Jeg står i den situation at vi netop har afsluttet vores eksamensfilm i mediefag, og vi har i den forbindelse brugt forskellige lydspor igennem filmen, både reallyden (optagelsens "original"-lydspor), musikspor og så problemet - et voice-over-spor optasget med en mikrofon direkte i maskinen (Casablanca Renommee). Af en eller anden grund valgte maskinen at optage mikrofonsporet kun i mono, hvilket nu har resulteret i at min makkers voice-over kun spiller i venstre kanal, hvilket er ret kikset når man afspiller den brændte film fra en DVD. Jeg har tænkt mig at rippe DVD'en, så jeg kan få filmen ind på min hjemmecomputer, og mit spørgsmål er så om jeg på nogen måde kan lave monolydsporet om til stereo? Jeg kan jo ikke abre lægge sporet på igen og så køre dét spor helt ud i højre kanal, for det eneste jeg har er den færdigredigerede og brændte film på en DVD-skive. Det er lidt træls at være nødt til at vælge Audio -> Mono i VLC for at få det lydspor i begge kanaler, så findes der en måde at gøre et monospor til stereo, så man ikke selv skal ændre på indstillinger i afspilleren?
På forhånd tak.
Enkelt lydspor (af flere) på DVD mono -> stereo?
Redaktør: Moderators
Jeg har en metode du kan prøve bruge, som jeg selv har brugt af og til, som virker udemærket.
Start med at få dit lydspor ind på din computer i .WAV format.
Smid dit lydspor ind i et lydredigerings software, som f.eks. Adobe Audtion.
Kopier dit lydspor, så du har 2 af dem, og smid en i venstre kanal, og en i højre kanal.
For så at opnå en mere "ægte" stereo effekt, så "skubber" du det ene spor lidt frem (mellem 20 og 40 milisekunder).
Herefter kan du så fortsætte med lidt EQ, for at "pimpe" det lidt mere op.
Håber det hjalp dig lidt på rette vej.
Start med at få dit lydspor ind på din computer i .WAV format.
Smid dit lydspor ind i et lydredigerings software, som f.eks. Adobe Audtion.
Kopier dit lydspor, så du har 2 af dem, og smid en i venstre kanal, og en i højre kanal.
For så at opnå en mere "ægte" stereo effekt, så "skubber" du det ene spor lidt frem (mellem 20 og 40 milisekunder).
Herefter kan du så fortsætte med lidt EQ, for at "pimpe" det lidt mere op.
Håber det hjalp dig lidt på rette vej.