Ideer/inputs mv. til fagprøve søges
Redaktør: Moderators
-
Fairground
- CA Party Freak
- Geografisk sted: ..::CPH::..
dwr kom forbi - så kan jeg låne dig nogen gode bøger - bl.a. klassikeren Catagorical Data Analysis af Agresti eller The Econometrics of Financial Markets af Campbell, Lo og MacKinley.dwr skrev:Så skal du læse vores bøger om regressionsanalyse - det er fandme tørt. Det skal bare udenadlæres og så aldrig bruges igen. Det lader vi FrZ om.amh skrev:...Vi har så sent som igår set andres opgaver - men de er jo sindssyge tunge læsestof.... :/
En-sidet lineær regressionsanalyse er der ikke meget spas over, det havde man jo allerede i gym - måske I spytter lidt dummy variable på og endda en binomial responsvariabel, men modellen er more or less den samme :)
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
-
amh
- CAs dkbn-luder
- Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen
Skal bare have en eller anden uddannelse, så når det er overstået skal jeg nok videre og se om jeg ikke kan finde på noget andet - evt. Trafikleder. - det er planen, men den kan nå og ændre sig endnu..kloojve skrev:hva laver du så i Fona`???amh skrev:Arg godt det ikke er mig, havde ellers lagt på hylden om hvor kedeligt det egentlig er at gå på skole.
Næ lad mig blive undervist i signaler og sporskifte, lokomotiver så er det interessant stof.
Selvom du har afvist det tidligere i tråden, så vil jeg til stadighed mene, at det de herrer, som tre tegn og postmanden foreslå, er det eneste rigtige at fremlægge til eksamen. For jeres produkt er service og det har altid været jeres USP i forhold til de andre kæder.amh skrev:Skal bare have en eller anden uddannelse, så når det er overstået skal jeg nok videre og se om jeg ikke kan finde på noget andet - evt. Trafikleder. - det er planen, men den kan nå og ændre sig endnu..kloojve skrev:hva laver du så i Fona`???amh skrev:Arg godt det ikke er mig, havde ellers lagt på hylden om hvor kedeligt det egentlig er at gå på skole.
Næ lad mig blive undervist i signaler og sporskifte, lokomotiver så er det interessant stof.
Jeg synes begår en fejltagelse når du heller vil foretrække at fremlægge en strategi om hvordan i kan øge advancen på jeres et eller andet crap produkt, ærligt talt amh, det kan alle gøre og forøvrigt så er det fuldstændigt irrelevant såfrem du har ambitioner om at hæve dig over middel-niveauet blandt fona/fredgaard sælgerne.
Prøv at tage det som en udfordring at prøve at forestille dig service som et produkt, hvor man kan intensivere advancen ved den rette fremgangsmåde.
Forøvrigt så har dette produkt, den fordel at det ikke bliver utilsvarende som vi kender det fra de gænse formater andre steder.
Prøv det, omend andet hvis du mangler motivationen, kan du altid gøre det for at gøre mig stolt. For det kunne Fona godt bruge, såfrem de ikke ønsker at blive Merlin den anden...
What he said.LeG0lAsDK skrev:Selvom du har afvist det tidligere i tråden, så vil jeg til stadighed mene, at det de herrer, som tre tegn og postmanden foreslå, er det eneste rigtige at fremlægge til eksamen. For jeres produkt er service og det har altid været jeres USP i forhold til de andre kæder.amh skrev:Skal bare have en eller anden uddannelse, så når det er overstået skal jeg nok videre og se om jeg ikke kan finde på noget andet - evt. Trafikleder. - det er planen, men den kan nå og ændre sig endnu..kloojve skrev:hva laver du så i Fona`???amh skrev:Arg godt det ikke er mig, havde ellers lagt på hylden om hvor kedeligt det egentlig er at gå på skole.
Jeg synes begår en fejltagelse når du heller vil foretrække at fremlægge en strategi om hvordan i kan øge advancen på jeres et eller andet crap produkt, ærligt talt amh, det kan alle gøre og forøvrigt så er det fuldstændigt irrelevant såfrem du har ambitioner om at hæve dig over middel-niveauet blandt fona/fredgaard sælgerne.
Prøv at tage det som en udfordring at prøve at forestille dig service som et produkt, hvor man kan intensivere advancen ved den rette fremgangsmåde.
Forøvrigt så har dette produkt, den fordel at det ikke bliver utilsvarende som vi kender det fra de gænse formater andre steder.
Prøv det, omend andet hvis du mangler motivationen, kan du altid gøre det for at gøre mig stolt. For det kunne Fona godt bruge, såfrem de ikke ønsker at blive Merlin den anden...
