... Og en enkelt solstråle historie blev det også lige til, syntes lige i skulle have den:
En solstrålehistorie i kraftig blæst. Det er, hvad historien om et væltet træ i Hjortshøj endte med takket være tre unges snarrådige indsats.
»Vi var på vej hen til en kammerat, da vi så, at et træ var væltet ud over sporene. Vi løb hurtigt hen til Hjortshøj trinbræt 100 meter væk for at
finde et telefonnummer, så vi kunne advare DSB, men det eneste nummer, vi kunne finde, havde lukket i weekenden,« fortæller Frederik Leger Hytte på 16 år. I stedet løb de hen til Per Eriksen, der boede lige i nærheden, for at låne hans sav. »Jeg havde kun en lille grensav. Da jeg hørte, at de skulle bruge den til at fjerne et træ fra skinnerne, formanede jeg dem om at passe godt på,« siger Per Eriksen.
Refleksjakken lyste op Frederik Leger Hytte tog sin refleksjakke af og lagde den over stammen, så den lettere kunne ses. Mens den ene af de unge savede, holdt de to andre vagt for at se, om der kom et tog. Og det
gjorde der! »Jeg var lige kørt fra Skødstrup, da kommandoposten
fortalte, at der lå et træ på skinnerne før Hjortshøj. Det var næste stop, og kommandoposten vidste ikke præcis, hvor træet lå, så jeg satte farten ned og kørte på sigt,« siger lokomotivfører Allan Uhrskov Le Fevre. Efter blot et par minutter så han træet i det begyndende tusmørke – ikke mindst takket være refleksjakken. Efter at have fortalt i højttaleren, hvorfor toget holdt stille, gik han ud til de unge. Heltene tog det afslappet »Vi prøvede at flytte træet, men det var spændt som en flitsbue. I stedet begyndte jeg at save det over, mens de unge og nogle passagerer, der var steget ud af toget, hjalp til,« fortæller Allan Uhrskov Le Fevre. Træstammen var 15 cm i diameter, og håndtaget på den lille grensav blev hurtigt ødelagt, så stammen blev endnu sværere at save over.
»Det var helt surrealistisk. Alle ville hjælpe, og de unge havde handlet hurtigt og instinktivt. Det var positivt hele vejen igennem,« understreger
Allan Uhrskov Le Fevre. DSB har givet de tre unge helte en gave som tak for hjælpen, men de tager episoden med ro. »Vi havde slappet af hele dagen, så det var da bare super endelig at have noget at lave,« fortæller
Frederik Leger Hytte. Og toget? Det blev kun 11 minutter forsinket!
Så kan det være 3dotz også kan være heldig en dag, det hele bryder sammen, at der kommer nogle "kunder" og laver det for ham, og såvel for Bananstyrelsen.