Benzin afgifterne i DK
Redaktør: Moderators
-
amh
- CAs dkbn-luder
- Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen
Benzin afgifterne i DK
Nu hvor der kom en tråd med "hvilken bil har du?" er der en del af os her inde, som har bil, og må lide under de dyre benzin/diesel priser.. Her undre det mig så, hvorfor vi skal betale SÅ meget i afgift, til staten via. oliepriserne. I USA koster en liter benzin omkring 3-4 kr. og her hjemme skal vi lige igennem afgifts-systemet + moms systemet. Hvor efter vi så er oppe på de omkring 11 kr. pr. liter benzin, som det ser ud nu..
Her undre det mig, hvorfor man ikke indkapsler de afgifter, Co2, Kuliltebrinte, svovl afgifter samler dem, og betaler 1 gang moms af dem, og ikke pr. afgift??
60% af benzin/diesel prisen er afgifter..
3.92 kr. går til Energiafgift, 0.22 øre, går til Co2 Afgift og omkring 2.20 kr. er moms'en.
Det er ved og være for meget at benzinen/diesel'en skal være så høj.
Fandt denne på Jet's hjemmeside;
http://www.jet.dk/prices/taxes.aspx
der kan man beregne hvor meget staten får pr. liter benzin.
Her undre det mig, hvorfor man ikke indkapsler de afgifter, Co2, Kuliltebrinte, svovl afgifter samler dem, og betaler 1 gang moms af dem, og ikke pr. afgift??
60% af benzin/diesel prisen er afgifter..
3.92 kr. går til Energiafgift, 0.22 øre, går til Co2 Afgift og omkring 2.20 kr. er moms'en.
Det er ved og være for meget at benzinen/diesel'en skal være så høj.
Fandt denne på Jet's hjemmeside;
http://www.jet.dk/prices/taxes.aspx
der kan man beregne hvor meget staten får pr. liter benzin.
amhHvis ikke du vil betale de afgifter på benzin kommer de bare på noget andet.
Will Så USA skider på alle andre? De importerer jo helt vildt meget benzin...
Will Så USA skider på alle andre? De importerer jo helt vildt meget benzin...
ICQ: 122?70?11 [url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]
"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
Fik noget skrevet lidt for hurtigt uden at tænke mig alt for meget om.
Med hensyn til de afgifter blev de jo lavet den gang benzinen kostet 5 kr pr liter.. Synes godt man kunne lave dem om. Bilerne sviner mindre pr liter brændstof end den gang. tænker på diverse filer osv. Så er enlig staten der høster stort på at priserne stiger.
Med hensyn til de afgifter blev de jo lavet den gang benzinen kostet 5 kr pr liter.. Synes godt man kunne lave dem om. Bilerne sviner mindre pr liter brændstof end den gang. tænker på diverse filer osv. Så er enlig staten der høster stort på at priserne stiger.
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Altså... i vores familie, som tæller mor, far og 3 unger, der kan det da være svært nogle gange at få den daglige økonomi til at nå sammen - alene pga. brændstofpriserne.
Man er faktisk nødt til at have en videregående uddannelse, med dertil svarende job og løn, for at kunne té sig som man vil bag et rat.
Jeg er bare en normal håndværker, og min kone på en måde også, og vi er da (især de sidste 3-4 år) begyndt for alvor at overveje HVOR og HVORNÅR vi tager bilen.
´...wa-wa-waaa... I har 2 biler...´ ja, det er korrekt - det er vi simpelthen nødt til, pga. vores jobs geografiske placering i forhold til hvor vi bor, hvor vores børn er i skole og institution, går til sport osv. osv.
Vi har også en handicappet datter, der fra tid til anden har brug for en hutig tur på det nærmeste sygehus, eller i det mindste lægen.
Og så kan det ikke hjælpe at der ingen transport er i nærheden. Nærmeste Falck station er 20 km. herfra...
Det er ikke unormalt hos os, at benzin budgettet løber op i 4.500 - 5.000 kr. pr. måned! Og det selvom vi VIRKELIGT nøje overvejer hvor vi kører hen. Det kan mærkes, og det er faktisk sådan, at vi i øjeblikket overvejer om min kone overhovedet skal have et job - medmindre altså, hun kan få et lige her i nærheden, så hun evt. kan cykle til det. Det ville faktisk være billigere at have hende herhjemme...
- for så kunne vi spare udgiften til mindst én daginstitution også.
