online adfærd

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Deejay_Wonder
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

online adfærd

Indlæg af Deejay_Wonder »

Er det ikke sjovt at tænke på, at vi alle her 2 forskellige personligheder (de skitzofrene har nok lidt flere). Vi viser en personlighed når vi er nærværende med andre mennesker, men denne personlig er forskellig fra når vi går online.

Hvad sker der når vi går online og skal kommunikere med andre mennesker?
Det er det samme som mænd der sætter sig bag rattet - de tror de ejer hele den danske infrastruktur. De har kontrol over bilen og er dermed dens herre.
Herren kan tillade sig at svine andre billister til hvad enten de kører for langsomt, for hurtigt eller direkte retarderet.

Sjovt at læse de undersøgelser der findes omkring online adfærd. Det er skræmmende hvor mange der bliver truet på livet over nettet. Og hvorfor truer folk hinanden over nettet? Nogle gange kan folk true andre mennesker som de ikke engang kender. Ville de også gøre det i virkeligheden hvis de stod face-to-face?

Det er da også mærkeligt at man kan betro sig andre via nettet - at nogen er villig til at fortælle alt om deres barndom i detaljer - alle personlige data som i virkeligheden ikke vedkommer andre.
Hvor anonyme er vi i virkeligheden når vi surfer rundt på nettet? Hver eneste keystroke er jo i virkeligheden et fingeraftryk - alt kan spores. Er det ikke det man har set i medierne? En syg stodder har lavet IP-trace af en person, fundet personen og voldtaget vedkommende.

Hvorfor skal vi alle være skitzofrene og stole blindt på internettet?
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Nogle gode spørgsmål.
Noget af diskutionen har vi haft herinde før. Hvordan folk opfører sig på nettet. Jeg har personligt den holdning at jeg prøver at opfører mig på nettet som jeg ville gøre offline.

Ved ikke hvad det er der gør at folk føler sig beskyttet bag skærmen. Ville aldrig fortælle personlig information til folk online, som jeg ikke har mødt offline, eller i det mindste kender bedre end bare en fra et chat rum.

Hmm mens jeg skrev sidste linie kom jeg til at tænke på at det jo ikke passer. Hvis jeg begynder at tænke mig om så kan jeg da navne, telefon numre, adresser og meget mere på en del folk fra CA. Mange har jeg mødt før jeg egentlig lærte dem som sådan at kende. Men nogle herinde fra ved jeg da hvor bor, arbejder, hedder, har studeret osv. uden nogensinde at have mødt dem og selvfølgelig også omvendt.

Man kan selvfølgelig gemme sig bag en maske på nettet og ikke afslører noget om sig selv. og dette ville jeg givetvis hellere aldrig have gjort hvis f.eks CA. kun var et forum. Jeg føler at man lærer folk at kende på et eller andet plan på IRC. Og er også derfor jeg har haft en lang periode hvor jeg slet ikke har brugt boardet. Men det sidste års tid er jeg begyndt at bruge det mere og mere.

Gode spørgsmål Wonder, kommer måske med et lidt dybere indlæg senere, men sidder og skriver uge opgave (qleg hvis du griner så brækker jeg dit ben). Men helt sikkert et oplagt emne til en laaang diskution.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Hehe DjMail, jeg har to mere til at stå i soveværelset (ben, altså). Så jeg slår mig på maven af grin.

Jeg vil godt komme med en større teoretisk forklaring på online adfærd senere i dag. Til dels også forklare at det er set før: Hvad 'masserne' gjorde tilbage i 1970'erne hvor tv-medierne gjorde sit enorme indtog og hvad de sociologiske problemer var dengang. Hvorledes disse masse(multi)medier danner sine egne sociologiske love og hvordan Internet-kulturen måske ikke er det helt store problem som de franske filosoffer så tv-mediet for at være dengang. Men lige nu er jeg på vej til et gruppemøde, for bagefter at have forelæsning.

Desuden vil jeg også svare på dit spørgsmål om hvorfor vi faktisk ikke er skitzofrene og hvorfor vi heller ikke stoler blindt på Internettet.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Deejay_Wonder
Kontakt:

QrazyLeg skrev: Desuden vil jeg også svare på dit spørgsmål om hvorfor vi faktisk ikke er skitzofrene og hvorfor vi heller ikke stoler blindt på Internettet.
Uha det ser jeg frem til at høre. For jeg er slv af den overbevisning at for mange (uden at generelisere) stoler blindt på fremmede over nettet.

Hvorfor vi er skitzofrene? Jamen det er vi alle. Jeg er på en måde når jeg er sammen med vennerne, jeg er på en anden måde når jeg er sammen med kæresten og en helt tredie når jeg er sammen med familien.
Så snart jeg går online, så vil man jo et eller andet sted være en anden end den man i grunden er. Man tør meget mere over nettet.
Jeg læste sågar for et par dage siden, at flere virksomhedscheffer fyrer deres medarbejder via sms fordi de er bange for at stå ansigt til ansigt med deres medarbejder.
Det minder da lidt om dem der skal spille så smart her på nettet men i virkeligheden er de nogle helt andre personer.

Qben, jeg siger heller vi alle stoler blindt på nettet, slet ikke efter alt det man har hørt i medierne om nettet. Men jeg siger bare at stadig alt for mange stoler fuldstændig blindt på nettet og er faktisk villig til hvad som helst.!

citat
Kunne du finde på at gå nøgen rundt på Strøget i København? Ville du nogensinde give dit kontonummer til en tilfældig forbipasserende på gaden? Eller ville du efterlade dit hus med hoveddøren på vid gab? Nej, vel ...?
Tænk før du klikker - det farligste på nettet er dig selv!
YaKuZa_MaB
Site Admin
Geografisk sted: Well APG Would sure like to Know That ;-o
Kontakt:

Re: online adfærd

Indlæg af YaKuZa_MaB »

Deejay_Wonder skrev:Sjovt at læse de undersøgelser der findes omkring online adfærd. Det er skræmmende hvor mange der bliver truet på livet over nettet. Og hvorfor truer folk hinanden over nettet? Nogle gange kan folk true andre mennesker som de ikke engang kender. Ville de også gøre det i virkeligheden hvis de stod face-to-face?

Meget sjov ting du har fat i der for det har jeg fanme været ude for mange gange. jeg spiller meget cs online og er med i en stor clan der har en del servere og som admin på de server er jeg op til flere gange blevet truet på livet. Fordi folk har fået et ban eller et kick.

Men som du skriver de ville aldrig gøre det face 2 face for det har de ikke nosser nok til. Det sjove var så at vi var til et kæmpe lan party og der mødte jeg en af dem der havde givet mig sådan en trussel og han var bare indbegrebet af en nørd lille tynd og med briller da jeg spørger ham om det var noget han ville gøre noget ved var han fanme lige lige ved at tude. jeg fatter ikke at folk opføre sig så destrutivt på nettet på et eller andet tidspunkt må¨det sku da bide dem i røven. Men tror det er den der anonymitet der tiltaler folk at de tror ingen kan finde dem eller fange dem når de fremstiller disse trusler. eller er det fordi det får dem til at føle sig som de store mænd de enligt gerne vil se sig selv om men som de aldrig bliver.
Billede
-=[Chart Attack Admin]=-
-=[[url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]]=-
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

De mord trusler jeg kommer med er squ ikke for sjov!

SLÅR DIG IHJEL YAKUZA!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
YaKuZa_MaB
Site Admin
Geografisk sted: Well APG Would sure like to Know That ;-o
Kontakt:

Indlæg af YaKuZa_MaB »

DjMail skrev:De mord trusler jeg kommer med er squ ikke for sjov!

