lektiehjælp: nyheder

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
Dr. Evil
Geografisk sted: Frederiksberg

lektiehjælp: nyheder

Indlæg af Dr. Evil »

hej allesammen.. jeg er igang med at sku skrive projekt til dansk om nyheder i danmark..
Én af tingene jeg ska skrive om er nyhedernes oprindelse og udvikling i Europa/Danmark.. men jeg ka ik rigtig finde noget om d på google..
er der nogen der ka komme med nogle gode ideer om det?
For the love of music!
nesia

Indlæg af nesia »

Ikke en speciel sviner til dig Evil...

MEN JEG ER FANDME VED AT GÅ AMOK OVER ALLE DE LEKTIEHJÆLPSTOPICS :evil: :evil: :evil:
odder
Bæver Bekæmper
Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål

Indlæg af odder »

NESiA skrev:Ikke en speciel sviner til dig Evil...

MEN JEG ER FANDME VED AT GÅ AMOK OVER ALLE DE LEKTIEHJÆLPSTOPICS :evil: :evil: :evil:
Hmm ja.. der er godt nok mange, som spørger om hjælp til lektierne efterhånden.. Men så længe Moderators og Siteadmins ikke sletter indlæggene, så er det vel i orden..

@ Dr. Evil.. jeg mener jeg har skrevet en opgave om nyhederne osv.. jeg skal prøve at se om jeg kan finde den, og så sender jeg lige en pm, hvis jeg har den.
Zlinky
Chart Attack VIP

Indlæg af Zlinky »

NESiA skrev:Ikke en speciel sviner til dig Evil...

Du kan jo bare lade være med at læse dem. :)
Billede
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Kunne godt quote NESiA.. dels fordi jeg tror folk har andet at give sig til end at lave andres arbejde og dels fordi jeg mener man skal lave sit arbejde selv. Fair nok med et spørgeskema fordi det er en del af opgavem... Men et "Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive for jeg er ikke begyndt indlæg" er en anelse trivielle i længden.

Når det så er sagt:

Kom lidt ind omkring de forskellige medier. Evt hvike politiske briller de hver især bruger. Politikken = Social demorkratisk, Jyllandsposten = Borgerligg avis osv. Hvordan påvirker det deres syn på den samme sag (der finder du selvfølgelig to artikler i aviserneomhandlende samme emne og finder frem til forkellen. På tv-siden kunne det omhandle noget om hvordan de formidler nyheden. Hvillken plads har den i rækken den aften og er der forsel på DR og TV2's måde at lave bringe det på... og sådan kunne man blive ved.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
LeG0lAsDK
Opera anmelder

Re: lektiehjælp: nyheder

Indlæg af LeG0lAsDK »

Dr. Evil skrev:hej allesammen.. jeg er igang med at sku skrive projekt til dansk om nyheder i danmark..
Én af tingene jeg ska skrive om er nyhedernes oprindelse og udvikling i Europa/Danmark.. men jeg ka ik rigtig finde noget om d på google..
er der nogen der ka komme med nogle gode ideer om det?
For helvede igen knægte... Har samtlige gymnasie elever på chart attack sniffet lim fra en tupe for nyligt? -Det virker ihvertfald som om at i absolut ikke kan finde ud af en daddel... - No wonder at universiteter brokker sig over det lave dannelseniveau de får fra gymnasiumelever.

Men når det så er sagt, så vil jeg anbefale dig Dr. Evil at du evt. får fat i nogle af de sidste magtudredninger som er blevet publiceret fra den danske stat. Disse omhandler nemlig spørgsmålet i hvor høj grad danske nyhedsformidlerne kan anskues som værende uafhængige.
Det er nemlig et principelt spørgsmål i samfundsdebatten om man skal fra statens side opretholde nyhedsmedier som værende uafhængige.

Jeg vil forslå at du skaber opgaven som et såkaldt casestudie (dvs. at du tager en enkelt sag også konkludere udfra den). Den mest oplagte sag er i forhold til dit projekt, må vel være det berlingske hus.

