Det, der engang var De:
http://vignette.wordpress.com/2008/03/2 ... ng-var-de/
Synes det et er meget eftertænksomt indlæg.
Det, der engang var De
Redaktør: Moderators
Det, der engang var De
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Administrator and founder of CA
Jeg tiltaler ofte både unge og ældre De på mit arbejde. Jeg skelner ikke mellem alder. Ældre mennesker ved godt at når de fleste unge mennesker kalder dem for "De", så opfatter vi dem som 'gamle. Hermed kan vi måske fornærme personer endnu mere.
Jeg blev faktisk stillet spørgsmålet for ikke så længe siden. En kvinde på omkring 60 år, skal have nogle cigaretter, men jeg får ikke fat i mærket, hvorfor jeg spørger "Undskyld hvad sagde De?". Hendes reaktion var lidt fornærmet at spørge mig om jeg synes hun så gammel ud siden jeg kaldte hende for "De". Mit svar var i denne situation at jeg erklærede at det kaldte jeg alle kunder. Og oftest gør jeg det i de tilfælde hvor jeg skal have gentaget hvad kunden siger. Hun gik tilfreds derfra med sine 20 røde Look, som var det hun kom ind for at købe.
Jeg blev faktisk stillet spørgsmålet for ikke så længe siden. En kvinde på omkring 60 år, skal have nogle cigaretter, men jeg får ikke fat i mærket, hvorfor jeg spørger "Undskyld hvad sagde De?". Hendes reaktion var lidt fornærmet at spørge mig om jeg synes hun så gammel ud siden jeg kaldte hende for "De". Mit svar var i denne situation at jeg erklærede at det kaldte jeg alle kunder. Og oftest gør jeg det i de tilfælde hvor jeg skal have gentaget hvad kunden siger. Hun gik tilfreds derfra med sine 20 røde Look, som var det hun kom ind for at købe.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
- UnitedPublic
- Geografisk sted: Cirkusbygningen i KBH!!
Interessant artikel, omend jeg selv yderst sjældent selv bruger De.
Men gosh (det Fedtmule siger) hvor er der mange ord jeg ikke aner hvad betyder!
Nu kender jeg ikke de danske grammatikregler ind til benet, men kunne man forestille sig skrevet ind (som i Tysk) at De bruges ved personlig kontakt med væsentlig ældre personer end én selv, samt autoriteter og adelige.
Men gosh (det Fedtmule siger) hvor er der mange ord jeg ikke aner hvad betyder!
Nu kender jeg ikke de danske grammatikregler ind til benet, men kunne man forestille sig skrevet ind (som i Tysk) at De bruges ved personlig kontakt med væsentlig ældre personer end én selv, samt autoriteter og adelige.

_/\_/\_/\_ If it´s too loud, you´re too old! _/\_/\_/\_
Og det viste sig jo også tydeligt, at hun var tudsegammel, da hun røg lookQrazyLeg skrev:Jeg tiltaler ofte både unge og ældre De på mit arbejde. Jeg skelner ikke mellem alder. Ældre mennesker ved godt at når de fleste unge mennesker kalder dem for "De", så opfatter vi dem som 'gamle. Hermed kan vi måske fornærme personer endnu mere.
-
CrazyBrain
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Må tilskrive mig Qzl.. Har efterhånden stået bag disk i mange år, og siger altid De, i de situationer, hvor det er den eneste "ikke-standard" (hermed menes velkomsthilsen, hvad skulle det være, ellers andet, det bliver xx, ha en go dag) kommunikation med kunden.. Hvis der har været tid til at snakke med en kunde, mens han franske er ved at varme, så kan der godt komme et "du" ind i samtalen..