Det var lidt det samme jeg prøvede at hentyde til ved at sige "at det bare er en cost/benefit + budget".
Præcis som Legoklods siger, så er der ingen udfordring i det og det er hjernedødt arbejde, der er lavet så mange gange og det holder niveauet på bunden.
Min far har altid sagt til mig "Du skal aldrig sammenligne dig med de dårligste - det skal altid sammenlignes med de bedste!"
Og det synes jeg faktisk er en god indstilling - for hvis du bare finder den laveste fællesnævner og sammenligner dig med så skal du sikkert nok komme igennem den her eksamen med en middelmådig karakter, men tag det som en generel indstilling til din uddannelse.
Tænk på at lige som Fona sælger varer, så sælger du arbejdskraft og din vares kvalitet er defineret af din uddannelse og dit engagement. Har du en af delene kommer du aldrig til tops - kun hvis du har begge.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
amh hvis du ikke har fået hjælp i nu kan jeg sende dig min fagprøve fra i sommers så du kan se hvad sådan en skal indeholde. men man kan jo skrive mellem alt mellem himmel og jord. en fra min klasse skrev om arbejdsmiæjø i hendes butik. hun scorede et 12 tal. det behøves ikke være et fysisk produkt men kan også være en service du skriver om
-
amh
- CAs dkbn-luder
- Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen
Du må meget gerne sende din fagprøve til mig så jeg kan se hvordan det skal se ud mv.thesheep skrev:amh hvis du ikke har fået hjælp i nu kan jeg sende dig min fagprøve fra i sommers så du kan se hvad sådan en skal indeholde. men man kan jo skrive mellem alt mellem himmel og jord. en fra min klasse skrev om arbejdsmiæjø i hendes butik. hun scorede et 12 tal. det behøves ikke være et fysisk produkt men kan også være en service du skriver om
Syntes bare at at skrive om "service" er et vidt begræb...
What they all said * 8dwr skrev:What he said.LeG0lAsDK skrev:Selvom du har afvist det tidligere i tråden, så vil jeg til stadighed mene, at det de herrer, som tre tegn og postmanden foreslå, er det eneste rigtige at fremlægge til eksamen. For jeres produkt er service og det har altid været jeres USP i forhold til de andre kæder.amh skrev:Skal bare have en eller anden uddannelse, så når det er overstået skal jeg nok videre og se om jeg ikke kan finde på noget andet - evt. Trafikleder. - det er planen, men den kan nå og ændre sig endnu..kloojve skrev:hva laver du så i Fona`???amh skrev:Arg godt det ikke er mig, havde ellers lagt på hylden om hvor kedeligt det egentlig er at gå på skole.
Det var lidt det samme jeg prøvede at hentyde til ved at sige "at det bare er en cost/benefit + budget".
Præcis som Legoklods siger, så er der ingen udfordring i det og det er hjernedødt arbejde, der er lavet så mange gange og det holder niveauet på bunden.
Min far har altid sagt til mig "Du skal aldrig sammenligne dig med de dårligste - det skal altid sammenlignes med de bedste!"
Og det synes jeg faktisk er en god indstilling - for hvis du bare finder den laveste fællesnævner og sammenligner dig med så skal du sikkert nok komme igennem den her eksamen med en middelmådig karakter, men tag det som en generel indstilling til din uddannelse.
Tænk på at lige som Fona sælger varer, så sælger du arbejdskraft og din vares kvalitet er defineret af din uddannelse og dit engagement. Har du en af delene kommer du aldrig til tops - kun hvis du har begge.
Og ja service er et vidt begreb, men det er et specifikt "hardware" produkt vel også? Altså der må skulle sammenlignes med øvrige lignende produkter på markedet, laves fordel og ulemper, finde ud af hvad, der er vigtigste information for at kunden køber lortet. I hvert fald hvis det bare skal være nogenlunde til at jeg ville bestå dig, givet jeg var censor.
Service er en fremragende vinkel, og hvor vil det være fedt at se sådan en fagprøve fra en kæde-ansat (ikke negativt ment, selvom det lyder sådan). Men det glemmes sgu tit. Måske fordi det er den samme dagsorden dag efter dag, men så må oplevelsen ved at glæde en kunde grundet god service og ikke fordi I har et godt tilbud være så meget mere vigtigt for det personlige engagement - også i virksomheden. For er det pga. tilbuddet, så er det ikke specielt kundeloyalitet, der er fremtrædende, men bare at spare på sine penge.
Men for Guds skyld, din egen skyld og min inden jeg mister det sidste hår på hovedet, så vær kritisk over for den kæde/butik du er i. Har du ikke i løbet af den tid du har været der på noget tidspunkt tænkt "Det kan gøres anderledes/bedre" eller "Hvorfor gør vi ikke sådan og sådan?", så mener jeg ikke du har været nok indlevet i din arbejdsplads.
Jeg er i praktik i forbindelse med min uddannelse dette semester. Jeg er ved min syvende arbejdsdag og tror den tanke er tænkt omkring 100 gange. Det skal så også siges at det er en revisionsvirksomhed og jeg er i HR-Marketingsafdelingen, så der er en kultur til forskel. Men jeg tænker det også i ny og næ på universitet. Så vær kritisk
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Har læreren egentligt ikke misforstået den nye skala så? Hele pointen er jo relative karakterer, derfor kan man ikke dumpe 42%, karakteren bliver givet ud fra middelmassen (slf. uden at have blanke besvarelser med...).dwr skrev:Har lige bestået eksamen i det :) Fik 7 efter den nye skala - årgangen har en dumpe-procent på 51% pt... 42% af årgangen har fået 00. Man har vel statistik :P
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Nogle studier skal have en (høj) dumpeprocent.
og relative karakterer er den værste omgang lort. Der skal sgu ikke eksistere det samme gennemsnit bare fordi at vi skal måles pr. årgang. Kan man alt til fulde så skal karakteren være i top, kan man ikke hvad der kræves skal man dumpe. Hader det andet blødsødne fis.
og relative karakterer er den værste omgang lort. Der skal sgu ikke eksistere det samme gennemsnit bare fordi at vi skal måles pr. årgang. Kan man alt til fulde så skal karakteren være i top, kan man ikke hvad der kræves skal man dumpe. Hader det andet blødsødne fis.
Store tals lov - er årgangen stor nok, skal de relative karakterer bruges, hvorfor de giver perfekt mening.DjMail skrev:Ellers kan man jo bare spille årgangs lotto og håbe man kommer ind på en årgang 9 mdr efter det har regnet kviksølv eller andet spændende der kan have påvirket ungerne.
Altså det skal vel ikke være sådan at jeg går ud i 2011 med 10, hvor jeg ville have fået 12 hvis jeg gik ud i 2012 :)
Er årgangen / holdet på 5 medlemmer må læreren lave en vurdering ud fra lærerens kendskab til elever og deres formåen.
Det kan være, at I ikke kan lide den nye skala, men nu er den her, og derfor skal den bruges korrekt, så enkelte studenter ikke får skævvredet deres karakterer fuldstændig.
For dem af os der har karakterer på begge skalaer, bliver vores snit (med god ssh.) nedgraderet - vi taber I vinder! (9 tallet forsvinder, 13 taller forsvandt) - kun 11'eren blev opgraderet. Med mange nitaller og få 11-taller bliver jeg straffet.
Jeg har også karakterer fra begge skalaer så jeg taber desværre også på nogle områder.
Du siger at folks karakterer ikke skal skæv vrides, men det er vel netop hvad der sker, hvis man går efter at alle årgange skal ha et gennemsnit omkring middel - 7 i dette tilfælde.
Lad os lave et tankespil, hvor vi har en årgang fyldt med genier, der lave den ene konge opgave efter den anden. Der vil en elev uden geni dna opleve at skulle trække genierne ned i forhold til gennemsnit og vil derfor alt andet lige få en karakter eller måske to lavere, end han ville have fået på en årgang med aalborg øst elever.
Altså det er sat på spidsen, men det er jo netop systemet i funktion.
På den måde ville den samme elev, havde han gået på to forskellige årgange, opleve et stort udsving i sine karakterer, på trods af den samme kvalitet i hans opgave.
Det er da for alvor skævvridning - men det er dit eksempel med et stort hold kontra et lille hold også.
Du siger at folks karakterer ikke skal skæv vrides, men det er vel netop hvad der sker, hvis man går efter at alle årgange skal ha et gennemsnit omkring middel - 7 i dette tilfælde.
Lad os lave et tankespil, hvor vi har en årgang fyldt med genier, der lave den ene konge opgave efter den anden. Der vil en elev uden geni dna opleve at skulle trække genierne ned i forhold til gennemsnit og vil derfor alt andet lige få en karakter eller måske to lavere, end han ville have fået på en årgang med aalborg øst elever.
Altså det er sat på spidsen, men det er jo netop systemet i funktion.