Det udløser så en anden problematik; Børn har godt af at være sammen med andre børn, og i vores velfærds samfund er det en folkeret at have sine børn i gode institutioner, mens vi passer vores job...
som vi ikke har råd til at udføre på grund af sindssyge afgifter på brændstof....
Well, vel nok den største årsag til at man i sin tid indførte afgiftsystemet var, at få danskerne til at køre mindre.
Dét er i hverfald lykkedes - her hos os!
Man er faktisk nødt til at have en videregående uddannelse, med dertil svarende job og løn, for at kunne té sig som man vil bag et rat.
Jeg er bare en normal håndværker, og min kone på en måde også, og vi er da (især de sidste 3-4 år) begyndt for alvor at overveje HVOR og HVORNÅR vi tager bilen.
´...wa-wa-waaa... I har 2 biler...´ ja, det er korrekt - det er vi simpelthen nødt til, pga. vores jobs geografiske placering i forhold til hvor vi bor, hvor vores børn er i skole og institution, går til sport osv. osv.
Vi har også en handicappet datter, der fra tid til anden har brug for en hutig tur på det nærmeste sygehus, eller i det mindste lægen.
Og så kan det ikke hjælpe at der ingen transport er i nærheden. Nærmeste Falck station er 20 km. herfra...
Det er ikke unormalt hos os, at benzin budgettet løber op i 4.500 - 5.000 kr. pr. måned! Og det selvom vi VIRKELIGT nøje overvejer hvor vi kører hen. Det kan mærkes, og det er faktisk sådan, at vi i øjeblikket overvejer om min kone overhovedet skal have et job - medmindre altså, hun kan få et lige her i nærheden, så hun evt. kan cykle til det. Det ville faktisk være billigere at have hende herhjemme...
- for så kunne vi spare udgiften til mindst én daginstitution også.
Det udløser så en anden problematik; Børn har godt af at være sammen med andre børn, og i vores velfærds samfund er det en folkeret at have sine børn i gode institutioner, mens vi passer vores job...
som vi ikke har råd til at udføre på grund af sindssyge afgifter på brændstof....
Well, vel nok den største årsag til at man i sin tid indførte afgiftsystemet var, at få danskerne til at køre mindre.
Dét er i hverfald lykkedes - her hos os!
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
-
Deejay_Wonder
- Geografisk sted: 9000
- Kontakt:
Nu har jeg ikke bil, så derfor mit hippiesyn kommer til udtryk - men jeg synes det er fint at benzinen er så dyr som den er. Hvis ikke vi snart tænker på miljøet går det helt galt - at sætte benzinen så meget op medfører at folk tænker sig lidt om før de brænder benzin af og før de køber store biler som mercedes 500.
Men fastholdes prisen, synes jeg man skal gøre andre ting lidt billigere - der er trods alt nogen der er rigtig afhængig af deres biler og økonomien kan findes svært at få til at hænge sammen.
Men fastholdes prisen, synes jeg man skal gøre andre ting lidt billigere - der er trods alt nogen der er rigtig afhængig af deres biler og økonomien kan findes svært at få til at hænge sammen.
Tjen penge på din hjemmeside via
http://www.partner-ads.com/dk/klikbanne ... erid=13617
Tilmeld dig nu
http://www.partner-ads.com/dk/klikbanne ... erid=13617
Tilmeld dig nu
-
odder
- Bæver Bekæmper
- Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål
Se så er det jo der er noget galt. Det kan ikke være rigtigt, at det skal koste mere at gå på arbejde end at være arbejdsløs. Det er bare forkert. Ligesom de blive ved med at snakke om at vi skal tage offentlig transport. Jamen det gjorde jeg gerne, hvis det var billigere. Da min eks og jeg var i London i Januar/Februar kunne det bedre betale sig at tage bilen her fra det kolde nord til Billund og have den parkeret der fra torsdag til søndag og så køre hjem igen. Hele molevitten (parkering og benzin tur/retur) kostede det samme som det ville gøre for én af os at tage toget. Det er jo kritisk.
Jeg er så heldig at jeg har en bil der kører relativt langt på literen og min fremtidige mc bliver noget a la det samme, men det er da stadig så jeg skal til at cykle på arbejde. Det er mest et luksusproblem at jeg tager bilen (og så et bagdæk på cyklen der er sprunget), men jeg vil da hellere tage mc'en, når jeg får kortet. Men det kan jo være det kun bliver få gange jeg skal køre på den. Nu har jeg "heldigvis" ikke en kæreste i Århus mere, så jeg skal ikke ud og køre 130 km hver eller hver anden weekend for at se hende. Så jeg tror min økonomi overlever.
