Licens på computere pr. 1. Januar!!!!
Redaktør: Moderators
-
odder
- Bæver Bekæmper
- Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål
Licens på computere pr. 1. Januar!!!!
Ja så har licensfar lige været her.. De har aldrig kunne have noget på mig, men dét havde de så i dag.
Fra 1. Januar 2007 skal der nemlig betales licens for at have en computer. Jeg har hverken radio eller tv, så har hidtil kunne snige mig uden om, men nu klapper fælden jo så. Man får heldigvis ingen bøde, men i hvert fald så kommer der snart regninger.
Det største problem, med dette, er at det rammer en masse studerende. Vil skyde på at 99% af alle studerende har en PC, og de skal nu til at budgettere 2000 kr om året til licens for deres computere. Det er rigtig mange penge. Især for studerende.
Jeg ville høre, om nogen kender reglerne helt til bunds. Om der skal være tv kort i, eller hvad? De kan jo ikke bare skære alle over én kam, som de gør her.
Fra 1. Januar 2007 skal der nemlig betales licens for at have en computer. Jeg har hverken radio eller tv, så har hidtil kunne snige mig uden om, men nu klapper fælden jo så. Man får heldigvis ingen bøde, men i hvert fald så kommer der snart regninger.
Det største problem, med dette, er at det rammer en masse studerende. Vil skyde på at 99% af alle studerende har en PC, og de skal nu til at budgettere 2000 kr om året til licens for deres computere. Det er rigtig mange penge. Især for studerende.
Jeg ville høre, om nogen kender reglerne helt til bunds. Om der skal være tv kort i, eller hvad? De kan jo ikke bare skære alle over én kam, som de gør her.
Mine seneste Reviews:
Gran Torino
Ace Combat 6: Fires of Liberation
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Re: Licens på computere pr. 1. Januar!!!!
Er enten en gammel nyhed eller forkert dato ?odder skrev:Fra 1. Januar 2006 skal der nemlig betales licens for at have en computer.
<---------------------------->
§1 I'm always right
Nej licens for hurtige netforbindelser. Og jo det er en ret gammel nyhed. FrZ fik et sammenbrud over den nyhed og startede et topic med et indholdsmæssig blodprop
Senest rettet af QrazyLeg 04 dec 2006, 19:24, rettet i alt 1 gang.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
-
odder
- Bæver Bekæmper
- Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål
Jeg mente selvfølgelig 2007.. Men søgte lidt, og kunne ikke rigtigt finde noget... Jeg synes bare det er ringe, at straffe studerende på den måde.
@ Chreddy1, hvis du nu gad læse, hvad jeg skrev, så ville du også vide, hvordan jeg ved det.
@ Chreddy1, hvis du nu gad læse, hvad jeg skrev, så ville du også vide, hvordan jeg ved det.
Mine seneste Reviews:
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Har du en af nedenstående ting?http://dr.dk/licens/medielicens.asp skrev:
Den kommende medielicens
De danske politikere har indgået et medieforlig som gælder for perioden 2007-2010. I medieforliget fremgår det, at den nuværende farve-tv-licens og sort/hvid-tv-licens fra 1. januar 2007 afskaffes. I stedet indføres en medielicens. Den nuværende radiolicens bevares. Således vil licenssystemet fra 2007 bestå af en medielicens og radiolicens.
Medielicensen omfatter alle apparater, der er i stand til at modtage billedprogrammer og -tjenester, herunder pc’er og visse mobiltelefoner. Se kulturministeriets nærmere definition på hvilke apparater, der bliver omfattet af medielicensen, her.
Ændringen til medielicens medfører, at seere, der hidtil kun har betalt sort/hvid-tv-licens, fremover skal betale samme licens som seere med farve-tv.
Der sker ingen ændring for husstande, som i dag har farve-tv og betaler licens. Medielicensen dækker alle licenspligtige apparater i husstanden. Således skal man kun betale en medielicens pr. husstand - uanset, hvor mange computere, fjernsyn, radioer eller mobiltelefoner, man har. Men har man kun radio, skal man fortsat kun betale radiolicens.
Ændring fra tv-licens til medielicens sker for at fremtidssikre licensfinansieringen af DR og de regionale TV 2-virksomheder. I dag er det muligt at se tv på andre apparater end et traditionelt tv-apparat, og det forventes, at antallet af seere, som vælger at afskaffe det traditionelle tv-apparat og i stedet se tv på bl.a. computer vil stige kraftigt i de kommende år. Ved at indføre medielicens sikres det, at alle der har et apparat, som kan vise tv-signalerne, betaler licens og dermed bidrager til den kollektive finansiering af de danske public service-tilbud.
Så nej tv-kortet er ikke et krav.[url=http://www.kum.dk/sw43421.asp#516_39353]Kulturministeriet skrev:http://www.kum.dk/sw43421.asp#516_39353[/url]
Spørgsmål: Hvilke nye apparater vil være omfattet af medielicensen?
Svar: Medielicensen vil principielt omfatte alle apparater, der er i stand til at modtage billedprogrammer og –tjenester. Det betyder, at medielicensen bl.a. vil omfatte:
* Traditionelle tv-apparater
* Computere med indbygget/tilkoblet tv-tuner
* Computere med en internetadgang, der muliggør modtagelse af levende billeder. Indtil videre er det lagt til grund, at dette kræver en bredbåndsforbindelse på minimum 256 kbit/s.
* Bærbare enheder (mobiltelefoner, PDA’er, video-IPOD’s mv.), forudsat at disse kan modtage billedprogrammer og –tjenester direkte via telenet (f.eks. 3G) eller internet.
