Review: The Skeleton Key (med lidt spoiler)

Chart Attacks udgave af Rene ord for pengene. Hvad er hot, hvad er not, hvad skal man ikke bruge penge på og hvad skal man end ikke bruge båndbredde på. Dette forum er ikke kun begrænset til musik, men også film, spil, restauranter, diskoteker. Kort sagt alt, hvad man kan spare penge på eller anbefale.

Redaktør: 3dotz

Besvar
3dotz
Members of the Newlyweds

Review: The Skeleton Key (med lidt spoiler)

Indlæg af 3dotz »

Så lige denne "gyser" for et par dage siden. Jeg kunne nu bruge tiden på at forfatte en masse tekst, men jeg er lidt doven i dag.

Filmland.dk skriver nemlig faktisk det jeg ville have skrevet, så jeg sakser lige derovre fra.

Selve handlingen
Langt ude i Louisianas sumpe er det moderne USA kun svagt repræsenteret. Her tales stadig cajun fransk, og de lokale dyrker en sær overtro baseret på afrikanske, franske, caraibiske og spanske rødder, som har en dyster magt over dem. Ikke at det bekymrer en moderne pige som Caroline, der er blevet ansat for at tage sig af den lammede, gamle Ben Devereaux, så han kan leve sin sidste tid i huset sammen med sin kone Violet. Men den gamle plantageejendom gemmer på en uhyggelig historie, som kaster lange skygger. På en eller anden måde virker den gamle Ben skræmt, og Caroline får mistanke om, at der ligger okkulte ritualer bag hans frygt. Ikke at hun tror på den slags, men hvis han nu gør… Og jo længere hun bevæger sig ind i løsningen af mysteriet, der gemmer sig bag en låst dør på husets loft, desto mere begynder hun at tro, at der er noget om snakken. Og når man først tror på det, så bliver ens frygt forfærdeligt virkelig!

Kate Hudson tager i rollen som Caroline kampen op mod den mørkeste side af Voodoo-religionen, nemlig den sorte magi, der kaldes Hoodoo. Som det gamle ægtepar ses Gena Rowlands og John Hurt. Iain Softley har instrueret ”The Skeleton Key”
Og det jeg selv ville have skrevet, men som Kåre Bækholm skrev i stedet
”Hvis du tror på det, virker det” – sådan lyder thrilleren Skeleton Key’s punch line. Dette er faktisk også lige præcis sådan, filmen virker. Hvis du er typen, der kan leve sig med i, eller tror på, magi, besværgelser og heksekunster, så er Skeleton Key lige noget for dig.
Selvom filmens grundlag om Hoodoo-magi egentlig virker ret urealistisk, så formår instruktøren Iain Softley faktisk at få det hele til at virke ret troværdigt, hvilket gør det meget lettere at leve sig ind i filmen.
Filmen er fyldt med overraskende vendepunkter, så man bliver hele tiden holdt på kanten af sædet, og skal ikke være bange for, man kommer til at sidde og kede sig. Man kan overhovedet ikke forudse, hvordan handlingen forløber i filmen. Det er så dejligt forfriskende, at Skeleton Key ikke prøver at følge det gængse handlingsforløb, som ellers præger 99 af alle biograffilm.
Kate Hudson spiller den unge og lidt for nysgerrige kommende sygeplejestuderende. Denne rolle udfylder hun virkelig godt. Med sit naturlige skuespil er hun med til at holde filmens handling på et niveau, som letter indlevelsen.
Så hvis du elsker et godt gys, og er træt af forudsigelige film, så er Skeleton Key virkelig at anbefale.
Det jeg selv har skrevet, og det var ikke meningen det skulle blive så langt.

Jeg blev meget positivt overrasket over denne film. Normalt går gysere min dvdafspiller forbi, men da konen og jeg sad og kedede os og zappede lidt rundt på Canal+'s kanaler faldt vi over The Skeleton key.

