Hjælp til min dansk eksame.

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
Bakton

Hjælp til min dansk eksame.

Indlæg af Bakton »

Hej. håber i kan hjælpe mig. jeg har en tekst fra Naja Marie Aidt som hedder " Latter". den skal jeg perspiktivere til en anden tekst. men kan ikke finde en? :S. Teksten handler om, Far, mor og søn. Hvor Sønnen og faderen har et spil kørende for at få moderen i seng ( kort sagt)

Men håber i kan hjælpe mig.

Mvh Mathias
Du lyver som en luder?;)
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

Du skal jo nok perspektivere den til en af de andre tekster som du har læst i din skoletid.. jeg ved ikke hvilke du har læst..

ellers er det fordi forfatteren af den tekst er den samme som en forfatter du har haft om..
naRf

Indlæg af naRf »

Ellers er der også www.studieportalen.dk
Billede
Bakton

Indlæg af Bakton »

problemet er at vi ikke har læst andre tekster som man kan perspiktivere til, har også snakket med min dansk lære, han kunne ikke komme i tanke om nogen :( men ingen af jer som lige hurtigt kan huske, de har læst en tekst om forholdet mellem Mor-søn eller Far-søn ?

Tak fordi i prøver at hjælpe, er jeg glad for ;)
Du lyver som en luder?;)
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

jamen i kan vel ikke komme op til eksamen i en tekst som i ikke har noget som helst at gøre med..
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Well en perspektivering behøver ikke være til en anden tekst.

Det mest åbenlyse må da være at perspektiverer det til den syge idiot der låste sin datter inde i sin kælder og kneppede hende som han havde lyst.

Hvis at du forstår tekstens indhold og lav så en samfunds perspektivering.
mammut

Indlæg af mammut »

Vi har læst en tekst hvor faren og sønnen hele tiden slår hinanden ihjel, men de overlever :D
Ged
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

så slår de jo ikke hinanden ihjel :)
Sig-Mund

Indlæg af Sig-Mund »

For sønnens vedkommende, kan du jo komme ind på ødipuskomplekset
If a girl catches you masturbating, you are a pervert. Yet if you catch a girl masturbating, you are a pervert too!!!
mammut

Indlæg af mammut »

Maunus skrev:så slår de jo ikke hinanden ihjel :)

Jo Maunus fordi han skærer hovedet armene og benene af ham og smider dem i søen og på legepladsen, men næste morgen sidder faderen igen ved bordet og irriterer sin søn ved at stikke fingeren ind i en ost.

Btw det var en meget mærkelig historie :D
Ged
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Et oplagt eksempel på en perspektivering er med andre af forfatterens tekster. Er der forskel i måden hvorpå hun skriver i Tilgang og i Vandmærket eksempelvis (Ja det er der) - og med fare for at ligge dig en konklusion i hånden, så kunne det være at fundere lidt over hvorfor den store forskel er tilstede.

Ødipuskomplekset, som er nævnt ovenfor er den anden oplagte mulighed. Psykoanalyse labber dansklærere i sig, som popdrenge drikker Cult Shaker.

Jeg har læst ganske lidt om Latter, men der er en væsentlig grund til at far og søn kæmper om at få frøken mor/kone i seng (hvis den da handler om det). Som jeg lige har kunne forstå det skal det ses i hvorledes moderen ser sin søn.

Er der karakteristika ved teksten som er særegne - igen "ja", så undersøg hvad det betyder for teksten. Her er ødipuskomplekset igen et oplagt eksempel på en perspektiveringsvinkel.

Det er alt jeg lige har tid til at skrive. Jeg kan ikke nå at læse teksten og komme med yderligere input, desværre. Jeg tror iøvrigt det er en overvejende god tekst. Det jeg har kunne læse af anmeldelser har i hvert fald tændt lidt i mig om at læse den hen over sommeren :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Bakton

Indlæg af Bakton »

Tak :D er glæde for jeres svar
Du lyver som en luder?;)
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Som QxL siger...

http://www.google.dk/search?hl=da&clien ... %3Dlang_da

Det var det første jeg tænkte på! - Litteraturen BOOOMER med ødipus historier, så find på bib. - Google linket burde give dig stof til eftertanke :)
mammut

Indlæg af mammut »

Jeg var oppe i dansk diktat og læseprøve idag.
Baah jeg synes selv det gik dårligt med den læseprøve der man.
Der var sådan en tekst om limfjorden og sådan noget shit med gamle bispe og sådan noget gøgl. :S
Ged
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg er ikke nogen auktionsdatabase...
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Besvar