jeg synes jeg kan mindes, at jeg har haft dette emne oppe før i forbindelse med et topic jeg lavede engang, om bloddonation. Men jeg har ikke lige haft held med at finde det, så nu spørger jeg igen - også med et lidt andet fokus denne gang
Jeg skal til at skrive bachelor nu her, hvor jeg skal skrive om organdonation og de hensyn professionelle skal tage, når de skal tale med de pårørende om emnet, og hvor svært det er at tale om. Jeg vil ikke komme så meget ind på det etiske omkring selve organdonationen. Derfor kunne jeg, for min egen nysgerrigheds skyld godt tænke mig at høre, hvad I tænker om organdonation herinde.
- Ville I donere organer eller modtage organer, hvis det blev nødvendigt?
- Er I registrerede organdonorer, og hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvad mener I om lovgivningen på området, og om forslaget om formodet samtykke?
Jeg kan informere, at jeg selv er registreret organdonor (og bloddonor), og jeg har sagt, at mine pårørende ikke må anfægte denne beslutning, hvis det skulle komme dertil. Jeg går også ind for det formodede samtykke.
Meget kort forklaret har vi i dag informeret samtykke, dvs. man skal registreres som organdonor. Formodet samtykke, som er foreslået af mange, betyder, at alle mennesker fra fødslen er registrerede organdonorer, men kan fravælge dette senere i livet.