Den havde jeg i sin tid hørt godt om, og da min kone er glad for gysere satte vi os til at se denne film med Kate Hudson. Handlingen er som du kan læse ovenover, men det der gjorde denne film speciel for mig er, at den nærmest handlede på flere planer.

Selve indledningen på filmen bygger op til noget mørkt. Kate Hudson har læst en historie for en døende mand, og han dør selvfølgelig i det historien er slut. Kate tager den døde mands ejendeleog venter på de slægtninge, som ikke kommer. Da hun skal til at smide ejendelene ud ser hun kasserne fra de mange andre døde, hvis slægtninge heller ikke kommer forbi.

Det bliver for meget for Kate, der i bussen hjem ser en annonce i avisen om en slags husholderske/sygehjælper. Kate søger og får selvfølgelig jobbet. Hun skal passe en gammel mand, der er blevet lam og da hun ankommer i hendes lille røde "bobbel" bliver hun præsenteret for familiens advokat, som har ansat hende.

Huset hun skal bo i virker dystert (det skal den slags huse jo gøre). Mørkt og trist og kæmpe stort. Man kan næsten mærke slaverne og den amerikanske borgerkrig stadig præger huset. Ben er en ældre mand, som ikke kan tale efter at være blevet ramt af en blodprop. Får vi i hvert fald at vide, men hans øjne siger mere end ord.

Bens kone bor i huset, der ikke har nogle spejle (for når man er så gammel som Ben og Violet, så bryder man sig ikke om det man ser). På dette tidspunkt har man opfattelsen af, at huset er hjemsøgt og det er en spøgelseshistorie ala Bag facaden man kigger på.

Violet viser Kate Hudson rundt i huset og giver hende universalnøglen, der hedder Skeleton Key. Kun et værelse på loftet har hun ikke adgang til. Det har ikke været åbent siden engang i 60'erne, da husets gamle ejere (to børn blev sindsyge og solgte huset).

Hvis et barn ikke må gøre noget, så bliver det jo mere spændende at gøre det. Huset giver en masse mærkelige lyde fra sig, så Kate går selvfølgelig på opdagelse i huset. Historien er stadig en spøgelseshistorie på dette tidspunkt, så man venter på de chok, som underligt nok udebliver. Til gengæld bliver man chokeret, da man ser den gamle mand Ben prøve at kravle ud af huset. Han falder selvfølgelig ned fra taget, overlever men hvordan kunne en lam mand som ikke kan tale og ikke bevæge sig kravle ud på taget.

Er han besat af ånder eller hvad. På dette tidspunkt skifter filmen retning. Nu er det Ben, der bliver fokuspunkt, og Kate (i filmen hedder hun Caroline, men jeg har kaldt hende Kate indtil nu) går på opdagelse i huset. Specielt værelset hun ikke må gå ind i. Da hun opdager en stump af en nøgle i døren til det hemmelige værelse går hun selvfølgelig ind.

Værelset indeholder alle husets spejle, voodoo lignende ting, gamle lakplader inklusiv pladen Justifys forbandelse. Selvfølgelig falder tingene ned over Kate, og man ser en ulækker voodoodukke, der ved første øjekast har en lighed med Kate.

Kate fortæller Violet, at hun har set værelset, og hvis hun ikke får en forklaring, så forlader hun huset. Den får hun selvfølgelig. Husets gamle tjenere var store indenfor den sorte magi kaldet Hoodoo (ikke voodoo). Husets oprindelige ejer var en rigtig tyran og under en drukfest finder gæsterne ud af, at de vil sige farvel til husets to børn. De finder børnene sammen med de to tjenere (de er selvfølgelig rigtig sorte negere, ikke den chokoladebrune slags) i en cirkel af lys og man opfatter straks, at disse to børn skal udsættes for et ritual.

Opildnet af et nærmest eurofisk had bliver de to tjenere hængt og brændt ude i haven. Nu skifter filmen fokus på, hvad der skete med de to tjenere. Det er jo selvfølgelig dem, der er i huset og vil tage hævn over husets beboere.

