Passer det virkeligt? - For det forstår jeg altså ikke :/The DVD was NTSC this is PAL. That will account for the time difference. (Should be around 4% less in runtime).
NTSC kontra PAL
Redaktør: Moderators
NTSC kontra PAL
Faldt lige over denne kommentar på et andet forum...
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
-
bukkebrusen
- Captain
PAL er en højere opløsning format for DVD end NTSC. Alt andet lige vil en PAL-DVD af en film bør se væsentligt bedre ud end de tilsvarende NTSC DVD.
Hvis en PAL-version af en film DVD ikke er 16x9 og NTSC version er 16x9 udvidet, så er NTSC versionen den foretrukne version, alt andet lige.
Hvis en PAL-version af en film DVD ikke er 16x9 og NTSC version er 16x9 udvidet, så er NTSC versionen den foretrukne version, alt andet lige.
He who dies with honor is a dead man!
Længden af filmen reduceres på PAL fordi det er et 24 fps format, der afvikles på et 25 fps medie. Dermed indtræffer fænomenet "PAL-speedup". Den anden vej rundt (NTSC) er det ikke et problem, der er nemlig frames nok (og faktisk fire styk i overskud, hvert sekund) til at udfylde hullet.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Så filmen bliver med andre ord afspillet 4% for hurtigt?QrazyLeg skrev:Længden af filmen reduceres på PAL fordi det er et 24 fps format, der afvikles på et 25 fps medie. Dermed indtræffer fænomenet "PAL-speedup". Den anden vej rundt (NTSC) er det ikke et problem, der er nemlig frames nok (og faktisk fire styk i overskud, hvert sekund) til at udfylde hullet.
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Jep, noget i den stil.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Så er der også lige den detalje med netspændingen....
NTSC benyttes i USA, hvor de har 110 volt og 60hz i stikkontakterne.
Her i EU, har vi 240 volt og 50hz...
Hvis en NTSC optagelse fra USA, afspilles på et EU apparat, vil frekvensen på netspændingen alene, udgøre en forskel på ca. 10 minutter/time.
Min ekskone arbejder på TV2, og indtil de begyndte at bruge HD redigering, benyttede de SONY BetaCAM SP, et Sony produkt, udviklet i USA.
Standard båndene til kameraerne var på 30 min.
men pga. forskellen fra US til EU, var der ca. 35 min til rådighed på båndene!
Iøvrigt har TV teknikere verden over ikke meget til overs for NTSC formatet.
Det er ikke for sjov at de har sat ord på forkortelsen:
(N)ever (T)wice (S)ame (C)olor
Så bukkebrusen har ret, PAL ser altså bedre ud...fordi det gør det bare.
Prøv evt. næste gang I ser et nyheds indslag fra USA - billederne flimrer, og farvene flakker.
- det er nok ikke så udpræget idag, som det var for blot 5-10 år siden, men der ER kvalitets forskel.
Qzl har også ret i det med frames, men spændings-frekvensen spiller altså også en rolle her.
NTSC benyttes i USA, hvor de har 110 volt og 60hz i stikkontakterne.
Her i EU, har vi 240 volt og 50hz...
Hvis en NTSC optagelse fra USA, afspilles på et EU apparat, vil frekvensen på netspændingen alene, udgøre en forskel på ca. 10 minutter/time.
Min ekskone arbejder på TV2, og indtil de begyndte at bruge HD redigering, benyttede de SONY BetaCAM SP, et Sony produkt, udviklet i USA.
Standard båndene til kameraerne var på 30 min.
men pga. forskellen fra US til EU, var der ca. 35 min til rådighed på båndene!
Iøvrigt har TV teknikere verden over ikke meget til overs for NTSC formatet.
Det er ikke for sjov at de har sat ord på forkortelsen:
(N)ever (T)wice (S)ame (C)olor
Så bukkebrusen har ret, PAL ser altså bedre ud...fordi det gør det bare.
Prøv evt. næste gang I ser et nyheds indslag fra USA - billederne flimrer, og farvene flakker.
- det er nok ikke så udpræget idag, som det var for blot 5-10 år siden, men der ER kvalitets forskel.
Qzl har også ret i det med frames, men spændings-frekvensen spiller altså også en rolle her.
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Jeg tror egentligt bare det er tilfældighederne der har gjort NTSC standard ´over there´ og PAL i det meste af EU (Frankrig kører så vidt jeg ved stadig SeCam). Ligesom med VHS vs Betamax / Blu-Ray vs HD DVD / DAT vs DCC osv. osv.
Og så er NTSC udviklet til 110v/60hz.
At PAL så er en bedre kvalitet, er en anden sag.
BetaCAM SP maskinerne på TV2 og DR opererer selvfølgelig i PAL, for ellers kunne det jo ikke bruges til noget...
Men hastigheds problemet på båndet er den samme
BetaCAM SP maskinerne på TV2 og DR opererer selvfølgelig i PAL, for ellers kunne det jo ikke bruges til noget...
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Grunden til at NTSC er i USA er som det plejer at være....Plys - det nye kuld skrev:Jeg tror egentligt bare det er tilfældighederne der har gjort NTSC standard ´over there´ og PAL i det meste af EU (Frankrig kører så vidt jeg ved stadig SeCam). Ligesom med VHS vs Betamax / Blu-Ray vs HD DVD / DAT vs DCC osv. osv.
De kære amerikanere er nu og engang et skridt foran,
og derfor legede de lidt med tv-signaler og farver inden europæerne.
I husker vel også allesammen at Erik i Krøniken var i USA,
og kom ellevild hjem med et fjernsyn.
Krigen i Europa satte jo også alt i stå, men efter den kom der gang i hjulene igen. Hvorefter PAL signalet kort efter var ude i hele europa.
Derfor er PAL signalet nyere, og dermed også smartere
Og iøvrigt....
Så er det slut med båndene på TV 2
/Lunapark
Det man hører er man selv...... Vi var stive da vi skrev det !
Det man hører er man selv...... Vi var stive da vi skrev det !
NTSC var først og PAL er cirka 10 år nyere teknologi.
Grunden til at (ældre) amerikansk tv ofte ser lidt suspekt ud, skyldes i højere grad konverteringen end selve formatet. Af samme grund blev mange af de helt store worldwide TV-serier optaget på film (Friends, Xfiles osv.), så slap man for at konvertere fra NTSC til PAL og man har nu mulighed for at rescanne den originale film i HD.
Grunden til at (ældre) amerikansk tv ofte ser lidt suspekt ud, skyldes i højere grad konverteringen end selve formatet. Af samme grund blev mange af de helt store worldwide TV-serier optaget på film (Friends, Xfiles osv.), så slap man for at konvertere fra NTSC til PAL og man har nu mulighed for at rescanne den originale film i HD.
Så vi skal et eller andet sted TAKKE, at der er forskel, så alt kan komme ud i HD.. Skide smart :DBacher skrev:NTSC var først og PAL er cirka 10 år nyere teknologi.