Hjælp til min dansk eksame.
Redaktør: Moderators
Hjælp til min dansk eksame.
Hej. håber i kan hjælpe mig. jeg har en tekst fra Naja Marie Aidt som hedder " Latter". den skal jeg perspiktivere til en anden tekst. men kan ikke finde en? :S. Teksten handler om, Far, mor og søn. Hvor Sønnen og faderen har et spil kørende for at få moderen i seng ( kort sagt)
Men håber i kan hjælpe mig.
Mvh Mathias
Men håber i kan hjælpe mig.
Mvh Mathias
Du lyver som en luder?;)
problemet er at vi ikke har læst andre tekster som man kan perspiktivere til, har også snakket med min dansk lære, han kunne ikke komme i tanke om nogen
men ingen af jer som lige hurtigt kan huske, de har læst en tekst om forholdet mellem Mor-søn eller Far-søn ?
Tak fordi i prøver at hjælpe, er jeg glad for
Tak fordi i prøver at hjælpe, er jeg glad for
Du lyver som en luder?;)
Et oplagt eksempel på en perspektivering er med andre af forfatterens tekster. Er der forskel i måden hvorpå hun skriver i Tilgang og i Vandmærket eksempelvis (Ja det er der) - og med fare for at ligge dig en konklusion i hånden, så kunne det være at fundere lidt over hvorfor den store forskel er tilstede.
Ødipuskomplekset, som er nævnt ovenfor er den anden oplagte mulighed. Psykoanalyse labber dansklærere i sig, som popdrenge drikker Cult Shaker.
Jeg har læst ganske lidt om Latter, men der er en væsentlig grund til at far og søn kæmper om at få frøken mor/kone i seng (hvis den da handler om det). Som jeg lige har kunne forstå det skal det ses i hvorledes moderen ser sin søn.
Er der karakteristika ved teksten som er særegne - igen "ja", så undersøg hvad det betyder for teksten. Her er ødipuskomplekset igen et oplagt eksempel på en perspektiveringsvinkel.
Det er alt jeg lige har tid til at skrive. Jeg kan ikke nå at læse teksten og komme med yderligere input, desværre. Jeg tror iøvrigt det er en overvejende god tekst. Det jeg har kunne læse af anmeldelser har i hvert fald tændt lidt i mig om at læse den hen over sommeren
Ødipuskomplekset, som er nævnt ovenfor er den anden oplagte mulighed. Psykoanalyse labber dansklærere i sig, som popdrenge drikker Cult Shaker.
Jeg har læst ganske lidt om Latter, men der er en væsentlig grund til at far og søn kæmper om at få frøken mor/kone i seng (hvis den da handler om det). Som jeg lige har kunne forstå det skal det ses i hvorledes moderen ser sin søn.
Er der karakteristika ved teksten som er særegne - igen "ja", så undersøg hvad det betyder for teksten. Her er ødipuskomplekset igen et oplagt eksempel på en perspektiveringsvinkel.
Det er alt jeg lige har tid til at skrive. Jeg kan ikke nå at læse teksten og komme med yderligere input, desværre. Jeg tror iøvrigt det er en overvejende god tekst. Det jeg har kunne læse af anmeldelser har i hvert fald tændt lidt i mig om at læse den hen over sommeren
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Som QxL siger...
http://www.google.dk/search?hl=da&clien ... %3Dlang_da
Det var det første jeg tænkte på! - Litteraturen BOOOMER med ødipus historier, så find på bib. - Google linket burde give dig stof til eftertanke :)
http://www.google.dk/search?hl=da&clien ... %3Dlang_da
Det var det første jeg tænkte på! - Litteraturen BOOOMER med ødipus historier, så find på bib. - Google linket burde give dig stof til eftertanke :)
Jeg er ikke nogen auktionsdatabase...
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!