Oversættelse fra Danske til Japanske Tegn eller tekst
Redaktør: Moderators
-
YaKuZa_MaB
- Site Admin
- Geografisk sted: Well APG Would sure like to Know That ;-o
- Kontakt:
Oversættelse fra Danske til Japanske Tegn eller tekst
Hey drenge sidder lidt fast i min opgave om at designe min næste Tatoovering jeg skal ha skrevet min afdøde Rottweilers navn "Kaiser" på bagsiden af min højre overarm men kan sku ikke finde nogen steder hvor de kan oversætte hans navn fra dansk til Japanske Skrift tegn. Er der nogen af jer herinde der kender et sted eller kender en Japaner der kan det. Jeg skal bare bruge teksten/tegnene så jeg kan integrere dem i det overordnede design.
Håber nogan kan hjælpe.
Håber nogan kan hjælpe.

-=[Chart Attack Admin]=-
-=[[url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]]=-
Re: Oversættelse fra Danske til Japanske Tegn eller tekst
De spørgsmål er så vidt jeg har forstået det, mere kompliceret end du selv umiddelbart tror.YaKuZa_MaB skrev:Hey drenge sidder lidt fast i min opgave om at designe min næste Tatoovering jeg skal ha skrevet min afdøde Rottweilers navn "Kaiser" på bagsiden af min højre overarm men kan sku ikke finde nogen steder hvor de kan oversætte hans navn fra dansk til Japanske Skrift tegn. Er der nogen af jer herinde der kender et sted eller kender en Japaner der kan det. Jeg skal bare bruge teksten/tegnene så jeg kan integrere dem i det overordnede design.
Håber nogan kan hjælpe.
Du kan nok få nogen til at oversætte "Kejser", og det vil blive til "Emperor" eller lign. på japansk. Men at oversætte et navn til et andet sprog, så skal man enten til at oversætte "lyden" af navnet, eller finde et navn der ligger op af... Begge dele vil ikke rigtigt fungere - hvordan vil du oversætte navnet "Hest" til fransk - som lyd; umuligt, da de ikke har den lyd.
Dog er lyd oversættelsen nok den nærmeste. Faktisk er det således, at kinesere f.eks. ofte ved dåben får et europæisk navn og et kinesisk navn, af selv samme årsag.
Jeg er ikke ekspert, så måske foreligger der en mulighed, jeg ikke har tænkt på.
PS. hvorfor skal hans navn skrives med japansk? Hvad er idéen bag dette?
Hvad mener du med det Frz..
altså hest på dansk kan da godt oversættes til hest på fransk: cheval
er det ikke bare det samme, altså kaiser til tegn.. det er jo ikke en lyd han skal rende rundt med på armen men en tekst :S
nu har jeg heller ik forstand på japansk på nogen måde..
kom lidt frem til dette efter lidt søgning:

prøv denne side.. :
http://www.lingvozone.com/main.jsp?acti ... x=18&t.y=8
er det ikke bare det samme, altså kaiser til tegn.. det er jo ikke en lyd han skal rende rundt med på armen men en tekst :S
nu har jeg heller ik forstand på japansk på nogen måde..
kom lidt frem til dette efter lidt søgning:

