Mike Rutherford, Tony Banks, Phil Collins, Chester Thompson & Darryl Steurmer, spillede i 2007, 20 Live Koncerter i Europa, med start i Finland d. 11 Juni og slut i Circo Massimo, Rom, med en gratis koncert hvor mere end 500.000 fans troppede op for bla. at danne ramme om den netop udgivne Live DVD, "When in Rome"
(Hertil skal det siges at der også blev spillet 25 shows i Nordamerika ummidelbart efter koncerterne i europa, da dvd'erne kun omhandler europa touren tager dette review kun udgangspunkt i dette.)
"When In Rome" består af 3 dvd'er
Kode: Vælg alt
Lyd:
Dolby Digital 5.1
PCM Stereo
5.1 DTS
Spilletid: 342 minutes
Aspect Ratio: 1.78:1
DVD Release: 26/5 - 2008
Studie: EMIDVD 1 : Part 1 (1. del af koncerten)
Tracklist:
01. Duke’s Intro (Live In Rome)
02. Turn It On Again (Live In Rome)
03. Hello, Good Evening And Welcome (Live In Rome)
04. No Son Of Mine (Live In Rome)
05. Land Of Confusion (Live In Rome)
06. Any Old Fans Here Tonight (Live In Rome)
07. Cage Medley (Live In Rome)
08. Afterglow
09. Hold On My Heart (Live In Rome)
10. A Scary Story (Live In Rome)
11. Home By The Sea (Live In Rome)
12. Follow You Follow Me/Firth Of Fifth (Excerpt)/I Know What I Like (Live In Rome)
13. How Does Duke's End End?
14. We're Gonna Take It Up A Little Bit
15. Plugged In. Turned On. On The Edge
16. Minimal Confusion
17. Tony Changed His Mind
18. We Need More Lights
19. Counting The Bars To 'Heart'
20. Working On Home
21. Mike Wants Phil's 'Feel' On Drums
22. From 'G' To 'G' On 'Firth
23. Time To Dance
24. Tour Programme (Gallery 19 Pictures)
Koncerten starter ved solnedgang, da scenen til "Turn It On Again" touren er meget afhængig af sit lysshow, samt den 63 meter lange og ca 30 meter høje storskærm der udgør baggrunden af scenen, bedst opleves i mørke.
Første Nummer "Duke's Intro" er fra 1980-Albummet "Duke"
et instrumentalt nummer der med Tony Banks Synth lyd dominerer.
stille og roligt bevæger vi os over i det karaktieristiske forspil til "Turn It on Again" fra Samme album "Duke" sangen er meget sigende og har været brugt af bandet til diverse greatest hits / opsamlinger, og nu også navnet for denne tour. Herefter præsenterer Phil Collins bandet, og på samme måde som ved "Invisible Touch Touren" i 1987.
de 2 næste numre er nogle af de mere kommerciele Genesis hits, "No Son Of Mine" fra "We Can't Dance" og den skævt politiske "Land Of Confusion" fra "Invisible Touch" albummet. herefter går der nostalgi og Peter Gabriel æra i den, med numre som:
Cage Medley: "In The Cage" / "Cinema Show" / "Duke's Travels"
"Afterglow"
"Hold On My Heart"
"Home By The Sea"
"Follow You Follow Me" / "Firth Of Fifth" / "I Know What I Like"
Til hvert nummer er der lavet forskellige visuals som bliver vist på den prægtige storskærm, og ikke mindst kommer det enorme lysshow med enorme præstationer, specielt under "Hold On My Heart" hvor der kører 7 kæmpe elevator-platforme op i baggrunden og får scenen til at se endnu vildere ud.