Jeg tror jeg vil følge lidt med i den her tråd og så vil jeg nok sammenfatte et brev til Energiministeriet og så sende den cc til DR og TV2, for der skal altså gøres noget ved det her.
Og hvad angår el-biler osv, så vil jeg sige, at ja det er meget mere økonomisk, ligesom brint-biler, men det er næsten banlyst i den danske stat at forske og udvikle det. Ganske enkelt fordi der er SÅ mange penge i statskassen, som kommer fra olie produkterne. Der er store afgifter på rapsolie selvom det om noget er miljøvenligt, og hvis du køber sådan en presse-tingest, som kan lave rapsplanter om til rapsolie, så bliver du registreret, og du skal vist betale en helvedes masse afgifter (igen).
Det er så fint at alverdens politikere kan stå og sige at vi skal tænke på miljøet, men når det kommer til stykket, så er det eneste de tænker på, sgu statskassen.
Jeg synes også det er virkelig forrykt at vi her i Danmark skal betale så meget for benzinen. Jeg synes det er fint nok at vi skal betale så meget for bilerne. Det er efter min mening helt i orden, men så kan man også sige at så har man betalt for sit svineri. Så kan det ikke passe at vi skal betale så meget ekstra.
Amerikanerne piver over deres små 5 kr/L. Og forklaringen fik vi i Nyhederne i går; de har så mange lån rundt omkring til biler og huse at de simpelthen ikke har nogen penge, hvis benzinen koster så meget. Det er samtidig dem, som ikke tænker på el-spare pærer, at slukke lyset eller lade være med at vande om sommeren. Det burde være dem der betalte de høje afgifter og ikke de (forholdsvist) miljøbevidste danskere.
Jeg er så heldig at jeg har en bil der kører relativt langt på literen og min fremtidige mc bliver noget a la det samme, men det er da stadig så jeg skal til at cykle på arbejde. Det er mest et luksusproblem at jeg tager bilen (og så et bagdæk på cyklen der er sprunget), men jeg vil da hellere tage mc'en, når jeg får kortet. Men det kan jo være det kun bliver få gange jeg skal køre på den. Nu har jeg "heldigvis" ikke en kæreste i Århus mere, så jeg skal ikke ud og køre 130 km hver eller hver anden weekend for at se hende. Så jeg tror min økonomi overlever.
Jeg tror jeg vil følge lidt med i den her tråd og så vil jeg nok sammenfatte et brev til Energiministeriet og så sende den cc til DR og TV2, for der skal altså gøres noget ved det her.
Og hvad angår el-biler osv, så vil jeg sige, at ja det er meget mere økonomisk, ligesom brint-biler, men det er næsten banlyst i den danske stat at forske og udvikle det. Ganske enkelt fordi der er SÅ mange penge i statskassen, som kommer fra olie produkterne. Der er store afgifter på rapsolie selvom det om noget er miljøvenligt, og hvis du køber sådan en presse-tingest, som kan lave rapsplanter om til rapsolie, så bliver du registreret, og du skal vist betale en helvedes masse afgifter (igen).
Det er så fint at alverdens politikere kan stå og sige at vi skal tænke på miljøet, men når det kommer til stykket, så er det eneste de tænker på, sgu statskassen.
Jeg synes også det er virkelig forrykt at vi her i Danmark skal betale så meget for benzinen. Jeg synes det er fint nok at vi skal betale så meget for bilerne. Det er efter min mening helt i orden, men så kan man også sige at så har man betalt for sit svineri. Så kan det ikke passe at vi skal betale så meget ekstra.
Amerikanerne piver over deres små 5 kr/L. Og forklaringen fik vi i Nyhederne i går; de har så mange lån rundt omkring til biler og huse at de simpelthen ikke har nogen penge, hvis benzinen koster så meget. Det er samtidig dem, som ikke tænker på el-spare pærer, at slukke lyset eller lade være med at vande om sommeren. Det burde være dem der betalte de høje afgifter og ikke de (forholdsvist) miljøbevidste danskere.
Mine seneste Reviews:
Gran Torino
Ace Combat 6: Fires of Liberation
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
-
CrazyBrain
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Kan kun give odder ret, ang priser på offentlig transport..
