Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.
Lokomotivfører
Jobindhold
Lokomotivføreren har et stort ansvar.
I et enkelt tog kan der være flere hundrede passagerer, hvis sikkerhed lokomotivføreren har i sine hænder. Jobbet stiller krav om overblik, præcision og lyst til at yde service.
Information spiller en stor rolle for kundernes oplevelse af togrejsen, og det er ofte lokomotivføreren der skal tale i højttaleren og svare på passagerernes spørgsmål.
Som lokomotivfører skal du tjekke toget før afgang, afprøve bremser, notere togets vægt og længde, sporarbejde og hastighed. Det er en vigtig del af jobbet at kunne vurdere tekniske fejl på toget, og at give klare meldinger til kolleger i DSB.
Jobbet er meget afvekslende, og især tiltrækkende hvis du kan lide at arbejde meget alene og opleve årstidernes skiften i det danske land. Arbejdstiden er gennemsnitlig 7 timer om dagen, og der er gode muligheder for at planlægge arbejdstiden efter egne ønsker.
Der er ikke skifteholdsarbejde, men en lokomotivfører møder på meget forskellige tidspunkter hver dag, så du skal både kunne lide at se solen stå op og at gå sent i seng.
DSB ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund. Vi opfordrer derfor både kvinder og mænd uanset etnisk baggrund til at søge
Ansættelseskrav, uddannelse og løn
For at få job som lokomotivfører skal du:
være fyldt 21 år
have et godt helbred, normalt syn (+5 til -8),samt normalt farvesyn og normal hørelse
være mellem 165 og 195 cm høj
have gennemgået folkeskolens (9)10-årige grundskole (eller tilsvarende) suppleret med HTX, matematisk studentereksamen eller svendebrev inden for metal- og elfagene
til en ansættelsesprøve og en samtale
Herudover:
starter du som overenskomstansat lokomotivfører med en prøveperiode på 9 måneder
skal du gennemgå en uddannelse, der varer 10 måneder, hvor der er indlagt prøver, som du skal bestå for at gå videre
foregår uddannelsen på CPH West i Høje Taastrup eller EUC Syd i Tønder
har du som lokomotivfører mulighed for at videreuddanne dig til kørelærer eller instruktør
er lønnen på ca. 20.778 kr. pr. måned. Hertil kommer tillæg for aften- og weekendarbejde og kørepenge, i alt ca. 4.500 kr. pr. måned efter prøveperioden
Mere information
Vil du vide mere, kan du ringe til Lene Gjedsted Schmidt på telefon 33 48 73 65,
Planen var, at den skulle tage 10½ måned med skiftevis skoleophold og praktik på banen. Uddannelsen var splinterny da den blev sat i gang sidste år og jeg var med på det første hold, der startede i København.
Problemet med første hold er, at man er prøveklud, så min uddannelse har varet præcis 12 måneder. 10.10.05 startede 12 stogselever og 3 fremføringselever. Igår da jeg fik attesten havde de 3 fremføringselever og 7 af os stogselever fået attest. Den første stogselev fik attesten for 2 uger siden. Der var 3 stogselever, der enten selv stoppede eller blev opsagt. De to sidste fra mit hold skulle gerne bestå henholdsvis på fredag den 13. (min oprindelige attestdag) eller starten af næste uge, når man har fundet eksaminator og censor.
Der er fuld løn under uddannelsen og man er sikret arbejde, da det er jernbanevirksomheden der har ansat og uddannet dig. Startlønnen lå på 20 et eller andet og er siden steget. Min grundløn efter 12 måneders ansættelse ligger nu på 22 et eller andet + et par tusinde i møde tillæg, så en nyudlært lokomotivførers grundløn ligger omkring de 26-27.000 kr samt frikort til alle DSB og Arriva strækninger og gratis færgetransport.
Man skal dog have enten en håndværksmæssig udddannelse eller en matematisk studentereksamen for at kunne komme ind på uddannelsen og jeg synes det var en rimelig hård optagelsesprøve jeg var igennem.
Men det er fedt at se skinnerne fra en anden vinkel end den man får inde fra toget. Det kan anbefales. Noget som jeg tror nco vil give mig ret i.
...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
uhha det er max sejt med det togværk.. jeg er lidt tændt på det, men nu har jeg jo valgt en lidt anden retning lige pt.. men måske nå jeg blir gammel med dårlig ryg, kunne det da være en herlig tjans og trille ud af skinnerne..
Men tillykke med tjansen ihvertfald..
Jeg bliver så bitter. Som i jeg er så bitter. Hold nu op med at larme. Hostepigen, der har hostet i halvanden måned. Hiphopnabo. Underbo. Nabo teenager. Udenfor. Hold nu op!!! Jeg kan ikke være i fred nogen steder. Ønsker mig alle mennesker væk. Nu.
3dotz skrev:Planen var, at den skulle tage 10½ måned med skiftevis skoleophold og praktik på banen. Uddannelsen var splinterny da den blev sat i gang sidste år og jeg var med på det første hold, der startede i København.
Problemet med første hold er, at man er prøveklud, så min uddannelse har varet præcis 12 måneder. 10.10.05 startede 12 stogselever og 3 fremføringselever. Igår da jeg fik attesten havde de 3 fremføringselever og 7 af os stogselever fået attest. Den første stogselev fik attesten for 2 uger siden. Der var 3 stogselever, der enten selv stoppede eller blev opsagt. De to sidste fra mit hold skulle gerne bestå henholdsvis på fredag den 13. (min oprindelige attestdag) eller starten af næste uge, når man har fundet eksaminator og censor.
Der er fuld løn under uddannelsen og man er sikret arbejde, da det er jernbanevirksomheden der har ansat og uddannet dig. Startlønnen lå på 20 et eller andet og er siden steget. Min grundløn efter 12 måneders ansættelse ligger nu på 22 et eller andet + et par tusinde i møde tillæg, så en nyudlært lokomotivførers grundløn ligger omkring de 26-27.000 kr
Man skal dog have enten en håndværksmæssig udddannelse eller en matematisk studentereksamen for at kunne komme ind på uddannelsen og jeg synes det var en rimelig hård optagelsesprøve jeg var igennem.
Men det er fedt at se skinnerne fra en anden vinkel end den man får inde fra toget. Det kan anbefales. Noget som jeg tror nco vil give mig ret i.
...
Ok. Så du er altså på S-banen. har en far som kører på fjern. Jeg var så sent som i fredags med en tur fra KB (Kalundborg) Til Kh (Hovedbanen) Det er da meget sjovt og sidde der inde, hvor man normalt ikke sidder.
3dotz skrev:
samt frikort til alle DSB og Arriva strækninger og gratis færgetransport.
Samt transport til udenlandske jernbane-strækninger. Det fik vi ihvertfald da vi skulle til Frankrig med toget.