Hvordan ser en god forside ud, hos en webshop ?
Redaktør: Moderators
Hvordan ser en god forside ud, hos en webshop ?
Står og skal i gang med at lave en forsiden til en webshop. Og har svært ved at finde en linie at følge.
Om det skal være på den ene eller anden måde. Og er ret mange muligheder.
Så håber lidt i kunne smide nogen link, til nogen sider som i synes har en god forside.
Kan sige så meget at jeg har menu til venstre lidt menu/logo i top og et par kampange bokse til højre.
Så lidt design, og evt hvad i synes den skal fortælle vise kunderne.
Det er en trælast som har den.
Om det skal være på den ene eller anden måde. Og er ret mange muligheder.
Så håber lidt i kunne smide nogen link, til nogen sider som i synes har en god forside.
Kan sige så meget at jeg har menu til venstre lidt menu/logo i top og et par kampange bokse til højre.
Så lidt design, og evt hvad i synes den skal fortælle vise kunderne.
Det er en trælast som har den.
Re: Hvordan ser en god forside ud, hos en webshop ?
http://asvirk1982.deviantart.com/art/Cl ... -151185797
Synes det her virker dejlig simpelt, så mangler der måske bare noget "Du er på side # ud af ##"
www.smartguy.dk har også en ret lækker side (ikke designmæssigt), men den funger godt når man browser rundt.
Synes det her virker dejlig simpelt, så mangler der måske bare noget "Du er på side # ud af ##"
www.smartguy.dk har også en ret lækker side (ikke designmæssigt), men den funger godt når man browser rundt.
Det afhænger da klart af hvad der sælges, om der er en eksisterende hjemmeside, eksisterende designlinje, målgruppe og så meget mere.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Jeg vil sende dig herhen -> http://en.wikipedia.org/wiki/Human-computer_interaction
Som Qrazyleg meget korrekt siger, så er det meget afhængigt af, hvad du vil signalere og hvem dine brugere er.
Et par gode punkter at have i mente er dog altid:
- Man skal altid have overblik (Jeg skal altid vide præcis, hvor jeg er på siden)
- Jeg skal altid have adgang til min indkøbskurv
- Der skal helst være "rene linjer" som tydeligt afgrænser områder uden at du bryder designet
- Vælg en skrifttype, der er standard - ellers får du problemer med browser-understøttelser.
- Sørg for at have lidt padding til siderne og i bunden, da det ikke er behageligt at læse helt ude i kanterne af en skærm (specielt ikke efter udbreddelsen af widescreens).
Hvad du vil have på SELVE forsiden, som indhold må du jo afgøre med dig selv eller virksomheden. Dette kunne udformes i tilbud eller en velkomstbesked eller nyheder eller whatever.
Man kan jo også sige, at meget afhænger af, hvordan opgave/arbejdet er struktureret - er den en topdown eller bottomup opgave? (Altså har virksomheden sagt "sådan skal den se ud" - eller skal du selv forsøge at finde ud af, hvad den bedste løsning ville være)
Som Qrazyleg meget korrekt siger, så er det meget afhængigt af, hvad du vil signalere og hvem dine brugere er.
Et par gode punkter at have i mente er dog altid:
- Man skal altid have overblik (Jeg skal altid vide præcis, hvor jeg er på siden)
- Jeg skal altid have adgang til min indkøbskurv
- Der skal helst være "rene linjer" som tydeligt afgrænser områder uden at du bryder designet
- Vælg en skrifttype, der er standard - ellers får du problemer med browser-understøttelser.
- Sørg for at have lidt padding til siderne og i bunden, da det ikke er behageligt at læse helt ude i kanterne af en skærm (specielt ikke efter udbreddelsen af widescreens).
Hvad du vil have på SELVE forsiden, som indhold må du jo afgøre med dig selv eller virksomheden. Dette kunne udformes i tilbud eller en velkomstbesked eller nyheder eller whatever.
Man kan jo også sige, at meget afhænger af, hvordan opgave/arbejdet er struktureret - er den en topdown eller bottomup opgave? (Altså har virksomheden sagt "sådan skal den se ud" - eller skal du selv forsøge at finde ud af, hvad den bedste løsning ville være)
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
... nå ja og sørg for at få gennemtestet dit halløj i IE 6, 7 og 8 og FF.
Især når du arbejder med webshops der kræver en form for datalagring i browseren - jeg går dog ud fra du har et underliggende CMS, der kan hjælpe med yderst meget af det.
Især når du arbejder med webshops der kræver en form for datalagring i browseren - jeg går dog ud fra du har et underliggende CMS, der kan hjælpe med yderst meget af det.
Jeg har skam selve designet og alt det der... Men er mere hvad skal der vises når man kommer ind på vores forside... Jeg er kun underlagt mig selv.
Kan se mange andre enlig bruger deres forside meget til reklame for deres produkter. Er jeg enlig ikke så meget til.
Jeg er selv mere over i hurtig beskrivelse af virksomhed evt lidt billed.
Det er stadig en trælast.
Men var mere hvis der var nogen sider, som i bruger hvor i tænker det der er rart for øjne. Og at den virker for jer.
Under alle omstændigheder får jeg det så til at passe sammen med resten af designet..
Kan se mange andre enlig bruger deres forside meget til reklame for deres produkter. Er jeg enlig ikke så meget til.
Men var mere hvis der var nogen sider, som i bruger hvor i tænker det der er rart for øjne. Og at den virker for jer.
Under alle omstændigheder får jeg det så til at passe sammen med resten af designet..