Baggrundshistorie (går nemlig udfra at du ikke kender den) :P

Tilbage i slutningen af 1990'erne, arbejdede tre journalister fra berlingske tidendes søndagsmagasin med en historie som beviste at a-p møller ejede skibe, under 2. verdenskrig, sejlede våben for tyskerne fra 1941-44. Det der var det interessante i denne her historie, var at ap møller notorisk siden anden verdenskrig nægtede at have sejlet for tyskerne under 2. verdenskrig.

Nå journalisterne opstøvede historien og påbegyndte researchen, de fik efterhånden skrabet så meget materiale sammen at det var nok til et helt ekstra tillæg i søndags berlingeren.
her begynder så det virkelige interessante ap møller ejede berlingske tidende, og chefredatøren var klar over at en publicering af artiklen ville resultere i at ap møller solgte berlingske tidende til deres norske konkurrent. JOurnalisterne valgte at nedlægge arbejdet indtil de fik deres vilje. Efter et par uger trykte de så artiklen med det resultat at ap møller solgte hele den berlingske koncern til nordmændene.

Så på grund af en enkelt artikelserie, blev verdens ældste bladhus solgt til nordmænd efter at have været på danske hænder siden 1748.

Men diskussionen er hvor meget er man villig til at ofre for ytreringsfriheden? skriver videre på den, når jeg kommer hjem fra studiet :) :) :) :) :) :)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Fremragende indlæg LeG0lAsDK :) Thumbs up.

I forlængelse til det vil jeg lige foreslå noget litteratur:

Andersen, Jørgen Goul m.fl: "Den demokratiske udfordring", Hans Reitzels Forlag, 2002.

Bogen er den første publikation fra Magtudredning, der blev besluttet lavet i 1997. Den kan helt klart anbefales og ved den er brugbar da flere på studiet sidste semester skrev om medierne i Danmark og deres betydning (som en magt der sætter den politiske dagsorden), og netop brugte denne bog.

Iøvrigt er Jørgen Goul Andersen en af mine gamle forelæsere og en ganske inspirerende en af slagsen.
LeG0lAsDK
Opera anmelder

Indlæg af LeG0lAsDK »

@Qrazyleg: Jørgen Goul Andersen, er især god, fordi han har en evne til at formidle sin pointer på en yderst pædagorisk måde, således at selv den mest fordrukne universitetsstuderende ville kunne forstå dem.

Når du nu skrev om medier i sidste semester og deres politiske indflydelse, havde i så ikke fat i Rasmus Josson? Ham analytikeren fra Ugebrevet A4.
Hvis du ikke kender ham, så må jeg lige sende nogle af hans analysere af den politiske valgkamp. Det er spændende læsning.

Att: Dr Evil. Da jeg skrev nordmændene, mente jeg den norske koncern Orkla (kan ikke huske hvordan det staves). Men kan du bruge det eller skal du have det mere uddybet? ;)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

LeG0lAsDK skrev:@Qrazyleg: Jørgen Goul Andersen, er især god, fordi han har en evne til at formidle sin pointer på en yderst pædagorisk måde, således at selv den mest fordrukne universitetsstuderende ville kunne forstå dem.

Når du nu skrev om medier i sidste semester og deres politiske indflydelse, havde i så ikke fat i Rasmus Josson? Ham analytikeren fra Ugebrevet A4.
Hvis du ikke kender ham, så må jeg lige sende nogle af hans analysere af den politiske valgkamp. Det er spændende læsning.
Du har fuldstændig ret angående Jørgen Goul. Iøvrigt kan jeg sige at Johannes Andersen (ham fra kender du typen) skal opleves! Vi har ham en del, både på mit gamle studie og vi skal have ham på mit nye studie senere hen til trods for at det er humaniora... Jeg har oplevet en forelæsning hvor han blev nødt til at sende folk ud igen fordi at salen var fuld. Der kunne sidde over 200 mennesker.

Det var ikke mig der skrev om medierne så kender umiddelbart ikke ham du kommentere. Jeg skrev om strukturreformen, hvilken jeg nåede at læse fuldkommen igennem 4 gange inkl. bilag inden eksamen. :? 8O
Besvar