Kate kontakter nu advokaten, og sammen undersøger de, hvad Hoodoo går ud på. Problemet med Hoodoo er, at man skal tro på det før det virker (sådan er det jo med alle religioner = tænk på de troende muslimer og de problemer de giver os i samfundet og tænk på de gamle kriste korstog, der slog millioner af mennesker ihjel).

Kate begynder at sætte sig ind i Hoodoo og hun får næsten frelst Ben. Violet stopper hende dog inden det lykkedes, og nu er det Violet, der via en forbandelse har tryllebundet Ben i et liv i smerte.

Man finder ud af, at grunden til, at der ikke er spejle i skyldes, at man kan se de to døde tjenere i dem. Så er vi tilbage til Den sjette sans og I see dead people. Kate finder dog ud af, hvordan man beskytter sig mod Hoodoo forbandelser. Rødt teglsten i en cirkel og man har et sted, hvor Hoodoo ikke virker. Men man skal jo tro på det.

Kate opsøger advokaten kun for at finde ud af, at han også dyrker Hoodoo, og man opdager nu, at Violet og advokaten har et forhold som ikke kun er forretningsmæssigt.

Under en middag hvor Kate er sikker på, at Violet vil forbande hende via maden stjæler hun en side i Violets bog om, hvordan man beskytter sig fra Hoodoo. Eller det tror hun.

For under finalen finder man ud af, at der er noget helt galt. Violet er ikke den man tror hun er. Det er advokaten for den sags skyld heller ikke. Violet vil via sjæleoverføring overtage Kates krop og leve et langt liv videre i Kates unge krop. Under den dramatiske finale, hvor et spejl bliver skubbet mod Kate ser vi den kvindelige sorte tjener i spejlet. Det hele ender med et brag, men selvfølgelig klarer Kate den. Hun er jo den smukke pige, der skal så grueligt meget igennem før hun ser lyset for enden af regnbuen.

Not. Kate skifter krop og ender i Violets gamle krop. Hun får en Hoodoodrik og ender i den samme grønsagslignende tilstand som Ben.

Da brikkerne falder på plads opfatter man, at de to børn, Ben og Violet, siden advokaten alle er de to sorte tjenere gennem forskelllige stadier. Når man er blevet for gammel, så finder de en ny. problemet er, at Hoodoo kun virker, hvis man tror på det, og da advokaten har tilføjet Kate som arving til huset, så kan de to tjenere leve lykkeligt indtil de bliver gamle i de to unges kroppe.

Det interessante ved denne film er, at den bryder den ellers gamle opskrift med, at helten(e) klarer sig til sidst. Lidt som The crying game med transen og Den sjette sans med en død Bruce Willis. Haley Joel Osmont var ikke den eneste, der så døde mennesker. Det gjorde seeren jo også.

Samtidig kan jeg godt lide, at det er en film, som rummer mange detaljer som man ikke lige opdager med det samme, men først finder ud af, når man tænker tilbage på dem.

Jeg kan huske, at jeg sad med en følelse af, at jeg både var blevet snydt og taget ved næsen, men den indeholdt alligevel nogle elementer, der gør at det ikke er sidste gang jeg ser denne film.

Den får :3af5 af mig

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

jeg har set denne film for en del tid siden, og jeg vil stadig give den :4af5 + ½. Jeg synes simpelt hen denne film er noget så gennemført og fed. Som 3dotz siger, så er der rigtig, rigtig mange detaljer man først opdager senere hen, det er virkelig en film der sætter tankevirksomheden i gang. Kan kun anbefales.
Billede
bukkebrusen
Captain

Indlæg af bukkebrusen »

Måske jeg burde se den så, det er en af de film jeg må ærligt tilstå bare gik min næse forbi, selvom jeg har den :)

Fedt review !
He who dies with honor is a dead man!
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Vil ikke til at gå i detaljer, men da jeg regnede plottet ud efter 20 minutter og ikke var synderligt imponeret af filmen så får den kun :2af5 hos mig
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Besvar