ny bærbar

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Re: ny bærbar

Indlæg af QrazyLeg »

Lige i forlængelse af Zivagos indlæg, og som en lille kommentar.

Jeg synes Apple leverer ufattelig grimme produkter. Den eneste flotte løsning, jeg harr set fra dem er den sorte MacBook. Resten ligner lort. Det nye design på såvel MacBook Pro og iMac er så tossegrimt at man burde skyde designeren. Jeg synes til gengæld at Lenovo ThinkPads samt IdeaPads laver nogle ret lækkert udseende maskiner. Jeg kan godt lide at ting giver sig ud for det de er, Lenovo Think-/IdeaPad = arbejdsmaskiner. Der er inflation i at tro at bare fordi man har en Mac, så bliver man et mere kreativt menneske... Hold kæft en gang bullshit. OS X stinker langt ind i helvede i min verden og Adobes produkter kører ikke længere bedre på en Mac end på en PC.

Ja, jeg hader Apples hypede produkter, for de fleste er dem er ikke en skid værd når det kommer til stykket - nogle der sagde iPhone og iPad ("Sidst en tavle er set med så megen opmærksomhed stod der 10 bud på den" - Steve Jobs. Dejligt at du ikke undervurderer dig selv hr. Jobs. Sjovt nok findes der ikke særlig mange i denne verden, der lever efter de 10 bud, og de få der gør det kaldes ekstremister), men i bund og grund vil jeg blot sige at om man betaler for designet er vel i bund og grund afhængig af om man kan lide de små grå skrøbelige dimser, der bliver nødt til at skjule sine fejl og mangler i noget mere overfladisk.

[@ CCK^: Jeg har flere års brug af OS X i bagagen, og får mig er det simpelthen noget af det mest elendige stykke software, der er strikket sammen. Det er ugennemskueligt, helt igennem elendigt og så får jeg spat af samtlige programmer til styresystemet er underlagt et designhelvede, der bare ikke er kønt. Hvorfor få tæsk med en våd berliner? Hvis MacBook Pro er den kraftigste bærbar til prisen på et givent tidspunkt, og man ikke ønsker OS X-bloatware, så vil jeg være hel i min fulde ret til at installere Windows eller et *nix-system med muligheder, sådan som det er meningen med *nix-systemer. "Jamen OS X og kompatibelt hardware fejler aldrig i forhold til Windows, der ofte fejler" -> Nej, men kig på listen over understøttet hardware til OS X sat over for understøttet hardware til en Windows distribution. Jeg gætter på OS X understøtter ca 1% af hvad Windows gør - også derfor Windows er et tungere system - det understøtter langt mere. Og faktisk understøtter systemer som Debian og Ubuntu også mere end OS X. Det er lidt nedtur at blive overgået af et Open Source alternativ.]

HP laver fantastiske maskiner, men med så mange andre pc-produkter, hvor design ikke er førsteprioriteten, så hænger pris og kvalitet sammen. Firmaets billige PC'er (0 - 10.000,- kr.) er ikke de store vidundere, mens deres professionelle serier sparker røv på de fleste tilsvarende mærker.

Om Dells service er dårlig? Tja jeg synes nu det er ok ikke at skulle lette røven, hvis et DVD-Rom drev sætter ud. Jeg synes det er behageligt at vente i sin lænestol på lortet bliver lavet i ens eget hjem. Servicetiden er fem hverdage, hvilket er langt bedre end mange konkurrenter. Desuden har jeg flere gange brugt deres telefonsupport til at fremskaffe enormt gode tilbud og få smidt en hel del ekstra oveni handlen jeg alligevel skulle have til halv pris, eller ganske gratis.