SLÅR DIG IHJEL YAKUZA!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Jeg kommer heller aldrig med tomme trusler Mail og jeg mangler Hunde foder så din challenge kommer som kaldet ses den 18 din tøs. :evil:
Billede
-=[Chart Attack Admin]=-
-=[[url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]]=-
Lokefar
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

Deejay_Wonder skrev: Hvorfor vi er skitzofrene? Jamen det er vi alle. Jeg er på en måde når jeg er sammen med vennerne, jeg er på en anden måde når jeg er sammen med kæresten og en helt tredie når jeg er sammen med familien.
Altså hvis man vælger at tro på Jungs teorier (Man kan jo vælge og vrage i psykologien :)) så snakker du her om menneskets persona. Jeg har valgt at copy/paste fra Wiki:

Personaen er, som psykologisk begreb, den maske eller rolle vi påtager os i det sociale liv. Det er den opførsel vi udviser i vores omgang med verden.

Således har man en persona i forhold til sit arbejde og den funktion man har i hverdagen. Problemet opstår, når man identificerer sig med sin persona, sin rolle, så man ikke optræder med sin egen personlighed.

Personaen er det man egentlig ikke er, men som man selv og andre tror man er. Det er dog i dagliglivet nødvendigt at optræde med en vis form for maske/ rolle/ persona.

Hvis den rolle man påtager sig, er i modstrid med de indre kvaliteter, kan det give psykiske problemer.
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

Jeg tror ikke vi er skizofrene. Så er jeg mere til den holdning at man har en persona der "passer ind" i hver social sammenhæng. Jeg er i en bestemt rolle når jeg går på arbejde og arbejder sammen med de mennesker, der befinder sig det sted, og det er absolut ikke den samme person jeg er når jeg f.eks. går i byen. Dog kan man vel godt sige, at de indre kvaliteter (for nu at citere Lokefars citat af Jung) følger mig ligemeget hvilken rolle jeg påtager mig.
Det med at man stoler blindt på fremmede over nettet er der mange aspekter af. Jeg har selv haft en "online dagbog" kan man vel nærmest kalde det, en person jeg kunne fortælle snakke med om alt og betro alt til, hvor jeg vidste, at vedkommende ikke ville dømme mig fordi vedkommende ikke kender mig "irl". På den måde var det for mig meget nemmere, end at skulle betro mig til min bedste veninde, fordi hun kender mig og min fortid og alt om mig, og jeg vil derfor føle at hun dømmer mig.
Et helt andet aspekt af det at stole blindt på fremmede over nettet er jo så det med pædofile mænd, der udnytter småpiger på forskellige chat-sider ved at lokke dem til at betro sig osv. Det er en HELT anden diskussion, som jeg ikke vil komme ind på her.
Mht det med at fyre folk over en sms. Hvis man sidder i en chefstilling, og man ikke har modet til at tage den konflikt der følger med en fyring vil jeg mene, at man ikke egner sig som chef. Det er ren og skær konfliktskyhed (hvis der findes et sådan ord) og det er mangel på ansvarsfølelse. Og så vil jeg virkelig mene, at man sidder i den forkerte stilling, for det er to meget vigtige kvaliteter hos chefer.
Alt i alt vil jeg ikke mene at man er skizofren, så er jeg mere til Jungs teorier som Lokefar omtaler, hvor man har de forskellige persona'er i hver sin sociale sammenhæng. Lige på nettet tror jeg at skærmen og den fysiske afstand giver et vist form for et beskyttelsesskjold, hvorfor jeg også tror, at ham gutten der truede Yakuza overhovedet kunne få sig til det.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Nu tror jeg ikke på den der med sms fyringer.

PWC har fyret nogle som ud over deres alm. fyreseddel også fik en sms. Har ikke hørt om nogle som udelukkende er blevet fyret via sms.
Deejay_Wonder
Kontakt:

Sunshine skrev:Jeg tror ikke vi er skizofrene. Jeg har selv haft en "online dagbog" kan man vel nærmest kalde det, en person jeg kunne fortælle snakke med om alt og betro alt til, hvor jeg vidste, at vedkommende ikke ville dømme mig fordi vedkommende ikke kender mig "irl". På den måde var det for mig meget nemmere, end at skulle betro mig til min bedste veninde, fordi hun kender mig og min fortid og alt om mig, og jeg vil derfor føle at hun dømmer mig.
Du ved stadig ikke hvem der sidder bag skærmen - du kender ikke til vedkommenes intentioner om jeres samtale. Er personen i virkeligheden ude på at hjælpe dig eller ikke. Tror man på at personen i virkeligheden er ude på at hjælpe og det i virkeligheden ikke er intentionen, så havner man i de situationer som man har set adskillelige gange på diverse chatfora. Jeg siger ikke nødvendigvis at det hele munder ud i voldtægt, men ihvert fald en udnyttelse.!
Det kan være nemt at snakke med andre om mere personlige ting netop fordi I ikke kender til hinandens baggrunde - men dermed har du også sagt at man er mere åben og har lettere ved at udveksle personlige informationer som i virkeligheden ikke kommer andre ved.!

