Så fik jeg endelig taget mig sammen til at pakke folien af denne film og smide den en tur i dvd-afspilleren. Noget jeg burde have gjort for lang tid siden.
Den oprindelige Clerks film går nærmest under betegnelsen kult, og når man først sætter filmen i gang erfarer man, at Clerks er lavet i sort/hvid. En kraftig kontrast til den tid vi lever i, men Clerks den første er heller ikke helt normal, men alt for cool.
Clerks II - The passion of the Clerks starter lidt som den første film sluttede. I sort/hvid. Kun for at Dante som hovedpersonen hedder kan erfare, at der er brand i den Quick Stop han har bestyret i 10 år. Ilden er lavet som den grimmeste CGI effekt og så kommer der ellers farver på historien.
Dante og hans sidekick Randall er endt hos burgerkæden Mooby, hvor de serverer burgere og andet fastfood. Mooby er selvfølgelig en Disney goes McDonalds, så en ko er selvfølgelig blikfanget. Hos Mooby arbejder der også en 19 årig 'taber' som er til Gud, Transformers og Lord of the Rings.
Han har en kæreste, men det vil være synd at fortælle mere her til de personer, som ikke har set filmen endnu.
Chefen for Mooby er Rosario Dawson. Hun spiller en central rolle i filmen, der foregår på Dantes sidste dag i Mooby. Han skal til at flytte til Florida, hvor han skal betjene en bilvask, når han er blevet gift, og så går der ellers Kevin Smith i filmen.
Jay & Silent Bob står som sædvanlig og hænger ude foran. Der kommer et par referencer til tidligere Kevin Smith film som for eksempel Dogma og J & SB strikes back. De to er mere afdæmpede i denne film, hvilket passer godt til filmens mere voksne, og knap så provokerende indhold.
Den sidste dag hos Mooby går som normalt for Dante og Randall. Kunderne serviceres og svines til, og er der ingen kunder, så er der altid den 19 årige Elias man kan være efter. Elias virker til at være dum, men han udvikler sig meget kraftigt i filmen.
Totalt skægt er det når Randall får en kunde til at brække sig efter at have disset Lord of the Rings for vildt. Transformers får også en tur, og i slutningen af filmen følger en af de sjoveste going-away fester man kan få. Den omhandler et æsel og en røgmaskine.
Sjovt er det også at se My name is Earl skuespilleren (har glemt navnet) stå som storpralende kunde/gammel skolekammerat og høre hvordan han har fået sit kælenavn.
Det gennemgående tema i filmen handler om, hvad man vil med sit liv. Det er absolut en fordel at have set nogle af de tidligere Kevin Smith film, som minimum Clerks.
Ben Affleck har en cameo rolle i filmen. Man ser ham ikke i lang tid, men Kevin Smith har for vane lige at smide en skuespiller fra en af hans tidligere film ind over (Ben Affleck var med i Mallrats).
Kanon film hvis man er til mere end bare spoof. Jeg giver den
...