DVD 2 : Part 2 (2. Del af koncerten)
Tracklist:
01. Mama (Live In Rome)
02. Let Us Take You Away From All That (Live In Rome)
03. Ripples (Live In Rome)
04. Throwing It All Away (Live In Rome)
05. The Domino Principle In Action (Live In Rome)
06. Domino (Live In Rome)
07. Conversations With 2 Stools (Live In Rome)
08. Los Endos (Live In Rome)
09. Tonight, Tonight, Tonight (Excerpt)/Invisible Touch (Live In Rome)
10. I Can’t Dance (Live In Rome)
11. Thank You And Good Night (Live In Rome)
12. Carpet Crawlers (Live In Rome)
13. Bring The Pitch Down Like Elton
14. 'Acoustic' Ripples
15. 'Throwing It All' Down
16. Tony Talks About His Inspiration
17. The Drum Duet
18. Not A Period Piece
19. Invisible Key
20. Phil, Tony & Mike, And Phil & Mike?
21. Singing Along
22. Photo Gallery (21 Pictures)
23. Deleted Scenes (Did You Do Your Homework?)
Anden del starter med Mama, et nummer som de fleste har hørt men nok ikke alle lige kan placere som en genesis sang, næste nummer er Ripples, som også er et stille nummer igen med Tony Banks Karakteristiske keyboard synths.
Domino er et super hit live, og måden Phil Collins Præsenterer det på har heller ikke ændret sig siden "Invisible Touch Touren" i 1987, et uptempo nummer med lange passager og et super flot Visuelt artwork på storskærmen.
"Conversation With 2 Stools" er en tromme "solo" med Chester Thompson og Phil Collins, der under et hotel besøg har fundet ud af at man kan få en fed lyd ud af at spille på barstole, så de starter deres trommesolo ved at tæske løs på stolene, hvorefter de spiller på staiver for til sidst at nå hen til trommerne og fyre den af.
"Los Endos" er et instrumentalt nummer hvor Phil som flere gange under koncerten er oppe foran sit trommesæt. et nummer, hvor alle 5 medlemmer har deres "solo" og som en bonus er det super sjovt at se Mike Rutherford Slæbe rundt på hans Custom Bass-Guitar som næsten er ligeså stor som ham selv.
"Tonight Tonight Tonight" og "Invisible Touch" fra samme album, er sat sammen i et bootleg og med det lille break der er imellem bliver publikum helt vilde når lyshowet ruller og tonerne fra Invisible touch brager ud, Invisible Touch er også det "Sidste" nummer som sluttes af med et Overdådigt Fyrværkeri og pyro show, ild lys og fyrværkeri blir synkront skudt af mens sangen sluttes.
"I Can't Dance" og "Carpet Crawlers" er ekstra numrene, det visuelle artwork til i Can't Dance er super fedt, og forestiller den dans der som også bliver fremført i musikvideoen. "Carpet Crawlers" som egentlig er et super fedt og velskrevet nummer, bliver desværre lidt som et "skrub af" måltid... men jeg kan ikke rigtigt komme på andre sange de kunne have spillet som sidste nummer i stedet. så den lader jeg stå.
En super fed koncert, og super fedt at genopleve hvis man som jeg var til koncerten i Herning d. 14. Juni 07'
DVD 3 : Dokumentar "Come Rain Or Shine"
1 time og 10 min. dokumentar der starter helt tilbage i 2006 hvor det bliver besluttet at lave touren, til første show i finland, gennem de regnfulde koncerter i tyskland, til den sidste koncert i rom.
Dokumentaren er instrueret af Anthony Mathile, som bla også har lavet en biografi af Phil Collins.
Som man kan se på tracklists er der et hav af ekstra materiale, som er intelligent lagt ind på hvert nummer. Og er tilgængeligt ved at tryk på remoten.
Jeg er selv super glad for denne koncert, og var lykkelig da den lå i postkassen i tirsdags, den holder virkelig! desuden er masteringen og DTS sporet helt i top, ekstrem lyd og selve filmingen kan jeg heller ikke klage over, dog ville jeg gerne have mulighed for at se fyrværkeriet fra andre vinkler.
jeg giver denne udgivelse: