NTSC kontra PAL

Mangler du en film? Hvordan ripper man en DVD? Hvor anskaffes DivX henne? Alle film- og tvrelaterede spørgsmål og ønsker stilles i dette område.

Redaktør: Moderators

Besvar
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

NTSC kontra PAL

Indlæg af FrZ »

Faldt lige over denne kommentar på et andet forum...
The DVD was NTSC this is PAL. That will account for the time difference. (Should be around 4% less in runtime).
Passer det virkeligt? - For det forstår jeg altså ikke :/
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
bukkebrusen
Captain

Indlæg af bukkebrusen »

PAL er en højere opløsning format for DVD end NTSC. Alt andet lige vil en PAL-DVD af en film bør se væsentligt bedre ud end de tilsvarende NTSC DVD.
Hvis en PAL-version af en film DVD ikke er 16x9 og NTSC version er 16x9 udvidet, så er NTSC versionen den foretrukne version, alt andet lige.
He who dies with honor is a dead man!
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Jamen det ændrer da på ingen måde længden af filmen. Altså de fysiske minutter filmen varer?
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Længden af filmen reduceres på PAL fordi det er et 24 fps format, der afvikles på et 25 fps medie. Dermed indtræffer fænomenet "PAL-speedup". Den anden vej rundt (NTSC) er det ikke et problem, der er nemlig frames nok (og faktisk fire styk i overskud, hvert sekund) til at udfylde hullet.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

QrazyLeg skrev:Længden af filmen reduceres på PAL fordi det er et 24 fps format, der afvikles på et 25 fps medie. Dermed indtræffer fænomenet "PAL-speedup". Den anden vej rundt (NTSC) er det ikke et problem, der er nemlig frames nok (og faktisk fire styk i overskud, hvert sekund) til at udfylde hullet.
Så filmen bliver med andre ord afspillet 4% for hurtigt?
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Jep, noget i den stil.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Ace
[Ltd edition]
Geografisk sted: Life is like a dick, when tings get hard, FUCK it!

Indlæg af Ace »

Så ville jeg godt have de indføret PAL versioner af bøger også, der kunne læses hurtigere..

Blot en tanke :)
Billede
In this house we obey the law of thermodynamics - Homer Simpson
LeG0lAsDK
Opera anmelder

Indlæg af LeG0lAsDK »

Ace skrev:Så ville jeg godt have de indføret PAL versioner af bøger også, der kunne læses hurtigere..

Nice one :) Heh
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Ace skrev:Så ville jeg godt have de indføret PAL versioner af bøger også, der kunne læses hurtigere..

Bare spring hvert 25. ord over :)
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Så er der også lige den detalje med netspændingen....

NTSC benyttes i USA, hvor de har 110 volt og 60hz i stikkontakterne.
Her i EU, har vi 240 volt og 50hz...

Hvis en NTSC optagelse fra USA, afspilles på et EU apparat, vil frekvensen på netspændingen alene, udgøre en forskel på ca. 10 minutter/time.

Min ekskone arbejder på TV2, og indtil de begyndte at bruge HD redigering, benyttede de SONY BetaCAM SP, et Sony produkt, udviklet i USA.
Standard båndene til kameraerne var på 30 min.
men pga. forskellen fra US til EU, var der ca. 35 min til rådighed på båndene!

Iøvrigt har TV teknikere verden over ikke meget til overs for NTSC formatet.
Det er ikke for sjov at de har sat ord på forkortelsen:
(N)ever (T)wice (S)ame (C)olor :)

Så bukkebrusen har ret, PAL ser altså bedre ud...fordi det gør det bare.
Prøv evt. næste gang I ser et nyheds indslag fra USA - billederne flimrer, og farvene flakker.
- det er nok ikke så udpræget idag, som det var for blot 5-10 år siden, men der ER kvalitets forskel.
Qzl har også ret i det med frames, men spændings-frekvensen spiller altså også en rolle her.
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Hey cool info.

Er der en dybere forklaring på de forskellige produkter? Eller er de bare opstået på hver deres side af Atlanten?
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Jeg tror egentligt bare det er tilfældighederne der har gjort NTSC standard ´over there´ og PAL i det meste af EU (Frankrig kører så vidt jeg ved stadig SeCam). Ligesom med VHS vs Betamax / Blu-Ray vs HD DVD / DAT vs DCC osv. osv.

Og så er NTSC udviklet til 110v/60hz.
At PAL så er en bedre kvalitet, er en anden sag.
BetaCAM SP maskinerne på TV2 og DR opererer selvfølgelig i PAL, for ellers kunne det jo ikke bruges til noget...
Men hastigheds problemet på båndet er den samme ;)
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
LunaPark
Kontakt:

Indlæg af LunaPark »

Plys - det nye kuld skrev:Jeg tror egentligt bare det er tilfældighederne der har gjort NTSC standard ´over there´ og PAL i det meste af EU (Frankrig kører så vidt jeg ved stadig SeCam). Ligesom med VHS vs Betamax / Blu-Ray vs HD DVD / DAT vs DCC osv. osv.

Og så er NTSC udviklet til 110v/60hz.
At PAL så er en bedre kvalitet, er en anden sag.
BetaCAM SP maskinerne på TV2 og DR opererer selvfølgelig i PAL, for ellers kunne det jo ikke bruges til noget...
Men hastigheds problemet på båndet er den samme ;)
Grunden til at NTSC er i USA er som det plejer at være....
De kære amerikanere er nu og engang et skridt foran,
og derfor legede de lidt med tv-signaler og farver inden europæerne.

I husker vel også allesammen at Erik i Krøniken var i USA,
og kom ellevild hjem med et fjernsyn.

Krigen i Europa satte jo også alt i stå, men efter den kom der gang i hjulene igen. Hvorefter PAL signalet kort efter var ude i hele europa.
Derfor er PAL signalet nyere, og dermed også smartere :-)

Og iøvrigt....
Så er det slut med båndene på TV 2 :-)
/Lunapark

Det man hører er man selv...... Vi var stive da vi skrev det !
Bacher
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Slagelse, DK

Indlæg af Bacher »

NTSC var først og PAL er cirka 10 år nyere teknologi.

Grunden til at (ældre) amerikansk tv ofte ser lidt suspekt ud, skyldes i højere grad konverteringen end selve formatet. Af samme grund blev mange af de helt store worldwide TV-serier optaget på film (Friends, Xfiles osv.), så slap man for at konvertere fra NTSC til PAL og man har nu mulighed for at rescanne den originale film i HD.
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Bacher skrev:NTSC var først og PAL er cirka 10 år nyere teknologi.

Grunden til at (ældre) amerikansk tv ofte ser lidt suspekt ud, skyldes i højere grad konverteringen end selve formatet. Af samme grund blev mange af de helt store worldwide TV-serier optaget på film (Friends, Xfiles osv.), så slap man for at konvertere fra NTSC til PAL og man har nu mulighed for at rescanne den originale film i HD.
Så vi skal et eller andet sted TAKKE, at der er forskel, så alt kan komme ud i HD.. Skide smart :D
Besvar