsmulighederne for psykisk syge, er stærkt forringet og det kan være en medvirkende årsag til
At psykisk syge står for en stor andel af de drab, der begås, bekræftes af tallene i tabel 5.7, hvoraf det fremgår, at psykisk syge i perioden 1995 til 2004 stod for 12,2 % af alle drab, svarende til knap hver ottende dom. Hertil kommer, at psykisk syge i samme periode stod for 34,5 % af alle drabsforsøg.
[Kilde:
http://www.im.dk/publikationer/psykisk_ ... /kap06.htm ]
Altså vi har en befolkningsgruppe, som maksimalt udgør et par procent af danskerne, men som alligevel står bag hver 8. drab og en tredjedel af drabsforsøg... I det du så siger at du ikke tror at der er ikke noget at gøre ved denne tendens, så tager du gruelig fejl, for årsagen til denne tendens, er jo netop at amterne ikke kan følge med i behandlingen af disse syge. Grundet en priotering af resourserne andetsted.. Det er jo også nemt at snuppe midler fra en befolkningsgruppe, som ikke har for vane at brokke sig.
Misforstå mig nu ikke, men jeg synes blot det er paradoksalt at man kan blot konstanterer at endnu en psysisk syg person begår drab, uden at overveje hvilke muligheder der findes for præventive behandlinger.
Når man kan "helbrede" forstyrret indvandrer for alt muligt shit, så kan man vel også afsætte nogle resourser for at undgå at sådan nogle skæbner kan rende ubehandlet rundt i Danmark, som en tidsindstillet bombe...