Jeg bor i Aalborg, men både kærestens og mine forældre bor i Herning-området.. Når vi så skal hjem på weekend, er der 2 muligheder..
Den ene er at tage bilen, som kører ca 14 km på literen.. Det er en tur på ca 140 km, så det er 10 liter hver vej, altså 220kr, med en literpris på 11 kr..
Det andet alternativ er at tage Tinggaards rute 980, som koster 180 kr pr person pr vej.. Altså 720 kr alt i alt..
Altså en forskel på 500 kr, hver gang vi skal til Herning..
Så hvis jeg skal tage den bus, så er de godt nok nødt til at sætte priser betydeligt ned!
Jeg bor i Aalborg, men både kærestens og mine forældre bor i Herning-området.. Når vi så skal hjem på weekend, er der 2 muligheder..
Den ene er at tage bilen, som kører ca 14 km på literen.. Det er en tur på ca 140 km, så det er 10 liter hver vej, altså 220kr, med en literpris på 11 kr..
Det andet alternativ er at tage Tinggaards rute 980, som koster 180 kr pr person pr vej.. Altså 720 kr alt i alt..
Så hvis jeg skal tage den bus, så er de godt nok nødt til at sætte priser betydeligt ned!

Amerikanerne piver da deres biler MEGET sjældent kører over 3km/L - de har et helt UREALISTISK behov for store slæder, hvilket sjovt nok koster i den anden ende.odder skrev:Amerikanerne piver over deres små 5 kr/L. Og forklaringen fik vi i Nyhederne i går; de har så mange lån rundt omkring til biler og huse at de simpelthen ikke har nogen penge, hvis benzinen koster så meget. Det er samtidig dem, som ikke tænker på el-spare pærer, at slukke lyset eller lade være med at vande om sommeren. Det burde være dem der betalte de høje afgifter og ikke de (forholdsvist) miljøbevidste danskere.
Men hvordan kan I ikke se logikken i at benzin bliver dyrere, og det vil den kun blive ved med... Der er begrænsede ressourcer, og den bliver sværere og sværere at få fat på - samt flere og flere vil have den. Det er helt basal økonomi, og alle ved at om 10 år jamen så koster sådan en liter nok en 20'er.
Nu kender jeg ikke meget til jeres forbrug, men tænker at halvdelen af beløbet må være dit personlige forbrug - så du siger med andre ord, at konen ikke tjener over 2500 (efter skat) om måneden. (Er her er kørselsfradrag osv. trukket fra). Hvis det er sandt, så bør hun da stå forrest i barrikaderne :/ - Eller også har hun en arbejdsuge godt under 50 timer om måneden, hvilket jo også er uhørt i et moderne samfund :SPlys skrev:...Det er ikke unormalt hos os, at benzin budgettet løber op i 4.500 - 5.000 kr. pr. måned...
...Det ville faktisk være billigere at have hende herhjemme...
Så i bund og grund forstår jeg ikke regnskabet.
-
odder
- Bæver Bekæmper
Jeg har intet imod at betale for min benzin. Jeg har noget imod at jeg skal betale en pris der er 220 % af hvad den er i USA. Dét har jeg noget imod.FrZ skrev:Men hvordan kan I ikke se logikken i at benzin bliver dyrere, og det vil den kun blive ved med... Der er begrænsede ressourcer, og den bliver sværere og sværere at få fat på - samt flere og flere vil have den. Det er helt basal økonomi, og alle ved at om 10 år jamen så koster sådan en liter nok en 20'er.
Jeg har noget imod at de miljøsvin på den anden side af Atlanten, som ikke har gidet være med til diverse klima aftaler som f.eks. Kyoto bare fordi det lige var for besværligt at løfte deres fede fingre (som 40 % af befolkningen derovre jo har) for at slukke for deres lortelys eller det var for besværligt at sælge miljøvenlige biler frem for det syge lort. Dét har jeg noget imod.
Jeg synes ikke det kan være rigtigt at vi herovre får det ind med modermælken at vi skal slukke lyset efter os og at vi skal købe el-spare pærer, købe miljørigtige biler, skal tage cyklen i stedet for bilen og hvad de nu ellers har fortalt os. Alt imens amerikanerne kan svine præcis som de vil og få alting til fanme næsten ingenting og så os herovre i Europa, som gør hvad vi kan for at være miljøbevidste og tænke miljørigtigt skal betale hele gildet.
