Det ved jeg godtdwr skrev:...der skaber det der synsbedrag af, at "huller" i fælgen bevæger sig baglæns rundt mens man kører...
Spinners (Hjulkapsler)
Redaktør: Moderators
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Hehe.. det er nu ikke dine øjne´s fps der er afgørende her - men derimodgoafreak skrev:Det er da et synsbedrag, skulle jeg mene.
Det er noget med hvor mange FPS ens øjne kører og hastigheden hjulene drejer rundt - er sikker på CrazyBrain, FrZ eller QzL kan forklare det bedre til dig.
frekvensen på f.eks. kunstigt tilført lys - eller mere sandsynligt:
Hun har set det på film!!
Hvem kender ikke situationen fra en gammel western film, hvor hjulene på dilligensen kører baglæns?
Når hastigheden på hjulet - der har huller, eller egere med en given afstand- er nøje afpasset,
således at frekvensen er den samme (eller næsten lig med) antal billeder pr. sekund i filmen, dannes der interferrens, der gør at det ser ud som om hjulet står stille.
Hvis frekvensen så er en smule hurtigere eller langsommere, ser det ud som om hjulet roterer langsomt frem - eller tilbage.
Fik I dén ?
Det samme kan ske hvis man ser hjulet rotere under kunstigt lys fra f.eks et lysstofrør. Frekvensen på vekselstrøm i stikkontakten, er på 50hz.
Hvis den interferer med hjulets hastighed/huller, sker præcis det samme...
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
- Dj Pantheon
- Geografisk sted: Lets say middle of Denmark
- Kontakt:
Hehe, whoops.dwr skrev:Det ved jeg godtdwr skrev:...der skaber det der synsbedrag af, at "huller" i fælgen bevæger sig baglæns rundt mens man kører...
Well, det jeg ville frem til var, at det ikke havde en bjælle med fælgene at gøre - men ikke hæng mig op på det. Hæng plys op på det istedet for.
BØH
- Plys - det nye kuld
Det er da almen paratvidenDj Pantheon skrev:Hvor er du lektor henne ?
Nå, men nu har jeg så forsket i om det virkeligt kan være rigtigt, at frøkenen har set det i dagslys også.
Og noget tyder på det, omend det ikke er nær så kraftig en effekt, som f.eks på film.
Men det har noget at gøre med vores hjernes opfattelses evne af ting øjnene ser.
Der er som sådan ikke nogen refresh-rate på vores øjne. De er vedens bedste video kameraer, der kører real-time.
Hjernen har til gengæld en begrænsning på hvor meget input den kan håndtere ad gangen.
Lad os tage et eksempel:
Et hjul med 3 egere, og vi fokuserer på den ene eger der i dette tilfælde står lodret nederst.
Når hjulet når en vis hastighed, kan vi ikke længere i hjernen, følge med i, hvad der er op eller ned. Så tager hjernen og sammenligner billedet med det sidste den kunne håndtere, og laver en sandsynlig gennemsnits beregning af hvad det er den FAKTISK ser.
Således får den sat ´filmen´ sammen af en række snapshots som tilsammen udgør oplevelsen.
Hvis hjulet så har overskredet hjernens opfattelses evne, mht. hastighed,
så kan hjulet reelt have drejet en anelse mere eller mindre, end en hel omgang, hver gang hjernen tager et billede...
På tegningen herunder, er det en anelse mindre end en hel omgang.
Hver af de 4 hjul illustrerer at hjulet har drejet en omgang, men den gule streg illustrerer hvad hjernen/øjnene har registreret.
Vi har imidlertid en udmærket opfattelse af tid og rum, så sammenholdt med øjnenes oplevelse, ved vi godt at hjulet kører fremad - men ser det som at det kører langsomt baglæns.

Så trunten skal ikke have specielle hjul - men jeg vil tro at hjul med 3, 4 eller 5 egere giver den bedste effekt, da de har større indbyrdes afstand.
-
CrazyBrain
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Uden at have undersøgt andet end hvad plys skriver, må jeg sige, at jeg tror heller ikk det er til at købe nogle fælge der bevidst skaber den illusion..
Fænomenet opstår, som plys skriver enten når kameraet eller hjernen ikke helt kan følge med mere.. Derfor for at skabe den illusion, skal man overskride hjernen "refresh-rate" med en bestemt faktor, så det lige nøjagtigt frembringer den ønskede illusion..
Den eneste måde jeg kunne forestille mig at man kan lave den slags, skulle være noget med at have et lukket hjul, med et stroboskop-agtigt lys inde i, hvis frekvens reguleres for at tilpasse sig hjulets hastighed..
Fænomenet opstår, som plys skriver enten når kameraet eller hjernen ikke helt kan følge med mere.. Derfor for at skabe den illusion, skal man overskride hjernen "refresh-rate" med en bestemt faktor, så det lige nøjagtigt frembringer den ønskede illusion..
Den eneste måde jeg kunne forestille mig at man kan lave den slags, skulle være noget med at have et lukket hjul, med et stroboskop-agtigt lys inde i, hvis frekvens reguleres for at tilpasse sig hjulets hastighed..

Som regel opleves den modsatkørende effekt, når en bil under acceleration foretager et gearskift. Dermed skabes en effekt, hvor øjet lige skal justeres igen.
Det er derfor et dæk, der kører den ene vej skifter retning for igen at skifte retning. Det ser ret blæret ud, når en sportsvogn/F1 bil accelerer og man så oplever dette fænomen. Optisk tror man jo dækket bremser, men lydmæssigt kan man høre bilen accelererer.
Det er derfor et dæk, der kører den ene vej skifter retning for igen at skifte retning. Det ser ret blæret ud, når en sportsvogn/F1 bil accelerer og man så oplever dette fænomen. Optisk tror man jo dækket bremser, men lydmæssigt kan man høre bilen accelererer.
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
Det der blev konkluderet var vel egentligt, at alle fælge/hjulkapsler har den "effekt" blot de er udstyret med en form for forskellighed (som f.eks. eger eller huller af en art).dwr skrev:Hun siger, at efter hun har læst det så mener hun, at I anfægter hendes hjerne og intelligens og tager det som en fornærmelse!
Nej, hun og jeg siger tak for hjælpen. Det var en glimrende forklaring du kom med der Plys :)
- Plys - det nye kuld
Korrekt - dog vil jeg stadig antage, at effekten er størst hvis der ikke er for mange ´detaljer´i billedet.FrZ skrev:Det der blev konkluderet var vel egentligt, at alle fælge/hjulkapsler har den "effekt" blot de er udstyret med en form for forskellighed (som f.eks. eger eller huller af en art).dwr skrev:Hun siger, at efter hun har læst det så mener hun, at I anfægter hendes hjerne og intelligens og tager det som en fornærmelse!
Nej, hun og jeg siger tak for hjælpen. Det var en glimrende forklaring du kom med der Plys
- effekten opstår jo netop når, og hvis, øjet kan få fokus på et fixpunkt på hjulet...med intervaller.
Så en gammeldags tråd-eger fælg med 100 egre, vil med garanti ikke give samme effekt som en 3-egret alufælg - som kunne være sort, med én gul eger