Når det er en trælast skal der nok noget fakta på bordet. Umiddelbart vil jeg mene noget ret fagspecifikt. En beskrivelse af virksomheden er vel fint nok som en del af forsiden (her givet at virksomheden ikke har en side i forvejen, hvor dette står på, da det så er overflødigt). Hvem er målgruppen? Tømrer, private, den lokale spejdergruppe? Er det private er det nok en god idé med en kort indgang til forskellige typer af træ, hvad passer til hvilke formål. Er det fagfolk/virksomheder så kunne det være noget om at lette virksomhedens indkøbsflow ved brug af webshoppen - i hvert fald hvis webshoppen er en nyopstartet del.
Jeg synes Qrazylegs forslag er ret godt. Både med henblik på private og virksomheder afhængigt af hvem målgruppen er.
Folk gider ikke læse om virksomheden på forsiden. Hvis det har interesse benytter de tiden på at finde frem til det. Du skal smide nogle "let-omsættelige" varer på forsiden. Eventuelt nogle kampagnezoner. Vi benytter os altid af kampagnezoner og eventuelt et lille tekstfelt som primært omhandler en speciel kampagne eller en form for "key-tekst".
Men hvis det er en webshop, skal du fokusere på at omsætte, ikke om at informere! Her er lidt idéer til hvordan du kunne benytte kampagnezoner, som vi har lavet til,
madamechic
luxecool
tavlecentret
gottohaveit
mytrendyphone
Men hvis det er en webshop, skal du fokusere på at omsætte, ikke om at informere! Her er lidt idéer til hvordan du kunne benytte kampagnezoner, som vi har lavet til,
madamechic
luxecool
tavlecentret
gottohaveit
mytrendyphone
Det kommer satme an på målgruppen...
Man kan også se forsiden af sin webshop som en butiksrude i gågaden.
Man kan også se forsiden af sin webshop som en butiksrude i gågaden.
Der er nok mange meninger om dette.Will skrev:Jeg har skam selve designet og alt det der... Men er mere hvad skal der vises når man kommer ind på vores forside... Jeg er kun underlagt mig selv.
Når jeg går ind på en webshop, er det for at købe noget, og det første jeg vil se, er produkter og priser !. Ikke andet.
Billede og information om firmaet kan man gemme på en underside, sammen med information om evt. åbningstider hvis der er en fysisk forretning tilknyttet webshoppen.
Noget der virkelig irriterer mig på nogle hjemmesider, er når der dukker en eller anden flash animation eller lignende op, som man skal klikke på, for at komme videre.
Sådanne sider vil jeg ikke bruge tid på, og hopper videre til en anden side, medmindre jeg absolut skal finde information på siden.
Alt for mange gange bliver bruger venligheden meget lavere sat, end det grafiske udseende.
Lad være med at bruge alle mulige underlige former for grafik, farver skrifttyper, billeder osv, bare fordi man kan. Undgå ting som besøgeren af siden ikke har brug for.
En hjemmeside og især en webshop, skal være enkel og overskuelig opbygget. Brug forsiden til menu, nyheder og tilbud i dette tilfælde.
Eksempel på en ok side er: http://www.conrad-international.com/
eller http://elektronik-lavpris.dk/
Zivago
Takker alle sammen. 
Er nået frem til at jeg vil lave noget enkelt flash lidt lige som den her.
http://www.luxecool.dk/shop/frontpage.html
Men bare kun med en 6 produkter. Findes der nogen gratis templates? Og jeg har søgt et par timer på google uden at finde noget.
Eller skal jeg bare gå i gang med at lære Adobe Flash? og er det helt umuligt? kan lidt photoshop osv.
Vil jo gerne have så når produktet er fremme, så kan man trykke på det og nå frem til det på hjemmesiden.
Er nået frem til at jeg vil lave noget enkelt flash lidt lige som den her.
http://www.luxecool.dk/shop/frontpage.html
Men bare kun med en 6 produkter. Findes der nogen gratis templates? Og jeg har søgt et par timer på google uden at finde noget.
Eller skal jeg bare gå i gang med at lære Adobe Flash? og er det helt umuligt? kan lidt photoshop osv.
Vil jo gerne have så når produktet er fremme, så kan man trykke på det og nå frem til det på hjemmesiden.
Den flash du omtaler er lavet på den måde at den henter data via XML fra et CMS og selv genererer billeder og tekst. Det du taler om ville godt kunne lade sig gøre, men tror det er lidt besværligt..
Men kan desværre ikke hjælpe med det
Men kan desværre ikke hjælpe med det
Husk, at det nok skal være muligt at ændre indholdt på forsiden forholdvist nemt, hvis du vælger sådan en løsning - f.eks. som jmunch siger, gennem et CMS.
Det andet er ikke en holdbar løsning.
Det andet er ikke en holdbar løsning.
Det kører vel forhåbentligt over CMS og trækker data vha csv-filer fra deres virksomhedens produktkatalog (evt. XAL eller C5)? Hvis ikke så er jeg satme glad for det ikke er mig, der skal opdatere webshoppen.
Er lidt cms agtigt. Og vores C5 danner nogen txt filer, som hjemmeside så indlæser og opdater priser produkter osv på den måde. Selve siden er skrevet i asp.
Hvis jeg havet et Flash template, så ville det ikke være et problem for mig. At opdater flash en gang hver anden måned med billeder/produkter og link til varen på siden når man trykker på dem.
Hvis jeg havet et Flash template, så ville det ikke være et problem for mig. At opdater flash en gang hver anden måned med billeder/produkter og link til varen på siden når man trykker på dem.