Det synes jeg fanme ikke er fair.
Mine seneste Reviews:
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Odder, 71% af USA's befolkning vejer for meget, så de 40% er vist noget ved siden af ; ) Men som Down1 siger, så importerer USA en stor del af deres benzin- fra bl.a. OPEC landene. Og selvom danskerne er selvforsynende, så tænkes der også på, hvad der skal ske på lang sigt. Lad os lege, at verden gik tør for olie om fem år, så ville vi have et seriøst problem, fordi vi stadig er ufattelig afhængige af fosile midler. Men uden tvivl skal der ske noget med USA's benzinpriser og deres uhæmmede uøkonomiske biler - de aner jo ikke hvad en 4 cylinder 1,6 motor er for noget eller at det er muligt at køre 22 km/L. Og med en befolkning på knap 300 mill. må man sige, at de påvirker verdens CO2 udslip væsentlig mere end lille Danmark på 5,3 mill. - ikke fordi vi skal være undskyldt for det, men USA skal da i sådan en grad vise sig som et godt eksempel til resten af verdenen. En anden ting er så, at det ikke hjælper på Jordens resurser, at de fordrejede mennesker så går og springer olierør i stykker!!
- En hel anden snak er, Danmarks offentlige netværk - hvis de nu gad at bruge penge på, at skinnerne kunne følge med tiden, så vi i et højteknologisk land ikke bliver nød til at sætte farten ned pga dårlig vedligeholdelse og høje temperature. Men det er jo typisk regeringen, at ligge sådan noget til side og tænke "at det må blive den næstes problem". Jeg mener at kunne huske fra et interview med en togfører, der tilbage i slut 80'erne havde 2 siders papir på steder hvor han skulle sætte farten lidt ned, som i dag havde udvidet sig til 16! Så det er jo ikke fordi det kommer bag på nogen! Og folk vil jo ikke tage det offentlige, da det ikke er pålideligt. Forsinkelser og langsom transport er jo heller ikke brugbart! Men lad os reklamere for det modsatte DSB!! Så brug dog nogle penge på at få det up to date i stedet for at bruge ca. 130 millioner skattekroner pr. km. på at udvide til tresporet motorvej omkring København fordi at der er for meget trafik. Lær eventuelt noget af Singapore - det er så langsynet, at de har bygget stationer under jorden som endnu ikke er taget i brug, men at der i den nærmere fremtid vil blive brug for det, og så står det klart! Se det er sgu effektiv tankegang.
- En hel anden snak er, Danmarks offentlige netværk - hvis de nu gad at bruge penge på, at skinnerne kunne følge med tiden, så vi i et højteknologisk land ikke bliver nød til at sætte farten ned pga dårlig vedligeholdelse og høje temperature. Men det er jo typisk regeringen, at ligge sådan noget til side og tænke "at det må blive den næstes problem". Jeg mener at kunne huske fra et interview med en togfører, der tilbage i slut 80'erne havde 2 siders papir på steder hvor han skulle sætte farten lidt ned, som i dag havde udvidet sig til 16! Så det er jo ikke fordi det kommer bag på nogen! Og folk vil jo ikke tage det offentlige, da det ikke er pålideligt. Forsinkelser og langsom transport er jo heller ikke brugbart! Men lad os reklamere for det modsatte DSB!! Så brug dog nogle penge på at få det up to date i stedet for at bruge ca. 130 millioner skattekroner pr. km. på at udvide til tresporet motorvej omkring København fordi at der er for meget trafik. Lær eventuelt noget af Singapore - det er så langsynet, at de har bygget stationer under jorden som endnu ikke er taget i brug, men at der i den nærmere fremtid vil blive brug for det, og så står det klart! Se det er sgu effektiv tankegang.
Så glæd dig over mælken på dine cornflakes er billige i Danmark...odder skrev:Jeg har intet imod at betale for min benzin. Jeg har noget imod at jeg skal betale en pris der er 220 % af hvad den er i USA. Dét har jeg noget imod.
FrZ, gider du ikke snakke lidt for os begge?
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
-
odder
- Bæver Bekæmper
Så meget mælk drikker jeg heller ikke - Så jeg foretrækker den billige benzin.QrazyLeg skrev:Så glæd dig over mælken på dine cornflakes er billige i Danmark...