Kan man ikke lide Acer skal man holde sig væk fra den billige Asus serie. Det er nemlig ca samme hardware. Iøvrigt er der også en grund til at der kan være utrolig mange problemer med Acer og Asus. De har kæmpe markedsandele, og især inden for mini-pc markedet. Tit og ofte når man ser på antal klager, skal man også se på antallet af kunder. Ja mange store firmaer har mange klager... Men procentmæssigt kan det være mindre end konkurrenternes.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
CCK^
Geografisk sted: 9000 cement

Indlæg af CCK^ »

QrazyLeg skrev:[@ CCK^: Jeg har flere års brug af OS X i bagagen, og får mig er det simpelthen noget af det mest elendige stykke software, der er strikket sammen. Det er ugennemskueligt, helt igennem elendigt og så får jeg spat af samtlige programmer til styresystemet er underlagt et designhelvede, der bare ikke er kønt. Hvorfor få tæsk med en våd berliner? Hvis MacBook Pro er den kraftigste bærbar til prisen på et givent tidspunkt, og man ikke ønsker OS X-bloatware, så vil jeg være hel i min fulde ret til at installere Windows eller et *nix-system med muligheder, sådan som det er meningen med *nix-systemer. "Jamen OS X og kompatibelt hardware fejler aldrig i forhold til Windows, der ofte fejler" -> Nej, men kig på listen over understøttet hardware til OS X sat over for understøttet hardware til en Windows distribution. Jeg gætter på OS X understøtter ca 1% af hvad Windows gør - også derfor Windows er et tungere system - det understøtter langt mere. Og faktisk understøtter systemer som Debian og Ubuntu også mere end OS X. Det er lidt nedtur at blive overgået af et Open Source alternativ.]
Og du skal selvfølgelig have lov til installere andre styresystemer. Det handler ikke om et religionsspørgsmål, men mere det at jeg finder det dumt at købe en MacBook og installere windows på den, når du kan købe en masse andre glimrende bærbarer billigere eller med bedre hardware til samme pris.

Kan ikke forstå hvordan man kan finde osx ugennemskuelig. Det er altså ikke en nat/dag situation mellem osx og windows. Det handler vidst mere om at være opflasket på windows (som jeg også selv er) og et stort had til alt hvad Apple producerer.

At bruge hvor meget hardware de forskellige understøtter som et modargument angående stabilitet er tosset. Det er helt rigtig det at det tit er skylden i crashes, men det gør det ikke til et mindre problem. Apple har valgt en anden businessmodel, hvor de kun skal/vil understøtte meget lidt hardware. At det så giver pote i forhold til stabilitet er bare godt.

Hvad er det du føler du mangler i forhold til andre *nix systemer?

At snakke om hvad design, der er flot eller grimt er vidst underordnet, da det er en smagssag. At jeg synes Lenovo ligner en bærbar fra 80'erne er jo irrelevant :)
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

Kender et par it chefer, der hælder til MAC, men de bruger ikke osx på dem. Go figure :)
Brugeravatar
CCK^

Indlæg af CCK^ »

aroxdk skrev:Kender et par it chefer, der hælder til MAC, men de bruger ikke osx på dem. Go figure :)
IT chef. ja sikke som man kan læse noget ud af det :roll:
Brugeravatar
aroxdk

Indlæg af aroxdk »

Læs bare at ikke alle er vilde med osx, selv om de godt kan lide Mac's ;)
Brugeravatar
CCK^

Indlæg af CCK^ »

Det er jo også fair nok, men når du nævner IT Chef, så håber man på at få en indsigt i hvorfor de ikke bruger osx, men hvis det bare er smag og behag er det jo noget så ligegyldigt :) Tror næppe jeg ville smide de ekstra penge for en Mac selv, hvis jeg ikke kunne lide osx
Zivago

Indlæg af Zivago »

Argh......... :( Synes det er irriterende, at endnu en tråd er ved at udvikle sig i retningen af religionskrigen mellem MAC / PC - og forskellige operativsystemer. Dem har vi haft nok af herinde. Kan vi ikke få diskussionen i denne retning stoppet, før folk begynder at bide hovedet af hinanden, som vi jo før har set herinde ?