Har man kun et traditionelt radio-apparat, skal man som hidtil kun betale radiolicens. Har man en bærbar enhed, der ikke kan modtage billedprogrammer, men kun lydprogrammer (f.eks. en mobiltelefon med FM-tuner) skal man ikke betale licens.
Det skal understreges, at der - som det også gælder nu - kun skal betales én licens pr. husstand. Såfremt en husstand er i besiddelse af et traditionelt tv-apparat og derfor allerede betaler farve-tv-licens (det gælder langt den overvejende del), vil man overhovedet ikke blive berørt af omlægningen. Derimod vil de husstande, som hverken er i besiddelse af et tv eller radioapparat, eller som kun er i besiddelse af et radioapparat, blive berørt, såfremt de har en PC eller en bærbar enhed, der er i stand til at modtage billedprogrammer. Der vurderes at være tale om et relativt begrænset antal.
For erhvervsvirksomheder vil der som nævnt i oplægget blive fastlagt en særlig ordning, der indrettes, så erhvervsvirksomhederne samlet set ikke skal betale mere end de ca. 70 mio.kr., som de i dag betaler i licens. Ordningens nærmere udformning vil blive fastlagt efter forslag fra DR og repræsentanter for erhvervslivet i fællesskab.
Så med andre ord
DjMail skrev:Betal jeres licens og hold jeres kæft!
Har undret mig over hvorfor studerende piver så meget over denne licens, for de fleste studerende jeg kender har alligevel et fjernsyn og BURDE derfor betale deres licens i forvejen. Så diskussionen er vel stadig den samme, om man mener man skal betale licens eller ej - og intet at gøre med at det hedder medielicens.
Der vil så være enkelte (læs odder
) som ikke har haft tv, men kun computer. På baggrund af den stadig større digitalisering, og dr's stigende tilbud på nettet er det vel kun fair at der nu også skal betales licens selv om man kun har en computer. Denne kan alligevel erstatte et fjernsyn, og har vel egentlig været et hul i reglerne at den ikke har været omfattet tidligere.
Så støtter både Mail og qzl, betal og nyd alt det der følger med - i bruger sikkert ting som licensen støtter, uden at være klar over det
Der vil så være enkelte (læs odder
Så støtter både Mail og qzl, betal og nyd alt det der følger med - i bruger sikkert ting som licensen støtter, uden at være klar over det
Ja betal jeres licens. Grunden til at DR's pakkeleg virker så dårligt er sgu nok at alle dem, der ikke betaler også mener de har ret til at bruge det ;P
ICQ: 122?70?11 [url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]
"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
-
Ace
- [Ltd edition]
- Geografisk sted: Life is like a dick, when tings get hard, FUCK it!
Det licens er bare så meget 1970... Pay per wiew ville være så meget mere retfærdigt. Jeg ser næsten ingen fjernsyn, men horer da godtnok også afsted på mine 3 computere, 3 anlæg (inc bilradio). Så heldigt det kun er en husstands afgift. Så må vi se om de kan finde ud af hvor jeg bor.

In this house we obey the law of thermodynamics - Homer Simpson
Se det ville faktisk også være ret smart hvis det kunne lade sig gøre 
Fordi et licensbetalt skattetræk rammer mange flere mennesker end nødvendigt. For eksempel vil både min kone og jeg komme til at betale licens over skatten, mens vi nu betaler husstandsbestemt licens.hirayz skrev:Jeg betaler licens men HADER det, kan ikke se hvorfor jeg skal betale det lort ser ALDRIG DR1 og DR, høre ALDRIG radio. Kan ikke forstå de ikke bare trækker det lort over skatten.
Måske ikke dobbelt op for ved et automatisk skattetræk burde licensen kunne sættes ned, men hvem tror selv på dette.
Selv børn på 13 år, der går med aviser betaler arbejdsmarkedsbidrag. Hvis de først fik et skattekort, så vil de også komme til at betale licens. Man kunne så gøre licensen til en procentvis eller promillevis del af indtægten, men så vil der igen komme brok. For direktøren, der ikke har tid til at se fjernsyn vil komme til at betale en del mere i licens kroner/øre-mæssigt end bistandsklienten, som ligger på den flade hele dagen. Så jeg tror vi er bedst sluppet med den nuværende licens, selv om jeg også er træt af at høre på alle studenterne, som beklager sig over deres SU også skal gå til licens. Altså de udeboende for de hjemmeboende går jo stadig under mor og fars licens.
...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
jeg er enig med dig 3dotz tror bestemt vi er bedre stillet som det køre nu.
Dog forstår jeg som sådan godt studerende som betaler fuld licens med utrolig få midler. Et eller andet sted burde der være en rabat ordning. For mange er tv´et et relevant medie i forhold til deres uddannelse.
Jeg går selv på en uddannelse som handler om information, kommunikation osv. Det er ikke endu så vigtigt for mig at se tv, men forestiller mig at det kommer senere hen. Da vi uden tvivl også skal have om tv mediet.
Kan pensionister få rabat i bussen vil jeg også have på mit tv. Ellers må olga diske op med ALLE 16 kroner når hun skal ud og handle
Dog forstår jeg som sådan godt studerende som betaler fuld licens med utrolig få midler. Et eller andet sted burde der være en rabat ordning. For mange er tv´et et relevant medie i forhold til deres uddannelse.
Jeg går selv på en uddannelse som handler om information, kommunikation osv. Det er ikke endu så vigtigt for mig at se tv, men forestiller mig at det kommer senere hen. Da vi uden tvivl også skal have om tv mediet.
Kan pensionister få rabat i bussen vil jeg også have på mit tv. Ellers må olga diske op med ALLE 16 kroner når hun skal ud og handle