På den måde ville den samme elev, havde han gået på to forskellige årgange, opleve et stort udsving i sine karakterer, på trods af den samme kvalitet i hans opgave.
Det er da for alvor skævvridning - men det er dit eksempel med et stort hold kontra et lille hold også.
Det var ikke min personlige mening, men blot indlejret i studieordningerne. Man har det oftest for at sortere nogle fra - de såkaldte stopprøver. Med den stadig friere adgang til (alle) uddannelser, må de svageste fra. Både fordi de simpelthen ikke har den faglige kvalitet, der skal til, men også fra universiteternes synsvinkel, for ellers giver det dem et dårligere ry, hvis alle blot skal kunne komme igennem.FrZ skrev:Absolut ikke enig!QrazyLeg skrev:Nogle studier skal have en (høj) dumpeprocent.
Det er årgangene før os, der har skabt behovet for stopprøverne. Efter regeringsskiftet i 1993 ønskede man flere på længere videregående uddannelser, så i forhandling med universiteterne blev adgangskravene sat ned. (der fandtes/findes stadig uddannelser, hvor ens snit fra ungdomsuddannelsen ikke lige bifalder druk og andet sjov...). Men det var især ingeniørstudierne, det gik ud over, da der var en mangel på den faggruppe (mit personlige ynglingsudtryk om ingeniører er "nanosnittere") - ikke sagt at samfundsvidenskab, humaniora osv. ikke også blev ramt af det - for det gjorde de absolut.
Så da de første årgange kom lidt for let ud, revurderede man studieordninger til den store guldmedalje. I dag ønsker man flere og flere til at tage den længere videregående uddannelse, men ikke for enhver faglig pris. Af samme grund går en studieordning også over en periode på 5 - 7 år maks, da universiteterne og handelsshøjskolerne kæmper med at finde en balance mellem antallet af studerende og kvaliteten af dem med kandidat-diplomet.
Jeg har også karakterer på begge skalaer og ja jeg taber også karakterer grundet den. Jeg gør det også i de karakterer jeg får nu, men sådan er det nu en gang og fint nok.FrZ skrev:Det kan være, at I ikke kan lide den nye skala, men nu er den her, og derfor skal den bruges korrekt, så enkelte studenter ikke får skævvredet deres karakterer fuldstændig.
For dem af os der har karakterer på begge skalaer, bliver vores snit (med god ssh.) nedgraderet - vi taber I vinder! (9 tallet forsvinder, 13 taller forsvandt) - kun 11'eren blev opgraderet. Med mange nitaller og få 11-taller bliver jeg straffet.
Og de der ikke kan finde ud af at tænke i den nye skala, der skal ensrette vores karaktersystem med blandt andet USA, burde skydes. "Jamen det svarer jo til et godt ni-tal" - fint bedstefar, men så har du ikke fattet pointen, da du ikke kan overføre. Gider du tage din læreruddannelse/karakterkursus igen, tak...
Meget groft sagt er det også således at kan man det, der er stillet til rådighed så skal man have et 12-tal. Og det irriterer mig grænseløst at det ekstra gode arbejde ikke kan belønnes længere. Jeg synes det er fint at de der hænger med røven i vandskorpen også får det at føle (det lave 0, 2 og 4 kontra 567). For det er sgu med til at gøre den gode karakter lidt mere værdsat.
Pointen med store tals lov er jo netop, at så længe populationen er stor nok, vil middelværdien af gruppen svare til den sande middelværdi.DjMail skrev:Lad os lave et tankespil, hvor vi har en årgang fyldt med genier, der lave den ene konge opgave efter den anden. Der vil en elev uden geni dna opleve at skulle trække genierne ned i forhold til gennemsnit og vil derfor alt andet lige få en karakter eller måske to lavere, end han ville have fået på en årgang med aalborg øst elever.
Går man på et hold med kun "genier" (det ekstreme tilfælde), så kan man også argumentere for, at jobbet i den anden ende bliver sværere at få alligevel... Samtidig var lærerne på den gamle skala også lettere relative i deres karaktergivning. MEGET sjældent man så et helt hold få topkarakterer og omvendt. Altså lod de OFTE den bedste på holdet få en topkarakter og den dårligste en bundkarakter, selvom man kunne mistænke holdet for at have været et generelt middelhold.
Efter en smule tilvænning kan jeg godt lide den nye skala, og selvom den giver mulighed for langt flere består, så fjerner den også også de helt skæve fag, hvor 90% dumper. De gav ikke mening.
Hvis man I DAG vil have færre og dygtigere elever ud i den anden ende, må man sætte adgangskravet op. Længere er den ikke :)