Hjælp til Excel

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Hakilo

Hjælp til Excel

Indlæg af Hakilo »

Hejsa nogle som kan hjælpe med dropdown menu i Excel selve dropdown system har jeg fundet men hvordan bruger jeg det sammen med en værdi ?

Giver måske mere mening med et billed Billede
Drud
Geografisk sted: #chart.dk

Re: Hjælp til Excel

Indlæg af Drud »

Jeg har lige prøvet at lege lidt med det, og det vil kunne gøres med funktionen OPSLAG.

Der hvor du har data til listen (enten i samme ark som ikke kommer på udskrift, eller i et andet ark), skal du i kolonnen ved siden af skrive de værdier som skal ganges op med afhængigt af valget. Vigtig viden: De valgværdier til listen, SKAL stå alfabetisk, med tal værdier først! (F.eks. denne rækkefølge: 1. sal, 2. sal, Over 2. sal og Stuen).

I celle J17 bruger du så formlen sådan nogenlunde sådan her: =(J7+J14)*OPSLAG(B17;[Område med dataværdier på listen];[Område med værdi som skal ganges med]) (Går ud fra begge skal ganges med samme faktor?)
Dermed kan formlen se f.eks. sådan her ud: =E14*OPSLAG(B20;'Ark2'!C16:C19;'Ark2'!D16:D19)

I område C16:C19 står værdierne på listen (1. sal, 2. sal, Over 2. sal og Stuen) og i D16:D19 står faktor som skal ganges med (1,1 osv.)

Lidt kryptisk at forklare, men håber du kan bruge det til noget - måske Excel hjælp kan give det sidste omkring hvordan funktionen OPSLAG virker. Hvis alt andet fejler, må du jo skrive igen ;)
Besvar