manglene feriepenge
Redaktør: Moderators
manglene feriepenge
hej,
jeg skriver for at få nogle råd til at tackle min situation.
min tidligere arbejdsgiver har idag stadig ikke udbetalt feriepenge for hele 2008, stoppede den. 01 feb 2009,
jeg så idag på SKAT at han har trukket mig 9000kr. på skattekort, uden at udbetale dem!
og da jeg har været så dum ikke at være i fagforening, aner jeg ikke hvad jeg skal stille op?
nogen der har et råd....?
min tidligere arbejdsgiver har idag stadig ikke udbetalt feriepenge for hele 2008, stoppede den. 01 feb 2009,
jeg så idag på SKAT at han har trukket mig 9000kr. på skattekort, uden at udbetale dem!
og da jeg har været så dum ikke at være i fagforening, aner jeg ikke hvad jeg skal stille op?
Re: manglene feriepenge
Kontakt arbejdsgiver? Har heller ikke fået udbetalt mine, kan jeg så fortælle :) - stoppede også start februar...hindsberg skrev:hej,
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Du skal ikke være medlem af noget forbund for at få dine feriepenge.
Det er vedtaget ved lov, at alle timelønnede skal have 12,5% af deres bruttoløn,
i feriepenge - et beløb der skal betales skat af som al anden indtægt, men et beløb som arbejdsgiveren skal trække skatten af, og indsætte resten på Feriekonto.
Det er Feriekonto - og dermed ATP - der administrerer feriepengene.
De kan dog ikke administrere noget der ikke er indbetalt til dem - det siger sig selv.
Her er noget, sakset direkte fra atp.dk :
Hvis han ikke kan, eller ikke VIL udbetale dem, så tag fat i en advokat, for så kan du reelt indgive en konkursbegæring imod ham
- hvis altså ikke advokatens henvendelse, får ham på andre tanker.
Konkursen udløser straks muligheden for at få pengene udbetalt via LG (Lønmodtagernes Garantifond).
Ja, det er en træls og lang vej, hvis han ikke bare hoster op med noget mønt.
Det kan jo også bare være, at han slet og ret har glemt det...
Held og lykke - men bare gå til ham - det er DINE penge, som du ikke har ret til, men KRAV på !
Det er vedtaget ved lov, at alle timelønnede skal have 12,5% af deres bruttoløn,
i feriepenge - et beløb der skal betales skat af som al anden indtægt, men et beløb som arbejdsgiveren skal trække skatten af, og indsætte resten på Feriekonto.
Det er Feriekonto - og dermed ATP - der administrerer feriepengene.
De kan dog ikke administrere noget der ikke er indbetalt til dem - det siger sig selv.
Her er noget, sakset direkte fra atp.dk :
Så du skal altså selv hen og rive ham i banditten, for at få dine penge.I starten af marts modtager du dit feriebevis, hvis du skal have mere end 1.000 kr. i feriepenge. Her kan du se, præcis hvor mange penge du får. Du kan også se, hvilke arbejdsgivere der har indbetalt feriepengene.
Hvis du mangler at få feriepenge fra en arbejdsgiver, eller din arbejdsgiver har indbetalt for lidt i feriepenge, skal du selv kontakte arbejdsgiveren.
Hvis han ikke kan, eller ikke VIL udbetale dem, så tag fat i en advokat, for så kan du reelt indgive en konkursbegæring imod ham
- hvis altså ikke advokatens henvendelse, får ham på andre tanker.
Konkursen udløser straks muligheden for at få pengene udbetalt via LG (Lønmodtagernes Garantifond).
Ja, det er en træls og lang vej, hvis han ikke bare hoster op med noget mønt.
Det kan jo også bare være, at han slet og ret har glemt det...
Held og lykke - men bare gå til ham - det er DINE penge, som du ikke har ret til, men KRAV på !
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
-
night_hawk
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Det er nemlig helt korrekt iagttaget dér, PostmandDjMail skrev:Night hawk det er så forkert.
Som en fagforeningsmand sagde til en af mine kollegaer "du kan heller ikke købe en forsikring når huset brænder"
Normalt er 3 måneders medlemskab min. før du får juridisk bistand i din fagforening.
Men undersøg hvordan det forholder sig i din.
Men... hvorfor i himmelens navn melde sig ind i et fagforbund, hvis den eneste grund skulle være, at DE skal køre en evt. sag om manglende feriepenge - det er der en helt knivskarp lovgivning omkring, og den klat feriepenge kan man altså hurtigt bruge på fagligt kontingent.
Uh, nu vil nogen nok sige, at den slags er fradrags berettiget...
A-Kassen er ja, men ikke fagligt kontingent...og det er ikke A-Kassen der kører retssagerne...
Hvis jeg var kontor mus, ville jeg ikke tøve et seknd med forbundet, for de arbejdsgivere i butikker og kontorer, regner stort set ikke unge - elever og nyuddannede, for mere end den jord de træder på... (lille side bemærkning)
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
-
night_hawk
..
hmm.. da jeg skulle bruge det, meldte jeg mig bare ind, og de hjalp mig fra day one af..
Men okay, var også elev dengang.. kan godt være der er andre regler så heh..
Men okay, var også elev dengang.. kan godt være der er andre regler så heh..