Mine seneste Reviews:
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Æhh altså. Der er noget galt med det regnestykke.CrazyBrain skrev:Kan kun give odder ret, ang priser på offentlig transport..
Det koster en hel del mere, at bruge bilen.
Du glemmer at der er andre omkostninger på bilen, end benzin. F.eks forsikring - grøn ejerafgift - vedligeholdese - værditab og e.v.t. lån.
Den sidste udregning jeg har set fra FDM, er at det i gennemsnit koster omkring 3.50 kr- pr km at have en gennemsnits familiebil i dag.
Det er dyrt at være bilejer.
Jeg ville meget gerne køre med det offentlige - men de kører ikke når jeg har brug for det, og transportiden bliver flere timer hver vej - istedet for de ca. 30 minutter det tager nu.
Det offentlige system er mildest talt elendigt - især i Jylland hvor jeg bor og arbejder. Det kan slet ikke opfylde indbyggernes behov.
Jeg er ved at være sindsygt træt af at høre, at nu skal der laves endnu mere offentlig transport over på djævleøen (læs Sjælland). Der skal prioteres anderledes. Djævleøen har et meget omfattende offentlig system. Det har vi slet ikke i resten af landet. Min mening er at man bliver nød til at priotere resten af landet en del højere en Sjælland, så vi kan få opbygget et offentligt system på acceptabelt niveau over alt. Så må Sjælland vente til at resten er landet - har fået en infrastruktur der svarer til sjællands.
Benzin priserne er for høje. I det firma jeg er i, er folk nu begyndt at sige op - og skifte job - fordi det er for dyrt for dem, at skulle køre over 30 km (hver vej) på arbejde (også selv om de har en god løn - og er glade for deres arbejde). Så de skifter til arbejdspladser som ligger tættere på hvor de bor. Jeg forstår dem godt.
Vi forsøger at løse lidt af problemet, ved at give dem lidt ekstra i lønposen, men det er ikke en holdbar løsning. Jo mere vi skal give folk i løn, jo mere stiger vores omkostninger - og det går ud over vores konkurrence evne.
Den danske økonomi er inde i en særdels ond cirkel. Den skal brydes på en eller anden måde.
Zivago
-
CrazyBrain
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Det kommer an på hvordan du ser regnestykket..Zivago skrev:Æhh altså. Der er noget galt med det regnestykke.CrazyBrain skrev:Kan kun give odder ret, ang priser på offentlig transport..
Det koster en hel del mere, at bruge bilen.
Du glemmer at der er andre omkostninger på bilen, end benzin. F.eks forsikring - grøn ejerafgift - vedligeholdese - værditab og e.v.t. lån.
Den sidste udregning jeg har set fra FDM, er at det i gennemsnit koster omkring 3.50 kr- pr km at have en gennemsnits familiebil i dag.
Det er dyrt at være bilejer.
Nu har vi bilen i forvejen, da kæresten arbejder et stykke herfra, og det er ikke praktiskt at komme derud med den offentlige..
Altså bussen skal få os til at lade bilen stå hjemme, når vi tager til Herning..
Så forskellen for os er bilens værdifald, hvilket ikke er meget, da det er en ældre brugt bil og så benzinen.. Ejerafgift og forsikring skal jo betales under alle omstændigheder..

Ja - man kan betragte det regnestykke på mange måder. Men selvom det er en ældre bil - er der stadig vedligeholdelse. Og jo ældre bilen er - og jo længere man kører - jo mere vedligeholdelse. Det er nogle af de faktorer, som FDM tager med i deres beregninger af omkostninger pr. Km.CrazyBrain skrev: Det kommer an på hvordan du ser regnestykket..
Nu har vi bilen i forvejen, da kæresten arbejder et stykke herfra, og det er ikke praktiskt at komme derud med den offentlige..
Altså bussen skal få os til at lade bilen stå hjemme, når vi tager til Herning..
Så forskellen for os er bilens værdifald, hvilket ikke er meget, da det er en ældre brugt bil og så benzinen.. Ejerafgift og forsikring skal jo betales under alle omstændigheder..
Når du vælger at tage bilen, istedet for bussen - stiger omkostningerne til f.eks. vedligeholdelse, da der er slitage på bilen.
Fakta er at benzinens pris + værditabet på bilen, ikke kan stå alene - når man beregner omkostningerne ved at have bil.
Nå - det kan du læse mere om hos FDM
Zivago