Var det ikke en ide, at få tråden tilbage til det den egentligt handler om ?. Hjælp til at købe en bærbar PC.
Dette er iøvrigt også et emne, som også har været oppe og vende flere gange før her på CA. Derfor et lille forslag:

Lad en eller anden (eks. admin) oprette en tråd (sticky) i hardware / software sektionen, med en kort opsummering af de forslag, vejledninger, erfaringer osv. , omhandlende køb ad PC / MAC som efterhånden ligger spredt i mange tråde på boardet. Så er det let at finde for dem der ønsker hjælp til køb af en computer.

GOD WEEKEND

Zivago
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Efter min mening kom diskussionen efter hvorvidt en Mac var et godt forslag eller ej. Med en Mac følger som regel OS X, hvortil jeg blandt andet kommenterede på hvorvidt OS X er et godt styresystem eller ej. Det er efter min mening yderst relevant at forholde sig til, hvis man overvejer at købe Apple frem for Acer, da der i det tilfælde er mulighed for et anset styresystem.
Brugeravatar
aroxdk

Indlæg af aroxdk »

CCK^ skrev:Det er jo også fair nok, men når du nævner IT Chef, så håber man på at få en indsigt i hvorfor de ikke bruger osx, men hvis det bare er smag og behag er det jo noget så ligegyldigt :) Tror næppe jeg ville smide de ekstra penge for en Mac selv, hvis jeg ikke kunne lide osx
Nu spurgte jeg den ene, men glemte at spørge hvorfor han valgte en MAC pro pc, når han alligevel vil køre windows (hvilket jeg ved har også har skaffet sin kæreste (med win7)) Svarene på win vs osx var - (i win7's favør) bedre software understøttelse - bedre fildeling - bedre brugerflade.
Igen. Jeg ved der er 1000 mio meninger om dette, men synes det var sjovt at en it kyndig med 200 it ansatte under sig valgte den løsning :)

(I øvrigt er den virksomhed han arbejder på ved at genforhandle it leverandør og pt ser det ud til at de udskifter hp med dell). Virksomheden har ca 40000 ansatte over hele verden)
Renow
Geografisk sted: Lige her
Kontakt:

Indlæg af Renow »

hehe sjovt som denne tråd har udviklet sig til noget helt andet

men ville lige venne tilbage og sige jeg har købt denne

http://kortlink.dk/7gef
og er rigtig glad for den
Senest rettet af QrazyLeg 25 feb 2010, 15:28, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Rettet link, så det virker.
chart.dk@efnet
bpm
Geografisk sted: TPD APG

Indlæg af bpm »

glimrende valg. synes jeg.
qzl hjælp mig, er ved at skifte en lenovo ud med en macbook air :D
Brugeravatar
CCK^

Indlæg af CCK^ »

den er for begrænset i tilslutningsmuligheder. done. :)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Den har god batteritid, men det har Lenovo Edge samt deres kommende S10-3t også, som iøvrigt nok er den måde iPad egentlig skulle have været...

Macbook Air er en god netbook, men skal der være ret meget sjov i gaden så løber den hurtigt tør for muligheder.
Zivago

Indlæg af Zivago »

bpm skrev:glimrende valg. synes jeg.
qzl hjælp mig, er ved at skifte en lenovo ud med en macbook air :D
I den forbindelse synes jeg det er på sin plads at nævne:
http://www.comon.dk/nyheder/Danskerne-e ... 35081.html

Zivago
niller

Indlæg af niller »

Hej alle,

Jeg er på udkig efter en ny bærbar, og overvejer nedenstående sag fra mm-vision.dk:

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispc ... notevision

...med tilkøb af Windows samt opgradering til deres "hybrid"-harddisk, hvilket giver en pris på ca. 8100 kr. Den skal fungere som primær computer og udover almindeligt netbrug bruges til lidt Football Manager, Acid samt jeg kunne måske overveje at prøve at rode lidt med Reason igen. Derudover må den jo gerne være nogenlunde "fremtidssikret".

Jeg har set mm-vision er anbefalet i flere tråde herinde, men ville gerne have lidt feedback på, om denne maskine er et fornuftigt køb i forhold til mine behov, eller om andre af deres maskiner eller helt andre mærker vil være mere anbefalelsesværdige?

Mvh Niller
Besvar