Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.
Jeg er pænt irriteret lige nu, min pensumliste er kommet for det nye semester og jeg må indrømme jeg er blevet lettere overrasket over at vi skal købe bøger for næsten 4000 kr. Det er jo perverst at vi skal lægge så mange penge. De undervisere må vist have glemt hvad det vil sige at have studenter økonomi..
Så ville lige høre om der er nogen som ved hvor man kan finde ebooks henne for som studerende har jeg ikke råd til at lægge 4000 for bøger.
4000 for et helt semester.
Du får en SU hver måned som hvis du er hjemmeboende så rigeligt dækker dine bog udgifter.
Er du udeboende ville du også have råd til de 4k.
Og man behøver jo langt fra købe alle bøger på en pensum liste.
Har jeg ihvertfald aldrig gjort.
Bruger selv www.bogpriser.dk hvor jeg i de fleste tilfælde finder det jeg skal bruge til studiet. Det afhænger selvfølgelig af hvad du læser! Bøger på hebraisk og indokinesisk er den måske ik så god til. Men siden sammenligner priser fra ca. 30 e-boghandlere og kommer så med en liste over priser. Ellers vil jeg også foreslå studiets interne forum, hvis i bruger det.
Men ja, det er næsten absurd med alle de penge der skal kastet i bøger. Selv står jeg indtil videre og skal lægge 5500k og har ik en gang fået lister fra alle fag endnu Jeg satser dog heller ikke på at købe alle bøger. Nogle af dem læser man jo kun et par kapitler i og så er det surt at smide 700-800 kroner efter sådan en bog.
jeg køber næsten alle mine bøger på ibooks.dk, der er de rigtig billige. Og ellers er pensum.dk også god til prissammenligninger.
Som mail er inde på køber jeg heller aldrig samtlige bøger, der står på pensumlisten. Men hvis det er nødvendigt kan du jo vente til nogle af de kommende måneder med at købe nogle af dem, sådan at du ikke skal bruge hele din september-SU på bøger.
Nu ved jeg ikke hvad du læser, men på mit studie er der mange, der læser bagud, fordi pensumlisterne er så dårligt lavet. Ofte står der bøger på den, hvor man kun skal bruge 10 sider fra den, og så er det jo dumt at købe den. Så er det måske bedre at vente til man har haft den pågældende lektion/forelæsning, og så læse op på stoffet bagefter, når man har fundet ud af om det kunne svare sig at købe bogen.
4000 kr lyder meget normalt synes jeg. Har prøvet det der var dyrere... Dog også billigere. Tror det billigste jeg har sluppet so far var 1800 kr.
Men du kan gøre det som nogle af mine kammerater gør. Splejs om bøgerne med nogle medstuderende. Og så scanne/kopiere dem selv. Jeg skulle hilse og sige at en bog tager cirka den samme tid at scanne som en film varer.
Angående pensumlisterne, så er der vel inddelt i primær og sekundær litteratur. Jeg vil mene at den primære litteratur er et minimum. Og hvad angår forelæsninger så skulle det helst ikke indeholde det samme som bøgerne. Det skulle gerne spænde sig udover tekstbøger så der kommer et studie ud af det. Ellers er det jo blot udenadslære og ikke et studium.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun! "TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
ja 4000 lyder heller ikke helt ved siden af i mine ører.! Det regner jeg skam også med at skal af med for det kommende semester Mange penge, men nødvendigt
DjMail skrev:4000 for et helt semester.
Du får en SU hver måned som hvis du er hjemmeboende så rigeligt dækker dine bog udgifter.
Hvordan kan du forsvare den generalisering med at man har råd fordi man får udeboende SU?
Hvis jeg skulle studere, ville jeg skulle betale min faste boligafgift på 5000 kr. Hvordan kan en SU være nok til det? Er SU'en højere i jylland?
suk. nogen gange blir der bare svarret lidt for meget ved siden af selve topic
Hvordan kan du forsvare den generalisering med at man har råd fordi man får udeboende SU?
Hvis jeg skulle studere, ville jeg skulle betale min faste boligafgift på 5000 kr. Hvordan kan en SU være nok til det? Er SU'en højere i jylland?
