N00bie til DVDr brænding

Mangler du en film? Hvordan ripper man en DVD? Hvor anskaffes DivX henne? Alle film- og tvrelaterede spørgsmål og ønsker stilles i dette område.

Redaktør: Moderators

Besvar
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

N00bie til DVDr brænding

Indlæg af FrZ »

Heysan.

Jeg er netop trådt ind i verdenen af dvd-brænding - og har så hentet en fin dvd, men problemet er at den fylder 5.2 GB (mine diske er på 4.7 - og dertil er der selvsagt et problem).

Hvordan griber man nemmest dette problem an? Skal filmen komprimeres - skal man købe dvdr i 5.2 - skal man fjerne menuer osv. Da jeg ikke har prøvet nogen af delene før, vil jeg bare høre den nemmeste metode.

Hvad gør I normalt?
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Det er en dual-layer (DVD9) du har hentet - eller en der er virkelig ringe til at rippe dvder der står bag. Har du en dual-layerbrænder så kan du få den ukomprimeret ud ved at brænde den på en dual-layer.

I tilfælde af at det er en spade der har rippet dvden kan du være heldig at filmen godt kan ligge på en DVD5 (almindelig 4,7GB-DVDR).
Prøv lige at mounte det image (iso/img/bin-cue) i daemon-tools og gå DVDen igennem. Er der ekstramateriale på? I så fald kan du nok nøjes med at fjerne ekstramaterialet, hvilket er en 3-kliksopgave i DVDShrink. Er det uden ekstramateriale, men du stadig vil have filmen på dine nuværende skiver, så må du igang med at rippe (komprimere) lortet. Forskellen i 5,2 og 4,7GB er ikke overvældende, så der kan du nok ligeledes blot bruge DVDShrink og stadig være fin tilfreds med resultatet.

Når du ser på DVDen via DaemonTools, så undersøg om der er flere lydspor på. DD/DTS/Engelsk/Spansk/Fransk - Et lydspor fylder meget (og DTS mere end DD). Vil du være tilfreds med kun at have engelsk Dolby Digital på, så er vil jeg da foreslå ats du fjerner de andre sprog og lydformater. It's a space saver

- God fornøjelse :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

Enten skal du bruge double layer diske - 8,5 GB - eller også skal du komprimere med f.eks. DVD Shrink. På den sidste måde kan du vælge output størrelsen og evt fjerne unødvendigheder fra dvd'en. Hvis du har en skrap pc kan du også bruge prof apps som Cinema Craft Encoder og få en noget bedre output kvalitet. (Siger de kloge ;) )

Men du skal nok bruge DVD Shrink i første omgang. Den bruger jeg. Jeg fjerner alt pånær det audio track og de subs jeg vil bruge

Her er DVD Shrink, og det er snydelet. Sæt output størrelsen til 4,3 GB el lign, så går det nok
http://www.sendspace.com/file/j6e0a5
Stim
Geografisk sted: Dumme dyr må bo alene

Indlæg af Stim »

Hej CA

Jeg har lige et lign. spørgsmål. Jeg har lige investeret i et par dual layer diske i håb om at jeg kunne sætte et par gode live-shows på i stuen, men min afspiller kan ikke afspille dem. Mit spørgsmål er så; skal det være de double layer som aroxdk nævner? Fordi DVD'er i dag, er jo næsten altid på de 7-8 GB (DVD9), og dem kan afspilleren jo sagtens klare (jeg tænker, når man lejer/ låner en film og ripper for så at lave et image)
Besvar