prøv denne side.. :
http://www.lingvozone.com/main.jsp?acti ... x=18&t.y=8
Alle de kinesere jeg har mødt, har selv valgt deres engelske navn, ellers vælger et når de føler de har behov for det, fx. hvis de skal snakke med en udlændingFrZ skrev: Faktisk er det således, at kinesere f.eks. ofte ved dåben får et europæisk navn og et kinesisk navn, af selv samme årsag.
Mht oversættelse af kaiser, er det ikke bare sådan og gøre, som FRZ siger er det en ordlyd du oversætter og hovedparten af ordlydene kan udtales på 4 eller 5 måder, afhængigt af hvordan de ligger trykket og har vidt forskellige betydninger, så kan være svært og finde ud af præcis oversættelse.
Et godt exempel på det med udtalelsen og forskellig betydning er 买 (mǎi) som betyder købe og 卖 (mài) som betyder sælge, er sq et forvirende sprog i starten.
De første gange jeg var dernede, havde jeg lært lidt grundlæggende fx. kvittering, be om regningen osv. men de fattede intet pga trykket var forkert, men det kom man hurtigt efter
<---------------------------->
§1 I'm always right
Ja, man kan oversætte betydningen af ordet, men det er jo bestemt ikke "lyden" af ordet, og et navn som "Kaiser" har jo ingen oversættelse, da det ikke betyder noget - medmindre man går efter betydningen "hersker, konge, zar" mv. - hvilket jo ikke er specielt korrekt.Hoopstar skrev:Hvad mener du med det Frz..
Ja, de er skøre - synes det er blæret, at det "engelske" navn, overhovedet ikke har noget at gøre med deres kinesiske. Tror jeg hedder John i USA fremover :)JayJay^^ skrev:Alle de kinesere jeg har mødt, har selv valgt deres engelske navn, ellers vælger et når de føler de har behov for det, fx. hvis de skal snakke med en udlænding :) har flere gange mødt personer uden engelsk navn, også dagen efter, har de lige pludselig fået et engelsk navn, eller ihvertfald de mener er engelsk, i visse tilfælde er det bare et eller anden underligt, man aldrig har hørt før, derudover er der mange der skifter navn fordi de finder et de synes er bedre, kender en der har skiftet navn 6 gange på 2 år, sådan gør man bare dernede.FrZ skrev: Faktisk er det således, at kinesere f.eks. ofte ved dåben får et europæisk navn og et kinesisk navn, af selv samme årsag.
Ja, de er skøre, men det er en af de ting der gør landet så fedt, man oplever hele tiden så mange surealistisk ting når man er derFrZ skrev:Ja, de er skøre - synes det er blæret, at det "engelske" navn, overhovedet ikke har noget at gøre med deres kinesiske. Tror jeg hedder John i USA fremover
<---------------------------->
§1 I'm always right
Udover at min browser i ikke understøtter tegnene, så var det nok det sidste jeg ville stole på som værende korrekt.. Fedt at få tatoveret "bæ" på armen, fordi man brugte google translate :Pamh skrev:凯塞 = Kaiser. (Kinesisk Forenklet)
凱塞 = Kaiser. (Kinesisk Traditionelt)
カイザー= Kaiser. (Japansk)
카이저 = Kaiser (Koreansk)
कैसर = Kaiser. (Hindi)
Så er der lidt og vælge i mellem! :)
Tak for hjælpen Google Translate!
Hvordan oversætter google egentligt et ord uden betydning, mellem sprog normalt plejer den at springe over :S
-
Feffe
- Site Admin
- Geografisk sted: Det rigtige sted i DK..... KBH!!!
- Kontakt:
off topic, men hvorfor er den død?YaKuZa_MaB skrev:jeg skal ha skrevet min afdøde Rottweilers navn "Kaiser"
-
YaKuZa_MaB
- Site Admin
- Geografisk sted: Well APG Would sure like to Know That ;-o
- Kontakt:
Sorry for det sene svar Feffe men Kaiser blev aflivet pga. HD (Hofte dysplasi) i hans hofter. Og så faldt det sammen med at jeg jo skulle skilles så valgte jeg at han ikke skulle leve på smertestillende piller resten af hans liv så derfor valgt jeg at lade ham sove ind. Kan kun sige det saådan her at jeg ville 100 gange hellere ha Leukæmi igen end at skulle gennemgå den dag hvor jeg aflivede min Kaiser!
BTW: Så har jeg fået fat i en Super dygtigt Tattovør i KBH som skal lave resten af mine tusser og han er også igang med at undersøge oversættelsen af Kaiser til Japansk det har vist sig ikke at være så enkelt som jeg først troede. Men det tager jeg også med.
Her er et lille udkast af hvordan det evt kommer til at se ud det skal lige siges dette er lavet i photoshop og der skal lægges utroligt mange skygger i denne tatoovering så der kommer meget mere fylde i det!
http://yakuza-mab.com/boryg.jpg
BTW: Så har jeg fået fat i en Super dygtigt Tattovør i KBH som skal lave resten af mine tusser og han er også igang med at undersøge oversættelsen af Kaiser til Japansk det har vist sig ikke at være så enkelt som jeg først troede. Men det tager jeg også med.
Her er et lille udkast af hvordan det evt kommer til at se ud det skal lige siges dette er lavet i photoshop og der skal lægges utroligt mange skygger i denne tatoovering så der kommer meget mere fylde i det!
http://yakuza-mab.com/boryg.jpg

-=[Chart Attack Admin]=-
-=[[url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]]=-