Jeg kan godt nok heller ikke få det til at hænge sammen når man nu får 4800,- før skat i SU og er udeboende... ? Han bor nok ikke i et telt og lever af kærlighed og kildevand
I'm the scene since 1992! and don't f**k with the Elite ^^
1) Er man studerende bor man næppe i en lejlighed til 5000,- kr, og man har i hvert fald ikke behov for det ene mand/kvinde. Normalt er 3800 det maksimale man kan få en økonomi til at løbe rundt, hvis der skal være plads til noget socialt ved siden af. Dette understøttes dog af punkt 2.
2) Intet studie er så krævende man ikke kan have et studiejob. Er dette tilfældet bør man overveje om man er på det rigtige studie i hvert fald... Man må tjene op til 5500 før skat. Der skal betales omkring 40% af dette.
Feffe: Nej SUen er ikke højere i Jydeland, men til gengæld er lejlighederne langt billigere. FrZ fik nærmest et chok da han så hvad jeg havde for 2500,- om måneden. I Aalborg er der helst ingen der skal tude over for dyre udgifter til byture iøvrigt. Hvis man tager og slækker på kvaliteten af byturen og tager i gaaaaaiiiiiiiiiieen (Jomfru Ane Gade, red.) så koster 10 fadøl på en fredag 100,- kr. Der skal ikke betales entré, bortset fra garderobe.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun! "TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Suk selv feffe. Jeg svare inden for topic - kan du ikke se sammenhængen må det satme være dit problem.
Din SU er ikke til at bo i 5k lejligheder. Du kan få din røv ind på et kollegie. Og jeg skriver OG som i at det i sætningen før også gælder for den kommende sætning. Kunne det tænkes at jeg mente det var muligt både som hjemmeboede og udeboende at finde 4k til bøger ?
Cokeline jeg bor i en 2værelses lejlighed og har en bolig udgift på 3500, men jeg kan nemt købe mine bøger. Jeg har valgt at bo i lejlighed og have en større udgift til bolig end hvis jeg boede på kollegie. Det betyder at jeg skal arbejde ved siden af mit studie - men det er næppe et problem at få et studie og have tid til det.
Men sikke et dejligt indlæg fra dig Feffe og sikke en dejlig aflsuttende kommentar - bare fordi du ikke kan se sammenhængen, kunne der godt være en. Sørgeligt
min pensumliste er ikke inddelt i primær og sekundær litteratur, gid det var så vel. Nej, det skal vi selv finde ud af.
Som Qrazyleg siger, er der ikke noget studie der er så krævende, at man ikke kan have et fritidsarbejde ved siden af. Problemet er måske bare, at finde det arbejde så. Jeg søgte omkring 40 stillinger inden jeg fik mit nuværende job. Så let er det nu ikke.
- DBA eller studiets interne forum (hvis det har sådan et)
- www.bogpriser.dk
- www.ibooks.dk
- www.pensum.dk
- Splejs om bøgerne med nogle medstuderende. Og så scanne/kopiere dem selv
så fordi jeg får SU har jeg råd til at lægge 4000? hmm lad os se på det.
jeg har en et værelseslejlighed kun så har få udgifter her.. kun 3200 med vand og varme,internet og tv.
så giver jeg 400 for buskort om måneden og 200 til fitness.
dvs jeg har regninger for 3800 om måneden hvilket giver mig 600 til overs. Og siden jeg er glad for at overleve er jeg nødsadiget til også at købe mad. Det er der ikke engang nok til for 600 kr.
Ja jeg har job ved siden af men der er en grænse for hvad man kan tjene. Og hvis jeg skal fungere som et nogenlunde normalt menneske skal der også lidt penge til at være social for med vennerne. Så det at skulle lægge 4000 slår et pænt stort hul i min økonomi i hvertfald.
@QL
Jeg synes nu stadig 4000 er meget. Jeg har aldrig oplevet det kom over 2200. Og nu har jeg læst i snart 5 år så har da prøvet at købe bøger et par gange.
som der allerede er blevet sagt, så er der kæmpe forskel på priserne i Jylland og Sjælland.
Min ydmyg bolig er på 60 m2 fordelt på 3 værelser. Huslejen er 2100, forbrug kommer på ved siden af, som udgør ca. 600. Det hjælper en hel del at bo på den forkerte side af vandet, som vi siger heroppe. Og så at man er to om at deles om udgifterne