Matematik opgave

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
mimic
Geografisk sted: Some albanian mountains
Kontakt:

Matematik opgave

Indlæg af mimic »

Billede
Billede Hvorfor ikke bare sætte en skive på anlægget?
Svane

Indlæg af Svane »

den er meget simple :P hehe

for f'(x)=3

Det er fordi, f(x) differentieret er bare 3, for hvis f(x)=x^a+k gælder der at f'(x)=a*x^(a-1)+0

og da det ikke er noget x i f'(x)=3 så kan 2 ikke sættes ind nogle stedder.:-)

ved ikke lige hvor godt det er forklaret men håber det hjælpen.
Hoopstar

Indlæg af Hoopstar »

meget forvirret forklaret hehe
Brugeravatar
mimic
Kontakt:

Indlæg af mimic »

Så det er ikke muligt at lave en decideret udregning på denne opgave?
Det bringer mig så til mit næste spørgsmål:
Jeg sidder med en anden opgave der sidder sådan ud:
Billede
Jeg ved opgaven giver 12, men kan ikke lige se hvordan, heller ikke med din tidligere forklaring.
Kan du klare en forklaring til den også?
Silian^

Indlæg af Silian^ »

Måske kan http://www.matlex.dk/diff.html hjælpe dig. Jeg har ikke selv lært om differentialregning endnu, så kan desværre ikke hjælpe med din opgave.
CrazyBrain
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af CrazyBrain »

f(x) = 3x^2
x0 = 2

Formel:
(bx^a+k)' = abx^(a-1)

altså
(3x^2)' = 2*3x
indsæt x0
-> 2*3*2 = 12...

Du kan finde differentiationstabeler her:
http://www.formel.dk/matematik/differen ... iation.htm

Ved ikke hvor meget du ved om det, men d/dx(???) betyder det samme som (???)'

Har selv nogle andre tabeller i en bog, men er ikke hjemme her i weekenden, så kan ikke lige ligge dem op nu.. men sig til, hvis du er interesseret...

Kan desuden tilføje (en ting som hjalp mig meget, dengang jeg lærte skidtet), at når du differentiere et udtryk, giver det hældningen på kurven.. Altså i dit første spørgsmål er det en lige streg, med en hældning på 3 over hele forløbet.. Derfor bliver x elimineret under differentiationen.. I det andet eksempel, hvor ligningen er i anden potens, varierer hældningen med x, og x indgår derfor i den differentierede.. Det resultat du så får, når du indsætter x er hældningen i netop det punkt..
Pointen med denne lange smøre er, at hvis du er i tvivl om et resultat, kan du tegne kurven og se om hældningen passer i punktet (Det er simpelt nok i starten, men efterhånden som du kommer længere i kurset skal du nok gerne ha fanget konceptet i differentiation, for det bliver svært at tjekke grafiskt!)
Senest rettet af CrazyBrain 20 okt 2006, 19:34, rettet i alt 1 gang.
Billede
Brugeravatar
mimic
Kontakt:

Indlæg af mimic »

CrazyBrain skrev:Har selv nogle andre tabeller i en bog, men er ikke hjemme her i weekenden, så kan ikke lige ligge dem op nu.. men sig til, hvis du er interesseret...
Må du meget gerne når du engang får tid. :D

Jeg har lidt svært ved at forstå svane's forklaring, så er der ikke en der kan skære det ud i pap for mig? :)
niller

Indlæg af niller »

f(x)=3x+4

f'(x)=3

ax differentieret er lig a - altså som tidligere nævnt hældningen på den rette linje, som i dette tilfælde skærer y-aksen ved værdien y=4. Du kan sådan set differentiere de to udtryk enkeltvis når de adskilles af + eller - (altså 3x henholdsvis 4) og da 4 diffentieret giver 0 (hvis du tegner y=4 op har du jo bare en ret linje, der antager værdien 4 for alle x-værdier og altså ingen hældning) er resultatet af at differentiere det samlede udtryk blot 3.

f'(x0) = f'(2) = 3 ,da udtrykket altid giver tre, idet det er en ret linje i y=3
Brugeravatar
DJ LAU

Indlæg af DJ LAU »

mimic skrev:Så det er ikke muligt at lave en decideret udregning på denne opgave?
Det er rigtigt hvad han siger, men for sådan uden videre at kunne bruge de sætninger der, skal du først bevise dem. Beviserne og sætningerne må desuden stå i din grundbog, det er garanteret noget du skulle have læst, ellers havde din lærer nok ikke sat dig igang med de opgaver der :wink:
CrazyBrain
Kontakt:

Indlæg af CrazyBrain »

Så er weekenden vist ved at være overstået.. Havde lige glemt jeg havde lovet at uppe det...

Men her er tabellen... (Det er dem til venstre du skal bruge.. Dem til højre er integration, hvilket du måske får om senere)
Tabel

Har også lige smidt lidt regneregler for differentiation op..
Regneregler

Hvis du har prolemer med dem, så bare sig til...
Billede
Brugeravatar
mimic
Kontakt:

Indlæg af mimic »

Yderst fornemt.
Takker og bukker!
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

Lidt offtopic.. Hvad i alverden skal man bruge disse formler til?! Det giver overhoved ingen mening, efter mit lille hoved, men nu er jeg så heller ikke så matematisk så det gør nok.... :roll:
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Man bruger formlerne til at udregne forskellige forhold. Sammenlign det med RESES-bøjningen i tysk. En formel fortæller dig om et forhold inden for en given sag... Meget generelt sagt.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Bakko
Geografisk sted: Bolivia eller deromkring

Indlæg af Bakko »

fuck jeg vil sku bare lade jer matematik nørder være :D
CrazyBrain
Kontakt:

Indlæg af CrazyBrain »

@ Amh...
Som tidligere sagt, kan du udfra differentiation finde en hældning.. Hvis du gør det en gang til, kan du finde ud af noget om krumningen..

Hvis du kører det over i faststofmekanik, kan du bruge det i sammenhæng med bl.a. bjælkeligningen, hvor du kan finde udbøjning, momenter osv via det..

Der er mange muligheder ved differentiation..

Desuden kan jeg tilføje, at hvis du integrere, kan du bl.a. finde arealet under en kurve + en hel masse andet... Men det er en helt anden historie.. :D
Billede
Besvar