Jeg foretager heller ikke en generelisering, for der er da mennesker derude der i virkeligheden prøver at hjælpe én, vil lytte til én hvis de er i vanskelige situationer.! Men jeg tror mange gange der ligger et skjult motiv bag. Mænds tankegang og intentioner er mange gange sygelige - det er der flere statistikker der bekræfter.
Forestil dig kommunikationen mellem en mand/dreng og en kvinde/pige. Kvinden/pigen er ked af det og søger råd hos manden/drengen. Hunkønnet åbner sig 100%, er villig til at fortælle om alt - sågar om deres sexliv. Hvor mange mænd udnytter ikke sådan noget?

Hvad angår skitzofreni: Hvorfor har jeg hørt denne replik så frygelig mange gange "han er vel ikke sådan i virkeligheden?". Og nej, det er han ikke - det har yakuza også bemærket.! Jeg tror ikke at den personlighed man viser på et board er en afspejling af den virkelige personlighed man udviser face-to-face.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Lige for at komme med en kort bemærkning på det med de forskellige identiteter som vi har rundt omkring (ikke kun på nettet), så hedder det at vi danne neo-tribale fællesskaber. Michel Maffesoli's teorier om neotribalisme er ganske godt forklarende om hvorledes de fungerer. Jeg skal se om jeg ikke kan lave det store indlæg senere :) Og iøvrigt med hr. Maffesolis teorier :)
Lokefar
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

Jaja bare indrøm at du også havde Jungs teorier i tankerne men at jeg nåede dig i forkøbet ;)
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
PsyClone
Geografisk sted: Aalbizzle
Kontakt:

Indlæg af PsyClone »

Wow... Snak om at overanalysere.
Det kan der selvfølgelig også være brug for nogle gange...
Darkheart
Geografisk sted: Always under // or above
Kontakt:

Indlæg af Darkheart »

QrazyLeg skrev:Lige for at komme med en kort bemærkning på det med de forskellige identiteter som vi har rundt omkring (ikke kun på nettet), så hedder det at vi danne neo-tribale fællesskaber. Michel Maffesoli's teorier om neotribalisme er ganske godt forklarende om hvorledes de fungerer. Jeg skal se om jeg ikke kan lave det store indlæg senere :) Og iøvrigt med hr. Maffesolis teorier :)
En mulighed. Ligeledes kan Goffmans face- og rollebegreber twistes til at passe, samt Oldenburgs 3. place begreb. Der er efterhånden mange der kan drejes ind på hvorvidt vi agerer alt efter kontekst. Meyrowitz, Bordieu etc..
- Darkheart -
We fools who love...
Kymze

Indlæg af Kymze »

uhha nogen fine ord og begreber.. jeg melder simpelthen pas!
Jeg bliver så bitter. Som i jeg er så bitter. Hold nu op med at larme. Hostepigen, der har hostet i halvanden måned. Hiphopnabo. Underbo. Nabo teenager. Udenfor. Hold nu op!!! Jeg kan ikke være i fred nogen steder. Ønsker mig alle mennesker væk. Nu.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Havde også Bordieu i tankerne faktisk. Men ville afgrænse det lidt. Ligeledes kan man jo også, med henblik på at stole blindt på andre, inddrage Foucaults panoptikon - og overvågningsoptikken i det.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

brækker mig! jer fra den akademiske elite er fandme for kedelige at høre på hehe
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Det er ren metodeovervejelser det her... Det er fedt :P
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

det er røv kedeligt er det.
Besvar