Vismandsrapporten fra 2005, hvilken jeg har læst igennem, er en rapport lavet med det formål at undersøge hvor meget sort arbejde har indflydelse på den danske skatteprocent. Det udmundede i 'Fair-play-kampagnen mod sort arbejde'. Hvis du så tv i 2006 for omkring 1-2 år siden vil du måske huske den som de reklamer, hvor manden på stranden prøver at springe i vandet og bliver ramt af en usynlig mur, efterfulgt af tale+tekst, der sagde:Cokeline skrev:Danmark er nok ikke det eneste land hvor der er sort arbejde... Til gengæld har vi en skatteprocent der siger spar 2 fordi der er en idiot som ikke magter at stå på ski skal hentes med fly i Østrig pga et brækket ben.DjMail skrev:Du mener ikke at det faktum at der snydes for 45 milliarder påvirker vores skatteprocent ?
"Jamen vi har gratis sygehuse" Ja det er også vildt fedt fordi det er jo virkelig noget jeg gør meget brug af. Lad folk selv betale det over forsikringer. Eller beskat det efter alder.
Jeg kan da godt forstå at en håndværker ikke gider at betale 70% til staten.
Det skal gøres mere attraktivt at tage en lang udd eller arbejde mere.
Jeg mener bare at top skatten skulle sænkes eller helt fjernes eller fjern det underligere system med fradrag så alle betaler det samme... Eller gør momsen lidt lavere på madvarer osv.
Jeg er erkender at jeg nok er ret egoistisk på det punkt dvs. at hvis jeg ser mit snit til at tjene nogen penge eller andre fordele uden at betale skat/afgifter så gør jeg glædeligt det, så der bliver råd til fladskærm, samtale køkken og udehus.![]()
Nu får jeg sikkert bidt hovedet af... Men det er nu min holdning
Iøvrigt lille tip. Hvis man arbejder i udlandet i forbindelse med en udstationering så få din adresse i et 3 land.
Fx. Hvis du er dansker, arbejder i Norge så få din adresse i Tyskland. Så betaler man noget der hedder sømands skat... Der er næsten ingenting...
Tænk hvis der nogen steder lukket land for folk, der laver sort arbejde.
Danmark er korrekt det land i verden med højest skattetryk. Undersøgelsen gik ud på at finde sammenhængen mellem sort arbejde og skattetryk i en række lande ud fra de skønstal, der er på området. Grunden til at det er skønstal er at man selvfølgelig ikke kan sige med 100% sikkerhed, hvor meget der helt konkret er tale om, men man har nogle ret gode metoder til at finde ud af det. I lande som Spanien, hvor man antager (ved) at der ikke finder så mange vennetjenester (sort arbejde) sted som eksempelvis korruption, blev dette også medregnet. Altså korruptionen indgik heri. Dette blev gjort ud fra at de to typer økonomisk set har samme indflydelsesforhold eller blev vægtet så de havde samme indflydelse.
Og hvad var konklusionen så? Jo, sort arbejde i Danmark er en direkte påvirkning til at skatten er så høj som den er i Danmark. Faktisk kunne skatten alene sænkes med 10% hvis der abslolut ingen sort arbejde fandt sted. Så tænker man måske at det ikke lyder af så meget, men lad os sætte det lidt i perspektiv, hvis nu kun halvdelen af det sorte arbejde forsvandt. Så vil det eksempelvis svare til at der kunne ansættes
11.000 flere i den danske sundshedssektor, eller
17.000 flere hvis der kun er tale om hjemmehjælpere, eller
Alle ville slippe for licens, eller
(i forbindelse med dette indlæg) bilpriserne ville falde med ca. 20%, eller
Uddannelsesstøtten ville kunne øges med 15%
Og skal det sættes i et yderligere perspektiv så kan man sige at hvis skatten alene faldte med de 5% samtidig med at flere blev ansat i sundhedssektoren, så ville det stadig skabe en væsentlig højere indtægt for staten gennem skatten. Det vil bevirke vores BNP blev bedre, kronen yderligere stabil og en bedre mulighed for et overskud på betalingsbalancens løbende poster i og med vores udlandsgæld yderlige ville blive afbetalt eller vi kunne låne penge til udlandet og dermed renteindtægter.
Eller hvad med det faktum at det, det koster for Banedanmark at udbedre jernbanenettet, ville kunne blive finansieret i løbet af kort tid gennem skatten så vores tog ikke blev forsinkede fordi de konstant lider under små-reperationer eller etapeløsninger på skinnerne.