amh skrev:dwr, tak, men jeg havde selv lige ordnet det
Det ser ud som om, at jeg skal til og investerer i en Andelsbolig.
Er der nogle af Jer, som kan komme med råd/vejledning til køb af Andelsbolig? Inden jeg begynder og kaste mig ud i det første og bedste.
1. Regnskaber:
- Se efter hvilke lån der er i andelsforeningen. Mange foreninger har de sidste år optaget afdragsfrie lån til forbedringer. Disse skal indenfor de næste par år genforhandles og siden afdrages. Så en boligafgift kan hurtigt stige fra fx. 5000kr. til 8000kr. eller mere.
- Hvad er der lavet af forbedringer i foreningen og står der nogle ting og venter som fx. nyt tag. Igen kan dette give et godt smæk opad i boligafgiften.
- Hvor meget er lejligheden steget siden 2000. Nogle foreninger er gået all in på at få skruet andelskronen op når valuar vurderingen har tilladt det. Disse har tit helt opskruede forventninger til hvad de skal have for deres andele og må derfor tit gå med tab når der skal sælges.
- En god ting er at have lidt insider viden fra foregningen. Hvad er de sidste par lejligheder blevet solgt for, hvor lang tid var de til salg osv.
2. Regler og bestemmelser:
- Er der nogle specielle regler i foreningen som kan påvirke din lejlighed og økonomi.
- Er der splittelse eller stridigheder i foreningen.
Vurder prisen op imod hvad en ejerlighed vil koste. Jeg har et skema et eller andet sted som viser dette. Prøver at finde og uploade det.