Brænde Blu-Ray film?

Mangler du en film? Hvordan ripper man en DVD? Hvor anskaffes DivX henne? Alle film- og tvrelaterede spørgsmål og ønsker stilles i dette område.

Redaktør: Moderators

Besvar
pallepop
Geografisk sted: Near Aalborg

Brænde Blu-Ray film?

Indlæg af pallepop »

Hej allesammen.

Som overskriften lyder vil jeg høre om det kan lade sig gøre at brænde Blu-Ray film fra computeren, ligesom man kan med alm. DVD film?

HVIS det kan lade sig gøre, hvad så med kvaliteten osv. Er det stadig ligeså godt så?

Kan godt være det er et lidt dumt spørgsmål, men ved sku ikke ret meget om det, og man bliver jo ikke klogere hvis man ikke spørger :)

Pallepop...
odder
Bæver Bekæmper
Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål

Indlæg af odder »

At brænde Bluray kræver en Bluray brænder. I hvert fald hvis du vil have det ud på bluray medier. Hvis du ikke vil have det ud på bluray medier, så har jeg min tvivl om det overhovedet kan være på en dual-layer dvd.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Givet at du har Blu-Ray medier og brænder så kommer kvaliteten stadig an på hvor meget det er komprimeret. Normalt er DVDR heller ikke i samme kvalitet som de DVD'er du køber i butikkerne fordi de er komprimerede. For det skal man have fat i dual-layer DVD'er. Princippet er det samme med Blu-Ray

Og så kræver det et brænderprogram, der kan håndtere Blu-Ray. Eksempelvis kan Nero Burning Rom 9 dette
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

odder skrev:At brænde Bluray kræver en Bluray brænder. I hvert fald hvis du vil have det ud på bluray medier. Hvis du ikke vil have det ud på bluray medier, så har jeg min tvivl om det overhovedet kan være på en dual-layer dvd.
At putte et Blu-Ray formateret format på en dvd - giver vel ligeså lidt mening som at putte et DVDR formateret format på en CD? (givet pladsen er dertil på det sekundære medie)

Kan lade sig gøre, men er der noget formål?
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Cracka83

Indlæg af Cracka83 »

Altså..

Jeg er lidt uenig - for meget af pladsen på BR mediet er alligevel HD lydsporene og ekstra materiale - så ja, man kan godt få BR ned på en DL DVD - omend man så misser en af fordelen ved BR - nemlig muligheden for det ukomprimerede lydsignal.
kloojve
Mejerist steger speedway-montør
Geografisk sted: spætten fühls rede
Kontakt:

Indlæg af kloojve »

Cracka83 skrev:Altså..

Jeg er lidt uenig - for meget af pladsen på BR mediet er alligevel HD lydsporene og ekstra materiale - så ja, man kan godt få BR ned på en DL DVD - omend man så misser en af fordelen ved BR - nemlig muligheden for det ukomprimerede lydsignal.
lad os se på det sådan her:

Kapacitet BD skiver : 48 GB (dual layer)

Kapacitet DVD9 : 9 GB (dual layer)

Ukomprimeret lyd, og HD formaterne på BD skiver fylder max 12GB.

Dvs 36 GB tilbage trækker vi det fra en dual layer dvd (9GB) (filmen i så fald skal fylde har vi 27 GB tilbage som angiveligt skulle være ekstra materiale, menuer osv???!! det passer vidst ikke helt.

Dette er et cirka regnestykke. For det er klart at alle BD film ikke fylder lige præcis 48GB men hvor meget du end regner rundt så vil det være svært at få en BD film ned på en DVD9
Cracka83

Indlæg af Cracka83 »

Ikke sværere end at smide en DL på en alm DVDR? Prøv at kigge hvad rls af HD film (og ja, så ved jeg godt, at de kun er 720p) film fylder fra rls grupperne. De ligger mig bekendt på en DL i str. Jeg har dog aldrig rodet med blålys film - og er af samme årsag heller ikke bekendt med, om en almindelig DL tillader afspilning af HD film.
kloojve
Mejerist steger speedway-montør
Geografisk sted: spætten fühls rede
Kontakt:

Indlæg af kloojve »

det kan ikke lade sig gøre!..
Medmindre det bliver komprimeret i stykker.. og ja de rel's der er i 720p er OGSÅ komprimeret så meget at det ikke er "rigtig" 720p tjek fks. med en 720p trailer.

men ikke desto mindre er det bedre kvali end xvid, divx osv. bare nitte de færeste mediecentre ikke spiller MKV filer :S
pallepop
Geografisk sted: Near Aalborg

Indlæg af pallepop »

Det var noget af en diskution jeg fik sat gang i her :)

Men det korte og enkle svar må altså være at: Det kan aldrig blive ligeså godt som hvis man køber sine blu-ray film i butikken??
odder
Bæver Bekæmper
Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål

Indlæg af odder »

Jo.. Hvis du har brændbare Blu-Ray medier og en Blu-Ray brænder, så kan det. Hvis du ikke har det, så nej.
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

Dog kan det da ikke betale sig da brændere og medier er pænt dyre...?

Sidst jeg var til Sony Kickoff fortalte de at man kunne brænde det man havde filmet ned på en DVD og så var det noget ala BR kvalitet, husker ikke præcist hvilken maskine eller medie man bruger.
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

odder skrev:Jo.. Hvis du har brændbare Blu-Ray medier og en Blu-Ray brænder, så kan det. Hvis du ikke har det, så nej.
Men er Kloojves budskab ikke, at de Blu-Rays man henter er komprimerede, da de skal kunne være på en brændbar Blu-Ray skive, som er mindre end dem industrien bruger?

Noget a la at de fleste dvd-brændere kun accepterer dvd5, men at de fleste skiver i butikkerne er dvd9. Altså skal formatet komprimeres, for at komme på dvd5 skiver - eller læser jeg helt forkert?
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

amh skrev:Sidst jeg var til Sony Kickoff fortalte de at man kunne brænde det man havde filmet ned på en DVD og så var det noget ala BR kvalitet, husker ikke præcist hvilken maskine eller medie man bruger.
Det er vel bare deres SuperBit-teknik? Det er jo Sonys eget mærke (i og med Sony ejer Columbia-Tristar) og har en bitrate på 6,x mbit/s - altså ca dobbelt så høj som en almindelig DVD-udgivelse.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Cracka83

Indlæg af Cracka83 »

De blålyst man henter er komprimeret ned til ca 9gb - og kan altså være på en DL DVD. Ellers er jeg da helt ved siden af. Men ja, medier og brændere koster en krig. Det er vel en 80kr pr brændbare blålys - og så er man alligevel godt deroppe af. Har dog endnu ikke set en rls fylde en blålys - men har heller ikke kigget efter det..
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Der er lidt mærkelige ting med de releases der kommer ud...

Eksempelvis fylder Pirates.Of.The.Caribean.BOXSET.1080p.BluRay.DTS.x264-hV 38.338 mb

~hvilket giver ca. 12 GB pr film?

I info skriver de så, at filmene er komprimeret fra at fylde ~40 GB.
Cracka83

Indlæg af Cracka83 »

Nu ved jeg ikke hvordan rls filer ser ud for blålys - men x264 plejer mig bekendt at være mkv filer - som formentlig skal komprimeres om, eller streames direkte til tv.. Så kan måske være derfor, at de har så skæv en størrelse?
Besvar