Den handler kort om superhelten Mr. Incredible, der må trække i trøjen igen, efter 15 års ufrivillig pensionering, samt hans mindst ligeså "incredible" familie, bl.a. konen Elastogirl (eller Elasta, whatever), og tju-bang, gang i den. Jeg vil jo ikke ødelægge fortællingen.
Ved første øjekast var jeg skuffet. Ret meget. For efter et kvarter havde jeg altså ikke grinet ret meget, og det havde jeg i fx Nemo. Her var der tale om en ret ordinær film, som sådan set manglede Pixars charme! Øv!
Men! Som den skrider frem, fandt jeg ud af, at jeg pludselig var helt grebet. Jeg glemte at den sku' være sjov, og fulgte bare med. På et tidspunkt slår den over i ren action, og selv om det lyder underligt, så virker det ret godt. Men glemmer helt at det jo sådan set er en tegnefilm, og må lade sig rive med.... Igen, handlingen skal ikke afsløres, ej heller de absolut sjovere scener der er mod slutningen, men jeg er ikke længere skuffet, jeg er tilfreds. Det var godt, rigtig godt.
For det er ikke Nemo, og det er ikke Toy Story eller Monsters Inc., det er en action film, og den leverer sådan set lige det den skal. Det er manden bag "THe Iron Giant" der står for styringen, og det ses, i den forstand at filmen som sagt "glemmer" at den kun er en tegnefilm, og bare lader sig selv fortælle og først og fremmest vise en historie.
Eneste minus er muligvis mangel på originalitet - fx er der en del scener der minder meget om Spider-man 2 - toget der må stoppes, og selv den onde dræber-robot ligner noget Doc Oc ku' været blevet forelsket i. Men en superhelte-film er jo en superhelte-film, og det er nok tilfælde. For de ku jo næppe nå at plagiere direkte fra Spider-man, som jo kun kom i sommers.... (håber jeg)
Det er altså med de varmeste anbefalinger, at jeg siger man ikke bør snyde sig selv for filmen. Også selvom det starter lidt middelmådigt (ikke dårligt, bare heller ikke så godt som det bliver )
Mon ikke der kommer en 2'er?
Edit: P.S. Det skal måske lige indskydes, at jeg så O.V., atlså på engelsk. Styr så vidt muligt uden om de danske oversættelser, efter min mening, der er så mange finesser der går tabt...